Harley-Davidson podsumowuje sprzedaż motocykli w 2022 r. Nowa strategia idzie zgodnie z planem
W czwartek, 2 lutego Harley-Davidson przedstawił informacje na temat sprzedaży motocykli w czwartym kwartale 2022 r. i podsumował ubiegły rok. Jochen Zeitz ma powody do zadowolenia, a po przerwie w produkcji nie ma już śladu. Dostawy motocykli wzrosły, choć ze sprzedażą było już nieco gorzej.
W całym 2022 r. przychód wyniósł 5,75 mld dolarów, co dało wzrost o 8 proc. w porównaniu do 2021 r. Zysk operacyjny wzrósł z 823 do 909 mln dolarów pomimo spodziewanego spadku w czwartym kwartale, kiedy to znalazł się 7 mln dolarów pod kreską, co wynikało z wyższych kosztów finansowania i planowanych strat w segmencie LiveWire. Marża zysku operacyjnego wzrosła z 10,6 proc. w 2021 r. do 13,9 proc. w 2022 r. Co ciekawe, producent odnotował spadek przychodów w kategorii części i akcesoriów, gdzie w 2021 r. wynosił on 741 mln dolarów, a w 2022 r. były to 732 mln dolarów.
Jak wyglądała sprzedaż motocykli w przeliczeniu na sztuki? W ostatnim kwartale 2022 r. Harley dostarczył 34 tys. motocykli, co dało wzrost o 18 proc. w porównaniu do 28,9 tys. maszyn dostarczonych w IV kwartale 2021 r. W całym roku dostawy sięgnęły 193,5 tys. szt., co dało wzrost o 3 proc. Sprzedaż wyglądała jednak mniej optymistycznie i w ogólnym rozrachunku spadła o 8 proc. Ameryka Północna obniżyła lot z 133,7 tys. szt. do 117,1 tys. szt., a więc o 12 proc. W Ameryce Łacińskiej spadek wyniósł 20 proc., ale w liczbach nie wygląda już tak strasznie. W 2022 r. sprzedano tam 2,9 tys. szt., a w 2021 r. - 3,7 tys. szt. Europa znalazła się na marginesie błędu, ponieważ w 2021 r. na naszym kontynencie sprzedano 30,9 tys. motocykli, a w 2022 r. było to 30,5 tys. motocykli, więc strata wyniosła zaledwie 1 proc. Zaskoczeniem był rynek azjatycki, gdzie sprzedaż wzrosła o 12 proc. z 25 tys. szt. do 27,9 tys. szt.
Podano również informacje dotyczące marki LiveWire. W 2022 r. dostarczono 597 maszyn, co dało wzrost o 30 proc. Przychód wzrósł z 36 do 47 mln dolarów. Zwiększyła się też utrata zysku operacyjnego. W 2021 r. wynosiła 68 mln dolarów, a w 2022 r. było to 85 mln dolarów. Straty wynikają z kosztów rozwoju produkcji, a także inwestycji w pracowników i markę.
Jakie są prognozy Harleya na rok 2023? W przypadku motocykli producent przewiduje wzrost przychodów o 4 do 7 proc. i wzrost marży zysku operacyjnego o 14,1 do 14,6 proc. Jeśli chodzi o usługi finansowe, to tu przewidywana jest spadek zysku operacyjnego o 20 do 25 proc. W 2022 r. spadek ten wyniósł 23 proc. Dla marki LiveWire przewiduje się sprzedaż roczną na poziomie od 750 do 2 tys. szt. i utratę zysku operacyjnego na poziomie od 115 do 125 mln dolarów. Harley-Davidson planuje również zainwestować od 225 do 250 mln dolarów.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze