Motocykle używane w Polsce w 2022 roku. Polacy sprowadzali mniej i drożej
Firma Clicktrans opublikowała ciekawy raport dotyczący sprowadzania motocykli do Polski oraz ich wywozu z naszego kraju zagranicę. W 2022 r. zarejestrowano mniej sprowadzanych maszyn, o czym z kolei świadczą dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Jak wyglądały trendy w ubiegłym sezonie?
Według raportu PZPM, w 2022 roku po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce 59 873 motocykle, co dało symboliczny spadek o 0,8 proc. w porównaniu z rokiem 2021, kiedy odnotowano 60 374 rejestracje. Serwis Clicktrans to miejsce, w którym możecie znaleźć transport dla dowolnego przedmiotu by przewieźć go do dowolnej lokalizacji. Nic dziwnego, że chętnie korzystają z niego osoby, które sprowadzają jednoślady. Największą popularnością cieszył się transport z Niemiec, a Wielka Brytania popadła w niełaskę, co jest oczywiście spowodowane Brexitem, ale swoją cegiełkę dołożyły też rosnące ceny paliw.
W 2022 r. tylko 7,5 proc. motocykli pochodziło z Wysp. Największym zainteresowaniem cieszyły się maszyny z Niemiec. Wzrosło zainteresowanie przywozem motocykli z Francji - w 2020 r. kraj ten miał 6,7 proc. udziału we wszystkich zleceniach, a w 2022 r. było to już 9,8 proc. Podobna sytuacja jest z Holandią, która zwiększyła udział w zleceniach z 6,3 proc. w 2020 r. do 9,1 proc. w 2022 r. W ubiegłym roku 74,9 proc. zleceń dotyczyło transportu motocykli do Polski, a tylko 25,1 proc. obejmowało transport z Polski za granicę. Taki trend utrzymuje się od 2018 r., a procentowy udział zmienia się marginalnie. Najwięcej zleceń odnotowano w okresie od kwietnia do lipca, a szczyt przypadł na czerwiec.
Koszty transportu wzrosły dość znacząco. Jak podaje Clicktrans, w 2022 r. transport motocykla na trasach krajowych kosztował średnio 445 zł (+29 proc. r/r), a na trasach międzynarodowych w kierunku do Polski - 898 zł (+26 proc. r/r). Wywożący motocykle poza granice naszego kraju płacili średnio 1237 zł (+43 proc. r/r). Największy wzrost cen na platformie Clicktrans odnotowano na trasie z Francji do Polski, gdzie koszt zwiększył się o 494 zł. Transport z Niemiec podrożał o 147 zł. Regionami docelowymi najczęściej były Mazowsze (13,9 proc.) i Wielkopolska (13,6 proc.). Podium zamykała Małopolska (10,18 proc.).
Jakie marki sprowadzali Polacy? Tu prym wiedzie oczywiście japońska wielka czwórka, na czele z Yamahą, a dalej znalazły się Honda, Suzuki i Kawasaki. Pierwszą piątkę zamknęło BMW. Swojego czasu Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego również publikował ranking najczęściej sprowadzanych marek i tam także rządzili japońscy producenci. W 2022 r. Yamahy sprowadzano głównie z Niemiec i Francji. Co ciekawe, motocykle Suzuki zazwyczaj pochodziły z... Danii.
Raport został oparty na danych z 82 409 zleceń użytkowników serwisu Clicktrans.pl z lat 2011 - 2022 i opublikowany w marcu 2023 r. Pełny raport możecie zobaczyć na stronach Clicktrans.pl.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze