Sprzedaż nowych motocykli i motorowerów w Polsce w 2022 roku. Podsumowanie wyników
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował raport rejestracji jednośladów za rok 2022. Grudzień był wyjątkowo słaby dla sprzedających nowe motocykle, ale za to w ogólnym rozrachunku rok zamknął się z bardzo dobrym wynikiem. W znacznie gorszej sytuacji są sprzedawcy nowych motorowerów, dla których ten rok był najgorszym odkąd PZPM monitoruje rynek.
Od 1 stycznia do końca grudnia zarejestrowano w Polsce 23 910 nowych motocykli, co dało wzrost o 10,8 proc. To drugi najlepszy rezultat roczny po roku 2015, kiedy to "uwolniono" motocykle z silnikami o pojemności 125 cm3 i po raz pierwszy mogły ich dosiąść osoby mające prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat. Jednocześnie grudzień 2022 r. zakończył się dla nowych motocykli z wynikiem 800 rejestracji, co dało spadek o 38,9 proc. r/r i trzeci najniższy wynik w ciągu ostatnich 5 lat. Sukcesu grudnia 2021 można upatrywać przede wszystkim w tym, że zmieniały się przepisy dotyczące leasingów i był to ostatni moment, by w ten sposób sfinansować pojazd i przy dalszej odsprzedaży zapłacić podatek od faktury wykupu. Od 2022 r. podatek jest liczony od wartości rynkowej, a żeby go uniknąć, to pojazd można sprzedać dopiero po 6 latach.
W rankingu marek pierwsze dwa miejsca należą do motocykli japońskich. Na czele po raz drugi z rzędu znalazła się Honda z wynikiem 4332 szt. Za nią była Yamaha z wynikiem 2683 szt., a pierwszą trójkę zamykało BMW, które sprzedało 2388 szt. Największy wzrost sprzedaży zanotował Junak, który uplasował się na 4. miejscu z liczbą 1793 rejestracji oraz wzrostem o 63 proc. w porównaniu z 2021 r. W pierwszej dziesiątce znalazły się również takie marki, jak KTM, Romet, Benelli, Suzuki, Triumph oraz Barton. W podziale na pojemności Polacy najchętniej wybierali motocykle z silnikami 125 cm3. Ta klasa odnotowała 10 373 rejestracje i wzrost na poziomie 14 proc. Liderami byli Honda, Junak i Yamaha. W podziale na segmenty królowała klasa Street z wynikiem 7339 szt. i tu na podium były Yamaha, Romet oraz Honda. Warto również odnotować, że w klasie motocykli elektrycznych odnotowano wzrost o zawrotne 125 proc. Optymizm gaśnie, gdy okazuje się, że w 2021 r. zarejestrowano 272 elektryki, a w 2022 r. było ich 612.
Przeczytaj również: Importerzy podsumowują 2022 rok na polskim rynku motocykli
Mniejsze powody do zadowolenia mają sprzedawcy nowych motorowerów, którzy zakończyli grudzień z wynikiem 443 szt., co dało spadek aż o 57,1 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. Łącznie od 1 stycznia do końca 2022 r. zarejestrowano 11 414 nowych motorowerów, co dało spadek o 10,2 proc. i jest najgorszym wynikiem w historii, odkąd PZPM monitoruje rynek. W rankingu marek najmocniejszy był Junak z wynikiem 2644 szt. i wzrostem rejestracji o 41,4 proc. Dalej na podium znaleźli się Romet i Barton. W segmencie używanych jednośladów sytuacja była odwrotna. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. zarejestrowano 59 873 używane motocykle, co dało spadek o 0,8 proc. Jednocześnie przybyły 12 022 używane motorowery, co jest wynikiem lepszym o 16,6 proc. od tego z 2021 r., kiedy zarejestrowano 10 314 szt.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze