Dunlop SportSmart Mk3 - nowe opony na ulicê [RECENZJA, FILM]
Opony SportSmart Mk3 to najnowsza propozycja marki Dunlop dla posiadaczy drogowych motocykli typu naked, turystyczno-sportowych oraz sportowych, ale jeżdżących po ulicach.
Dunlop SportSmart Mk3 to opony przeznaczone do użytku na ulicy. Ich podstawowe zadania to zapewnienie maksimum przyczepności w każdych warunkach, nie tylko na suchej, ale też na mokrej nawierzchni. W przypadku takich opon, jak SportSmart Mk3, priorytetami są również łatwość i lekkość prowadzenia oraz składania motocykla w zakręty, a także możliwie najkrótszy czas rozgrzewania do optymalnej temperatury pracy. Istotne pozostają również duże przebiegi, jakie możemy zrobić na jednym komplecie takich opon.
Choć SportSmart Mk3 to opony drogowe, testowaliśmy je nie tylko na ulicach, ale również na torze. Jeździliśmy kolejno na BMW S 1000XR, Kawasaki Z 900, Ninja ZX-6R, BMW S 1000R oraz F 800 GT. Na poniższym filmie możecie zobaczyć w wielkim skrócie, jak to wyglądało.
Dunlop SportSmart Mk3 stanowią rozwinięcie modelu SportSmart 2 Max, choć te opony również pozostają w sprzedaży, pokrywając szerszą część rynku, dzięki pełniejszej ofercie rozmiarowej. Nowe SportSmart Mk3 występują tylko w jednym rozmiarze na przód (120/70 ZR17) i pięciu rozmiarach na tył (180/55 ZR17, 180/60 ZR17, 190/50 ZR17, 190/55 ZR17 oraz 200/55 ZR17).
Do jakich motocykli SportSmart Mk3?
Jak już wspomniałem na wstępie, Dunlop SportSmart Mk3 to propozycja dla właścicieli motocykli turystyczno-sportowych, sportowych i nakedów. Przykładowe, popularne modele, do których te opony będą odpowiednie, to: Yamaha MT-07, MT-09, Tracer 700, Tracer 900, Suzuki GSX-S 750, Kawasaki Z 900, BMW F 800 R/S/ST/GT, czy S 1000 R/XR.
Co się zmieniło?
Jako że Dunlop SportSmart Mk3 są w pewnym sensie rozwinięciem modelu SportSmart 2 Max, to właśnie do tego modelu będę się odnosić mówiąc o zmianach.
Po pierwsze, nowe SportSmart Mk3 mogą się pochwalić lepszą przyczepnością na mokrym (m.in. dzięki zwiększonej zawartości krzemionki w składzie mieszanki). Mowa tu o poprawie na poziomie 6 procent w przypadku przedniej opony i aż 20 procent w przypadku tyłu. Jednocześnie udało się również znacząco zwiększyć przyczepność na suchej nawierzchni.
Zmieniono także kształt profilu opony (dotyczy głównie przodu), mając na uwadze jeszcze płynniejsze pochylanie motocykla w pełnym zakresie, od zapoczątkowania przechyłu, aż do pełnego „domknięcia” opony.
Lżejsza konstrukcja przedniej opony to z kolei większa precyzja prowadzenia i poprawa poręczności, lekkości prowadzenia. W przypadku SportSmart Mk3 uzyskano również krótszy czas nagrzewania (opony są gotowe do szybkiej jazdy i dużych przechyłów motocykla niemal natychmiast po starcie).
Mówiąc w skrócie - priorytetem przy wprowadzaniu wszelkich modyfikacji konstrukcji tej opony oraz składu mieszanki było poprawienie przyczepności w zmiennych warunkach, lepsza stabilność, zwrotność oraz płynniejsze pokonywanie zakrętów.
Jakie wybrać opony?
Kiedyś oferta była znacznie węższa, a tym samym wybór opon łatwiejszy. Jedne opony były na tor, drugie na ulicę, do bardziej sportowego stylu jazdy, a trzecie typowo turystyczne. Dziś producenci zapełniają ofertę kolejnymi modelami opon, wypełniając ciasno każdą lukę pomiędzy znanymi wcześniej kategoriami. Łatwo się w tym wszystkim pogubić, zatem krótko uporządkujmy, jak wypadają nowe SportSmarty Mk3 w zestawieniu z pozostałą częścią oferty marki Dunlop.
W przypadku opon Dunlop SportSmart Mk3 producent mówi o przeznaczeniu w 90 procentach na drogę i w 10 procentach na tor. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że mamy do czynienia z oponami drogowymi, na których raz w roku damy też radę potrenować pokonywanie zakrętów na torze.
Jeśli chcesz jeździć po ulicach, ale wpadniesz na pomysł, bo nowy sezon rozpocząć weekendowym szkoleniem na torze, możesz swobodnie zrealizować swój plan na SportSmart Mk3. Jeśli jednak tor ci się spodobał i masz postanowienie, by regularnie tam wracać, warto sięgnąć po model SportSmart TT (50 procent ulica, 50 procent tor). SportSmarty TT nie wymagają jeszcze stosowania koców grzewczych, ale są w pełni przystosowane do regularnych wizyt na imprezach typu track day. Więcej o SportSmart TT pisaliśmy w ubiegłym roku.
O torowych oponach, jak GP Racer D212, możesz pomyśleć dopiero wtedy, kiedy zaczniesz jeździć na torze naprawdę szybko i zamiast jazdy po ulicach, zapragniesz pobawić się w amatorskie wyścigi. Zdecydowanie odradzam kupowanie takich opon, jak D212, do szybkiej, codziennej jazdy po ulicach. To bardzo słaby pomysł. W szybkiej jeździe po zakrętach na drogach publicznych znacznie lepiej spiszą się opisywane SportSmarty Mk3, czy ewentualnie SportSmarty TT.
Po drugiej stronie skali mamy jeszcze typowo drogowe, sportowo-turystyczne opony Dunlop RoadSmart III. Idealne do dalekiej turystyki i przycierania podnóżkami na alpejskich agrafkach. Jeśli śledzicie nasz portal na bieżąco, te opony powinny być wam już dobrze znane.
Jakie ciśnienie w SportSmart Mk3?
Producent dla opon SportSmart Mk3 zaleca ciśnienie z przodu od 2,2 do 2,4 oraz z tyłu w zakresie 2,5-2,7. Mowa o pomiarach ciśnienia wykonywanych na zimnej oponie. Oczywiście możliwe są pewne odstępstwa, np. w warunkach torowych. Dla przykładu, jeżdżąc po torze w czasie testów, mieliśmy ustawione ciśnienia 2,3 z przodu oraz 2,3 z tyłu. Nie sugerujcie się jednak tymi wartościami, ponieważ wszystko zależy od warunków, m.in. od samej nitki toru, czy temperatury powietrza i nawierzchni.
SportSmart Mk3 – opinia końcowa
Na drodze SportSmart Mk3 dają dużo pewności i wcale nie dotyczy to wyłącznie asfaltu w idealnym stanie… W połączeniu z taką maszyną, jak np. BMW S 1000XR, mamy fenomenalne wyczucie, stabilność w złożeniu i bardzo dużo płynności w pochylaniu motocykla.
Na ulicy poprzycieraliśmy slajdery na kolanach, a na torze nie tylko slajdery, ale również podnóżki w motocyklach. Oczywiście taka opona ma swoje ograniczenia w szybkiej jeździe po torze, ale tych ograniczeń nie doświadczy nikt, kto nie jeździ na torze regularnie, tylko pojawia się tam na jeden lub dwa dni w roku. A jeśli pojawia się na torze częściej – i tu się powtórzę się, bo to ważne - powinien sięgnąć już po opony typu SportSmart TT.
Żałuję, że nie było nam dane przesiadać się pomiędzy motocyklami na oponach SportSmart 2 Max oraz nowych SportSmart Mk3. Tylko w ten sposób mielibyśmy szansę dostrzec jakieś namacalne różnice. Tak, pozostaje nam jedynie uwierzyć w zapewnienia producenta, poparte wynikami jego wewnętrznych testów. A zapewnienia te mówią o naprawdę wyraźnym postępie w stosunku do SportSmart 2 Max.
Jeszcze bardziej żałuję, że podczas testów nie mieliśmy możliwości porównać z podobnymi modelami drogowych opon konkurencyjnych marek takich, jak Pirelli, czy Bridgestone. Dopiero takie porównanie w jednakowych warunkach i na tych samych motocyklach, dałoby nam pełen obraz sytuacji. Jednocześnie mam świadomość, że obecny poziom zaawansowania technologicznego u czołowych producentów opon motocyklowych jest już tak wysoko wywindowany, że niekiedy nawet w bezpośrednim porównaniu, zauważenie subtelnych różnic nie jest proste i wymaga bardzo dużego doświadczenia.
Jedno jest pewne - SportSmart Mk3 to godny następca SportSmart 2 Max. Szkoda, że nowe opony występują w dość wąskiej palecie rozmiarów. Miejmy nadzieję, że w przyszłości się to zmieni.
|
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeCzy wiadomo ju¿ co¶ o ¿ywotno¶ci tych opon? Jakie s± realne przebiegi wzglêdem konkurencji w warunkach drogowych?
OdpowiedzWitam Oferuje pomoc w zdobyciu legalnego prawa jazdy odbieranego z urzêdu dokument pañstwowy wraz z wpisem Jestem jedyna osob± na ¦l±sku która oferuje takie us³ugi reszta to oszu¶ci Proszê...
Odpowiedz