Ducati i Audi pracują nad systemem, który ograniczy liczbę wypadków motocyklowych
Ducati i Audi pracują nad stworzeniem systemu komunikacji między pojazdami, którego zadaniem będzie minimalizacja ryzyka wypadków między motocyklami i samochodami.
W przedstawionej przez Ducati strategii Safety Road Map 2025, znalazło się kilka pomysłów, które mają przynieść zauważalną redukcję liczby wypadków. O systemie ABS działającym w zakręcie i radarach wykrywających potencjalne zagrożenia już pisaliśmy. Kolejną ideą Ducati jest wykorzystanie powszechnie stosowanych w pojazdach systemów komunikacji do wzajemnego ostrzegania przed kolizją.
Takie zadanie ma opracowywana wspólnie z Audi technologia C-V2X - bezprzewodowa komunikacja wykorzystywana do analizy potencjalnych zagrożeń w ruchu drogowym. Tutaj Ducati poszło krok dalej - pojazdy komunikować mają się nie tylko między sobą, ale także z infrastrukturą, pieszymi i rowerzystami.
Pierwsze testy systemu, przeprowadzone przy użyciu Audi Q7, Audi A4 i Ducati Multistrady 1200 Enduro wypadły bardzo pomyślnie. Przeprowadzono symulację wielu typowych sytuacji w ruchu drogowym. Podczas próby na skrzyżowaniu, system C-V2X w samochodzie wykrył motocykl na kursie kolizyjnym i natychmiast zmienił trasę, unikając wypadku.
W innej sytuacji, przy próbie lewoskrętu, która także mogła zakończyć się wypadkiem, system ponownie wykrył zagrożenie i zapobiegł mu. Podczas testów sprawdzano również działanie C-V2X podczas nagłego hamowania pojazdu poprzedzającego - ponownie z pomyślnym skutkiem.
Pierluigi Zampieri, menedżer ds. innowacji w Ducati twierdzi, że choć technologia jest dopiero w fazie badań, osiągnięte rezultaty utwierdzają w przekonaniu o konieczności dalszych prac, a skuteczność działania C-V2X już na tym etapie, pozwala mieć pewność, że planowana redukcja liczby wypadków jest tylko kwestią czasu.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze