Ducati zaprezentowało system komunikacji aut i motocykli
Na trwających właśnie w Las Vegas targach Consumer Electronic Show (CES) trzy firmy motoryzacyjne - Ducati, Audi i Ford, dokonały wspólnej demonstracji systemu komunikacji C-V2X. Pozwala on na automatyczną współpracę różnego typu pojazdów uczestniczących w ruchu miejskim.
Ducati kontynuuje swój program "Safety Road Map 2025", skupiony na bezpieczeństwie motocyklistów. Zakłada on stopniowe wprowadzanie do nowych modeli kolejnych systemów bezpieczeństwa, montowanych już w wyposażeniu seryjnym. Zaczęto od ABS-u działającego w zakrętach, a kolejnym krokiem będzie pojawienie się w 2020 roku maszyn z wbudowanymi przednimi i tylnymi radarami, współpracującymi z inteligentnym tempomatem.
Włoska firma weszła we współpracę z Audi, Fordem, a także gigantem od elektroniki Qualcomm Incorporated. Owocem wspólnych wysiłków jest system C-V2X, zaprezentowany na targach elektroniki użytkowej w Las Vegas. Dzięki niemu poszczególne pojazdy nawiązują komunikację między sobą oraz z najbliższym otoczeniem.
Na targach CES zaaranżowano kilka różnych scenariuszy. Ducati Multistrada 1260 oraz auta Audi i Forda wjeżdżały m.in. na czterostronne skrzyżowanie bez sygnalizacji w warunkach ograniczonej widoczności. Komunikacja bezprzewodowa pozwoliła każdemu z nich wybrać właściwą kolejność i bezkolizyjną ścieżkę przejazdu. Częścią systemu C-2VX są także urządzenia pozwalające wykrywać pieszych, rowerzystów, elementy infrastruktury drogowej (słupki, bariery) a także niespodziewane zagrożenia, takie jak roboty drogowe.
System C-2VX wykazuje już wysoki poziom skuteczności, powtarzalności i niezawodności, jest przy tym nieustannie rozwijany. W kolejnych latach rozwiązania tego typu staną się zapewne standardowym wyposażeniem większości nowych pojazdów.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze