tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ducati Diavel - gdzie diabe³ mówi "Ducati"
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
 
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Ducati Diavel - gdzie diabe³ mówi "Ducati"

Autor: £ukasz „Boczo” Tomanek 2010.11.05, 12:03 44 Drukuj

Jeszcze nie tak dawano, jeśli ktoś w Ducati użył słowa „cruiser” skazywany był na dożywotnie drylowanie oliwek na banicji w zakładowej kantynie

Znacie to? Siedzi dwóch gości w knajpie i jeden mówi do drugiego: „Słyszałeś, że Ducati robi cruisera?”. Na to drugi zakrztusza się piwem i pada na ziemię. Zaszokowaliśmy się, kiedy mocno stonowana i użytkowa Honda wypuściła najbardziej customowy sprzęt na rynku, VT1300CX Fury. Co mamy zatem myśleć na temat Diavela? Jest wielce prawdopodobne, że jeśli ktoś jeszcze nie tak dawno użył słowa „cruiser” w bolońskiej fabryce, skazywany był na dożywotnie drylowanie oliwek na banicji w zakładowej kantynie. Dawno temu pojawiła się plotka, a dokładniej zdjęcie przedstawiające coś motocyklopodobnego. Był to nawet nie tyle projekt koncepcyjny, co fantazja kogoś z bogatą wyobraźnią, której twórca dał upust tworząc w programie komputerowym cruisera z logiem Ducati. Informacja umarła cichą śmiercią, ponieważ nikt nie nawet nie przypuszczał, że Włosi mogą pokusić się o zrobienie czegoś, co można sklasyfikować jako cruiser. Mamy rok 2010, cruiser z „Ducati” w nazwie lada moment wchodzi do sprzedaży, a świat ma odwrócić się do góry nogami.

NAS Analytics TAG

Jak diabła malują?

To jak Ducati Diavel wygląda, wszyscy wiedzieli już dawno. Ilość zdjęć szpiegowskich i kontrolowanych wycieków do prasy sprawiła, że Diavel pod względem popularności w mediach pobił nawet Krzysia Ibisza. Sam motocykl, mówiąc podwórkowo, jest muskularny jak cholera. Nawet nie wiem, do kogo można go porównać. Na pewno do kogoś dużego, mięsistego, z kastetem. Wielu zapewne sądzi, że stworzę wyniosły panegiryk na temat sylwetki nowego Ducata i owszem, prawdopodobnie stworzę, ale nie do końca. Przód motocykla jest katastrofalny. Ducati po raz kolejny dopuściło się błędu popełnionego już w przypadku Monstera 696. Tam też przedni reflektor miał na środku coś, co budzi skojarzenia z PRLowskim koszyczkiem na szklankę. W dodatku to, co znajduje się w Diavelu nad lampą jest niczym innym, jak rozpołowionym koszem na śmieci z marketu IKEA. Poza tym, motocykl wygląda jak milion dolarów i mógłbym powiedzieć mu sakramentalne „tak”.

OK, smaczki. W felgach palce maczał Roland Sands. Lepszej rekomendacji nie trzeba. Zadupek, choć potężny, jest dość finezyjny, podobnie jak wmontowane weń kierunkowskazy i światła stopu. Rama tradycyjnie kratownicowa i wyeksponowana, tak jak przednie, obfite wloty powietrza, co z kolei sprowadza nas do skojarzeń z Monicą Bellucci. Ducati chyba musiało zasięgnąć pomocy w temacie tylnej opony, bo chyba po raz pierwszy mieli oni styczność z tak tłustym kapciem. Pomijając wspomnianą oponę, zdrowo prezentują się kolektory, wydech, rama czy tylny mono wahacz. Mimo tego, Ducati Diavel i tak pewnie nie uniknie kąśliwych docinków typu „to po prostu Monster na odżywkach”.

Testa-rakietta

Pod kratownicową ramą skrywa się doceniony już w Multistradzie 1200 silnik Testastretta Evoluzione. Zestawienie ze sobą wszystkich liczb daje efekt, który mówi sam za siebie. Sucha masa motocykla 210 kg, moc 162 KM, moment obrotowy 127 Nm. Można pokusić się o wysunięcie tezy, że takie wartości zapewnią jeźdźcowi doznania do tej pory zarezerwowane dla pilotów kamikadze, albo geparda. Jeśli ktoś budzi się rano myśląc, że jest kowadłem i nie robią na nim wrażenia konie mechaniczne i niutonometry, to może zrobią to elektro-bajery na pokładzie. Zacznijmy od trybów pracy silnika. W uproszczeniu jest to taki sam system jak w Multistradzie, z tą różnicą, że tutaj trybów jest trzy, bez „enduro”. W „sport” mamy pełną moc, bez żadnych pieszczot. W „touring” Dukat nadal dysponuje mocą 162 KM, ale reakcja na gaz nieco łagodnieje, a kontrola trakcji ustawia się na trzeci poziom (o tym za chwilę). Tryb „urban” zmniejsza moc do 100KM i z kontrolą trakcji na 5 poziomie ingerencji sprawia, że generalnie nieco mniej łatwo zaparkować w autobusie.

Kontrola trakcji (DTC Ducati Traction Control) ma 8 stopniową regulację. Podobnie jak w Multistradzie, elektroniczną nianię można wyłączyć, ale moim zdaniem Ducati mogło pójść o krok dalej. Powinien być czwarty tryb pracy, o nazwie „nie interesuje mnie, że tylna opona kosztuje 350 Euro”, w którym kontrola trakcji byłaby całkowicie wyłączona, a maksymalny moment obrotowy byłby dostępny nie przy 8000 obr/min, ale np. przy 2000 obr/min. Pofantazjować zawsze można.

Kwestie sterowności

Wróćmy do liczb. W kategorii cruiserów masa około 230 kg jest śmieszna. Wyznacznikiem jak bardzo jest śmieszna, niech będzie fakt, że 44 konna Honda VT750, bądź co bądź należąca do kategorii cruiser, waży o 2 kilogramy więcej. W Diavelu mamy 300% więcej mocy. Nie można zignorować faktu, że bolończycy nazywają nowy motocykl „performance” i są święcie przekonani, że ludzie będą tym atakować zakręty w sportowy sposób. Trochę trudno w to uwierzyć, w momencie, gdy rozstaw osi równy jest 1590mm, a tylna opona jest w rozmiarze 240/45 (dla porównania, Suzuki Intruder C1800 – 240/55). Z przodu zawieszenie składa się z widelca USD Marzocchi o średnicy goleni 50mm i z pełną regulacją. Z tyłu jest monoshock mocowany systemem dźwigni, również z pełną regulacją, ale nikt nie wie gdzie się on dokładnie znajduje. Hamulce to najwyższa półka. Przód – tarcze 320mm i czterotłoczkowe monobloki Brembo, tył – tarcza 265 i zacisk dwutłoczkowy. ABS jako wyposażenie opcjonalne.

Gdzie diabeł nie może, tam Ducati pośle

Staram sobie wyobrazić, o ile taki ktoś w ogóle istnieje, typowego odbiorcę Diavela. To na pewno ktoś z upodobaniami do lansu. Zdanie o lekko obraźliwym zabarwieniu, ale prawdziwe. Ducati Diavel to król podkawiarnianych parkingów i wybiegu z miejskich ulic. Jedną z podstawowych cech power cruiserów jest prezencja, a w tym temacie Ducati Diavel odrobił zadanie domowe. O dziwo, wydaje się także najbardziej sensownym i cywilizowanym motocyklem w tej kategorii. Po co ludziom 200KM Yamahy V-Max, 221Nm Triumpha Rocket Roadstera, czy aparycja czołgu Suzuki Intrudera M1800. Oczywiście nie zmienia to faktu, że nowe dziecko Ducati będzie ultra szybkim pociskiem ulicznym, świetnie prezentującym się podczas niedzielnych parad i w chwili zawstydzania kolesi na litrach. Potwierdziło się zdanie, że w każdej plotce jest cień prawdy. Warto w tym momencie wspomnieć, że kiedyś mówiło się o skuterze Ducati…

Dane techniczne:

Silnik: dwucylindrowy L-Twin, 4 zawory na cylinder Desmodromic, chłodzony cieczą
pojemność: 1198.4 cm3
średnica x skok tłoka: 106 x 67.9 mm
stopień sprężenia: 11,5:1
moc maksymalna: 162 KM przy 9000 obr/min
maksymalny moment obrotowy: 127 Nm przy 8000 obr/min
układ zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa Mitsubishi
norma emisji: euro 3
skrzynia biegów: 6 biegów
napęd: łańcuch
sprzęgło: mokre, wielotarczowe, sterowanie hydrauliczne
rama: stalowa, kratownicowa Trellis
rozstaw osi 1590 mm
kąt pochylenia główki ramy 28 st
kąt skrętu 70 st
przednie zawieszenie Ohlins USD Marzocchi 50mm, pełna regulacja
przednia opona 120/70 ZR17
tylne zawieszenie progresywny monoshock Sachs, pełna regulacja
tylna opona 240/45/17
hamulce przód 2 tarcze półpływające 320 mm, radialne zaciski Brembo czterotłoczkowe, ABS jako opcja
hamulce tył tarcza 245 mm, zacisk dwutłoczkowy
pojemność baku 17 l
masa "na sucho" 210 kg
wysokość siedzenia 770 mm
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
atak na winkle ducati diaveldiavel ducati w metropolii
NAS Analytics TAG
ducati diavel prawy zakretducati diavel we dwoje
jazda ducati diavel lewy bokjazda w miescie ducati diavel
ostra jazda na ducati diavelostra jazda po winklach ducati diavel
pasazer ducati diavelw miescie ducati diavel
szybki zakret ducati diavelprzed budynkiem ducati diavel
architektura ducati diavelczarno czerwone malowanie ducati diavel
czerwone malowanie ducati diavelducati diavel biale malowanie
bialy ducati diavel tylbrzydki przod ducati diavel
dwie wersje ducati diavelprawy tyl ducati diavel
ducati diavel lewy profilducati diavel prawy bok
dbalosc o szczegoly ducati diavelducati diavel carbon wydech
ducati diavel stopka pasazeraducati diavel wloty powietrza
ducati diavel monowahaczkonsola wskazniki ducati diavel
logotyp ducati diavelswiatla tyl ducati diavel
tyl ducat diaveluchwyt na tablice ducati diavel
tryby pracy silnika ducati diaveltyl motocykla ducati diavel
uchwyt pasazera ducati diavelwersja carbon ducati diavel
zbiorniki paliwa diavel ducatizestaw wskaznikow ducati diavel
ducati rama kratownicowa diavelducati diavel przednie kolo
Komentarze 23
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê