Ducati DesertX. Zdjêcia, opis, dane techniczne. Prapremiera w Moto Mio Kraków
ALERT RCB: Uwaga! W dniach 18, 19 i 21 marca w Krakowie prognozowane silne pustynne burze. Odpowiedzialny za zaistniałą sytuację jest najnowszy motocykl od marki Ducati, model - DesertX. Od 18 do 21 marca możecie go zobaczyć z bliska, przedpremierowo, w krakowskim salonie Ducati - centrum motocyklowym Moto Mio na ul. Zakopiańskiej 171 A.
Poniższy opis jest oparty na informacji z oficjalnej strony Ducati Polska.
Projekt DesertX narodził się w 2019 roku, kiedy Ducati zaprezentowało koncept modelu, wywołując tym samym mnóstwo pozytywnych reakcji wśród motocyklistów z całego świata. To ciepłe przyjęcie dało producentowi z Bolonii decydujący impuls do przekształcenia konceptu w funkcjonalny i skuteczny motocykl, dedykowany wszystkim fanom bezkresnych podróży motocyklowych. DesertX stanowi współczesną interpretację linii motocykli Enduro z lat 80-tych, stworzoną przez Ducati Centro Stile.
Silnik:
Sercem nowego modelu DesertX jest chłodzony cieczą silnik Testastretta 11° o pojemności 937 cm3, z rozrządem desmodromicznym. Jednostka charakteryzująca się niezawodnością i spełniająca normę Euro 5 dostarcza 110 KM przy 9250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 92 Nm przy 6500 obr./min. Silnik otrzymał wszystkie usprawnienia, które pojawiły się już w modelach Monster i Multistrada V2, w tym lekkie i kompaktowe 8-tarczowe sprzęgło.
Układ napędowy został specjalnie zoptymalizowany tak, aby zapewnić najlepsze osiągi w jeździe offroadowej. Skrzynia biegów ma dedykowane przełożenia, które zostały skrócone. Zwłaszcza pierwszy i drugi bieg są znacznie krótsze, aby ułatwić jazdę z niewielkimi prędkościami w trudnym terenie. Szósty bieg jest z kolei odpowiednio długi, aby ułatwić prowadzenie na autostradzie przy zachowaniu niskich prędkości obrotowych silnika. Przekłada się to na ograniczone zużycie paliwa i wyższy poziom komfortu.
Na szczególne wyróżnienie zasługują najnowocześniejsze systemy elektroniczne, które oferują znakomitą wydajność i bezpieczeństwo. Nowy DesertX jest wyposażony w 6 trybów jazdy (Enduro, Rally, Sport, Touring, Urban i Wet) pracujących w połączeniu z 4 trybami mocy (Full, High, Medium i Low), które istotnie zmieniają responsywność silnika Testastretta.
Tryb jazdy Enduro pozwala pokonywać najbardziej wymagające odcinki i jest bardzo precyzyjny dzięki zmniejszonej mocy. Z kolei tryb jazdy Rally, z pełną mocą silnika i zredukowaną kontrolą elektroniczną, jest przeznaczony dla doświadczonych motocyklistów, którzy chcą w pełni wykorzystać możliwości terenowe Ducati DesertX.
Podwozie:
Układ podwozia nowego Ducati DesertX to nowa rama kratownicowa wykonana ze stali, oraz zawieszenie o długim skoku z dedykowanymi ustawieniami, aby zapewnić efektywne działanie nawet w najbardziej wymagających warunkach. Optymalizacja wszystkich komponentów doprowadziła do powstania wydajnego motocykla, którego masa na sucho wynosi 202 kg. DesertX jest intuicyjny i zapewnia precyzję prowadzenia na każdej nawierzchni, dzięki imponującej zdolności do pochłaniania nierówności.
Przednie zawieszenie DesertX składa się z widelca upside-down Kayaba o średnicy 46 mm i skoku 230 mm. Z tyłu z kolei, zastosowano monoshock Kayaba. Oba elementy są regulowane w zakresie kompresji, odbicia i napięcia wstępnego. Amortyzator z tyłu połączony jest z aluminiowym wahaczem i pozwala na skok tylnego koła wynoszący 220 mm. Ponadto, nowy DesertX ma duży prześwit wynoszący 250 mm, co sprawia, że świetnie nadaje się do ekstremalnych przygód offroadowych.
Warto zauważyć, że w nowym DesertX zastosowano opony o niespotykanym dotąd w Ducati rozmiarze: 21" z przodu i 18" z tyłu. Standardowe opony bezdętkowe Pirelli Scorpion Rally STR stanowią idealny wybór do wszechstronnego użytkowania motocykla, a także poprawiają bezpieczeństwo i pozwalają na łatwiejszą naprawę w razie ich przebicia podczas jazdy offroadowej. DesertX jest również homologowany do montażu opon terenowych i szosowych.
Podobnie jak w pozostałych motocyklach Ducati układ hamulcowy wyposażony jest w ABS działający na zakrętach. Z przodu zastosowano monoblokowe, radialne zaciski Brembo M50 z czterema tłoczkami i podwójną tarczę o średnicy 320 mm, a z tyłu dwutłoczkowy zacisk Brembo wraz z tarczą o średnicy 265 mm. Ustawienie siły hamowania zostało opracowane tak, aby oferować doskonałą modulację podczas jazdy w terenie i na śliskich nawierzchniach, ale także w ruchu drogowym.
Ergonomia nowego DesertX została opracowana podczas długich i wymagających sesji testowych w terenie i na asfalcie. Ustawienie siedzisko-podnóżek-kierownica oferuje komfort podczas jazdy szosowej, a także jest niezwykle wydajne podczas jazdy na stojąco. Kanapa ma wysokość 875 mm (można obniżyć ją akcesoryjnym siedziskiem) i dzięki dobremu wyprofilowaniu gwarantuje pewny kontakt z podłożem.
Technologia:
Każdy tryb jazdy (Enduro, Rally, Sport, Touring, Urabn i Wet) może zostać dowolnie skonfigurowany, tak aby zapewnić interwencję poszczególnych systemów elektronicznych opartych na inercyjnej platformie Bosch IMU na różnych poziomach: Engine Brake Control (EBC), Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down oraz Cornering ABS. W trybach jazdy dedykowanych do jazdy terenowej (Enduro i Rally), ABS można również całkowicie dezaktywować dedykowanym przyciskiem.
Kolorowy, 5-calowy wyświetlacz TFT o wysokiej rozdzielczości został zamontowany wertykalnie i ustawiony w taki sposób, aby zapewnić przejrzysty odczyt informacji również podczas jazdy na stojąco. Oprzyrządowanie jest predysponowane do zintegrowania opcjonalnego systemu multimedialnego Ducati, który umożliwia kierowcy podłączenie telefonu, aktywując w ten sposób nowe funkcje, takie jak muzyka, połączenia przychodzące i wychodzące, a także nawigacja, która wyświetla wskazówki zakręt po zakręcie.
Motocyklista ma możliwość wyboru pomiędzy dwoma trybami informacyjnymi wyświetlacza: Standard i Rally. Opcja Standard prezentuje wszystkie informacje drogowe: wyraźny obrotomierz i prędkościomierz, wskaźnik włączonego biegu i poziomu paliwa, a także inne przydatne informacje dotyczące podróży. Funkcja Trip Master jest elementem trybu Rally. Symuluje ona działanie metromierza stosowanego w motocyklach rajdowych i pozwala na korekcję wskazania licznika za pomocą przycisków.
Najwyższe cechy technologiczne posiada również system oświetleniowy. Podwójny przedni reflektor LED ze światłami do jazdy dziennej (DRL) został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić doskonałą widoczność, co jest szczególnie ważne w przypadku motocykla zdolnego do jazdy w każdych warunkach. Tylne światło jest wyposażone w Ducati Brake Light, czyli specjalny system, który w przypadku nagłego hamowania automatycznie aktywuje miganie tylnego światła, aby ostrzec pojazdy jadące z tyłu.
Skupiając się na razie jedynie na opisie modelu DesertX, mogę pokusić się o opinię, że Ducati zbudowało motocykl gotowy na naprawdę trudne, terenowe, wręcz survivalowe warunki. Jestem osobą, która w życiu kieruje się raczej sercem aniżeli rozumem (Bozia nie dała), dlatego też motocykl musi wywoływać we mnie "jakieś" emocje, a także robić na mnie dobre, wizualne wrażenie. Mogąc zobaczyć dzisiaj motocykl z bliska stwierdzam, że prezentuje się świetnie. Pozycja do jazdy dla motocyklisty o moim wzroście (176 cm) jest bardzo komfortowa. Wszystko za sprawą nisko zamontowanej kanapy, a także zbiornika paliwa, którego budowa przynajmniej na pierwszy rzut oka może wydawać się dość pokraczna, jednak okazuje się on dość zgrabny, gdy przyjdzie nam wkomponować w jego okolice swoje kolana.
Czy Ducati DesertX okaże się sukcesem? Prawdziwym dromaderem wśród motocykli? Na to pytanie poznamy odpowiedź zapewne już w niedługim czasie gdy tylko pojawią się modele do jazd testowych.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze