tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 BMW F800R - kochany urwis
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

BMW F800R - kochany urwis

Autor: £ukasz „Boczo" Tomanek 2009.02.20, 12:26 15 Drukuj

Podoba Ci się monumentalne K1300R, ale przeraża Cię jego waga, moc i wymiary? Nowe F800R zdaje się być idealnym rozwiązaniem.

Litery składające się na nazwę tego bawarskiego koncernu powinny być rozszyfrowywane w następujący sposób: „Bardzo", „Moc", „Wygoda". BMW nie tylko idzie naprzeciw potrzebom klienta, lecz też stara się je realizować w najlepszy możliwy sposób. Mocarny potwór K1300R jest ukłonem w stronę motocyklowych twardzieli. Co jednak w przypadku, kiedy ktoś nie potrzebuje motocykla o tak herkulesowych gabarytach i tak potężnej mocy? Lub chce sobie sprawić K1300R, a małżonce coś podobnie wyglądającego, ale łatwego w okiełznaniu i prowadzeniu. O ile ostatni przykład jest może nieco na wyrost,  to nie można się nie zgodzić, że spora rzesza motocyklistów nie potrzebuje morderczej mocy, aby cieszyć się jazdą. Grono to ceni sobie przede wszystkim komfort, poręczność i funkcjonalność. Dobrze trafili. BMW właśnie w tym się specjalizuje.

NAS Analytics TAG

Wizualny dylemat

Stylizację BMW (zarówno motocykli i samochodów) można albo kochać, albo nienawidzić. Jest tak od pewnego czasu i raczej tak pozostanie. Motocykle tej marki trudno porównać do czegokolwiek innego, to bardzo wyraziste produkty. Ich wygląd jest unikatowy, nowoczesny, wręcz futurystyczny, wzbudza nierzadko skrajne uczucia, czasami powala na kolana z otwartymi ustami. Problem pojawia się przy próbie zaszufladkowania F800R do jednej ze znanych nam kategorii. Na pierwszy rzut oka sprawa wydaje się być banalnie prosta. Podobieństwa do starszych braci „1200" i „1300" są natychmiastowo zauważalne. Te z kolei są traktowane jako streetfightery (przynamniej według firmowych broszur), więc i mniejszą wersję można wrzucić do tego worka.

Nie do końca. W F800R doszukać się też można wielu cech roadstera, co z kolei potwierdzają twórcy w materiałach prasowych. Beemka ma się doskonale sprawdzać na bocznych drogach i krętych, ciasnych odcinkach górskich serpentyn. Pierwszą rzeczą, którą natychmiast zauważymy, niezależnie, od której strony spojrzymy na tą maszynę, będzie masywna sekcja centralna. To właśnie zbiornik paliwa (a właściwie jego atrapa - prawdziwy zbiornik jest pod siodłem) wraz z niższym, płaskim tyłem nadają maszynie roadsterowego charakteru. Przód motocykla mógłby być bardziej dopracowany,  gdyż to, jak wygląda on w chwili obecnej wielu może wprawić w zakłopotanie. Pomińmy ekscentryczne lampy i skupmy się na tym, co nad nimi. Wygląda to mniej więcej tak, jakby ktoś zamontował z przodu nieobrobiony, zmatowiony i przygotowany do malowania kawałek plastiku. Dlaczego w K1300R przy podobnej konstrukcji lampy wygląda to o niebo lepiej? Można wprawdzie dokupić akcesoryjną owiewkę, która maskuje tę niedoskonałość, ale po co narażać klienta na dodatkowe koszty? Pomijając tą wpadkę, F800R wygląda rasowo, nowocześnie, a co najważniejsze, podtrzymuje rodzinne tradycje. Swoim futuryzmem przyciąga wzrok i budzi ciekawość.

Technicznie

Jednostka napędowa pochodzi z BMW F800S, co akurat powinno wszystkich ucieszyć, gdyż ów silnik jest świetny. Już we wspomnianej „Esce" wykazywał się nienaganną płynnością i dynamiką. Moc na poziomie 87 KM przy 8000 obr/min oraz moment obrotowy, równy 86 Nm, osiągany przy 6000 obr/min, to bardzo dobre wyniki. BMW zapewnia, że nowe F800R ma, cytuję „ogromny ciąg, dzięki któremu można czerpać niezwykłą radość z jazdy". Nieco trywialne stwierdzenie, ale jakże przekonujące. Zmiany są bardziej ewolucyjne, niż rewolucyjne. Lepsza reakcja na gaz, lepsza centralizacja masy, krótsze przełożenia na trzech ostatnich biegach. Czyli nic, co zaprze dech w piersi, ale za to skutecznie poszerzy uśmiech. Ciekawostką jest fakt zastosowania napędu poprzez łańcuch, a nie jak to miało miejsce w wersji S, poprzez pas napędowy.

Szkieletem motocykla jest aluminiowa rama typu mostowego. Na przednie zawieszenie składają się rury teleskopowe o średnicy 43 mm i skoku 125 mm. Niestety nie mamy możliwości jakiejkolwiek regulacji. Z tyłu mamy dwustronny wahacz z centralnym amortyzatorem o skoku 125 mm i możliwości ustawienia wstępnego naprężenia.

Na wyrazy uznania zasługują hamulce, które z powodzeniem mogłyby być zastosowane w motocyklu o 100 kg cięższym. Z przodu dwie tarcze o średnicy 320 mm z zaciskami czterotłoczkowymi, z tyłu pojedynczą tarczę o średnicy 240  mm i jednotłoczkowy zacisk. Możemy oczywiście opcjonalnie dokupić ABS, który teraz został unowocześniony dzięki zastosowaniu nowego czujnika ciśnienia. System ma działać jeszcze sprawniej i zapewniać jeszcze większe bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo kierowcy dla bawarskiego koncernu jest absolutnym priorytetem i fakt ten nie powinien nikogo dziwić.

Szmery, bajery

Zaraz po bezpieczeństwie na liście priorytetów BMW znajdują się wygoda i komfort użytkowania. Zacznijmy od siedzenia, którego wysokość możemy regulować w zakresie od 775 do 825 mm. Mamy też podgrzewane manetki, komputer pokładowy, czujnik ciśnienia w oponach, system antykradzieżowy, centralną podstawkę, stelaże pod kufry, kierunkowskazy na diodach LED, owiewkę pod silnik i wspomnianą wcześniej na lampę. Nie jest to nawet połowa listy, więc fani „fabrycznego" customingu będą w siódmym niebie.

Na szczególną uwagę zasługuje możliwość stłumienia mocy F800R z 86 KM do 34 KM. Dzieje się tak dzięki systemowi, który ogranicza kąt otwarcia zaworów przepustnicy. Sądzę, że taka opcja została wprowadzona głównie z myślą o niemieckich, bardzo restrykcyjnych przepisach i początkujących kierowcach.

Pojedynek na użyteczność

BMW ma spore szanse w konfrontacji z konkurencją w klasie. Nie oznacza to, że zwycięstwo przyjdzie z łatwością. Kawasaki rusza do boju z nowiutkim ER6, Suzuki ma Gladiusa, który wzbudził sporą sensację, głównie dzięki bajkowemu (to te łagodniejsze określenie) designowi i zerwaniem z tradycją SV650. Skoro jesteśmy już przy Azji, to nie można nie wspomnieć o następczyni legendarnej XJ600, Diversion XJ6. Europejska konkurencja w tej klasie obejmuje w zasadzie tylko Ducati 696, który klasycznymi cechami i niezwykłym odgłosem silnika będzie próbował swoich sił z Beemką. Każdy, kto śledzi testy grupowe, obojętnie w jakiej klasie, powinien wiedzieć, że BMW lubi dawać po łapach wszystkim rywalom. Czas pokaże, czy w przypadku F800R sytuacja będzie podobna.

Łobuz w szkolnym mundurku

Podoba Ci się monumentalne K1300R, ale przeraża Cię jego waga, moc i wymiary? Nowe F800R zdaje się być idealnym rozwiązaniem. BMW jest znane z wdrażania do swoich produktów ogromnego poziomu wygody i elementów poprawiających w ten czy inny sposób użytkowanie maszyny. Te cechy w przypadku F800R zostały jakby pogłębione i wzmocnione, aby technika jak najlepiej współgrała z zamysłem przyjaznego, energicznego roadstera.

Chcesz mieć dyskretny motocykl? Lepiej poszukaj gdzie indziej. BMW powinno opatentować specjalne słowo, pozwalające jednoznacznie skojarzyć design z ich produktami. Być może coś w stylu „Beemwiczny"? Jeżeli znajdą się osoby, które będą wątpić w nowe F800R, niech zerkną na to, co wyprawiał Chris Pfeiffer na  takim właśnie sprzęcie. Warto dodać, że dostępna będzie również wersja w charakterystycznym malowaniu, sygnowana przez Chrisa.

Filmy:
BMW F 800 R
Silnik: Chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, 4-suwowy, 4 zawory na cylinder, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, smarowanie z suchą miską olejową
Średnica cylindra/skok tłoka 82 mm/75,6 mm
Pojemność 798 cm3
Moc znamionowa 62.5 kW (85 KM) przy 8000 obr/min (możliwa redukcja mocy do 25 kW (34 KM) przy 7,000 obr/min.)
Maks. moment obrotowy 86 Nm przy 5,800 obr/min (z redukcją mocy: 55 Nm przy 3,500 obr/min.)
Stopień sprężania 12.0 : 1
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk w kanale wlotowym/Cyfrowy system sterujący silnikiem (BMS-K)
Kontrola emisji spalin Trójdrożny katalizator z zamkniętym obiegiem, zgodny ze standardem EU-
Alternator Alternator trójfazowy 400 W
Akumulator Typ 12 V/14 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
Sprzęgło Wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
Skrzynia biegów 6-stopniowa z kołami zębatymi o stałym zazębieniu zintegrowana ze skrzynią korbową
Napęd łańcuch O-ring
Rama Mostkowa aluminiowa, silnik stanowi część konstrukcji nośnej
Mocowanie/zawieszenie przedniego koła Widelec teleskopowy, Ø 43
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Dwustronny wahacz, centralny amortyzator, regulacja wstępnego naprężenia
Skok zawieszenia przód/tył 125 mm/125 mm
Koła Odlew aluminiowy
Rozmiar obręczy, przód 3.50 x 17"
Rozmiar obręczy, tył 5.50 x 17"
Opony, przód 120/70 ZR 17
Opony, tył 180/55 ZR 17
Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 320 mm, stały zacisk czterotłoczkowy
Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy
ABS ABS jako opcjonalne wyposażenie dodatkowe: ABS BMW Motorrad
BMW F800 Golas Turystyczny BMW F800 Kufry
BMW F800R lancuch prawa strona 2009 BMW F800R-5
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
BMW F800R droga
NAS Analytics TAG
BMW F800R test
BMW F800 mountain Rider
BMW F800 R pierwsza jazda
F800R w Gorach
BMW F 800R w gorach
BMW Roadster f800
F800R zawieszenie
F800 Roadster BMW
Test BMW F800R
New BMW-F800R-6
2009 BMW F800R-9
BMW 2009 lewa strona
BMW F800 oferta
Nowe BMW F800R ujecie
Bialy BMW F800 Roadster
BMW F800R-Orange
BMW F800R black Orange
Przod BMW F800R owiewka
BMW F800R Stripped
BMW F800 Bialy prawa Strona
Hamulce BMW F800R ABS
2009 BMW F800R
Komentarze 8
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor: slaw 25/10/2010 12:53

gdzie kupowales tego IXIL'a ?

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê