Yamaha XJ6 Diversion 2009 - reinkarnacja
Znana i lubiana XJ Diversion wraca na rynek!
Yamaha Diversion ujrzała światło dzienne w 1991 roku i na przestrzeni lat zdobyła opinie motocykla niezawodnego, trwałego i świetnie nadającego się na pierwszy poważny sprzęt. Większą modernizację przeprowadzono w 1996 roku, ale już wtedy wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, że dni XJ są policzone. Pomimo sporego zainteresowania, XJ600 Diversion padła ofiarą coraz ostrzejszych norm emisji spalin i wycofano ją ze sprzedaży. Najnowsza odsłona jest motocyklem zaprojektowanym całkowicie od nowa. Yamaha w swoich materiałach wielokrotnie używa zwrotu „ Rider Friendly „ ( z ang. Przyjazny Jeźdźcowi ). Łatwość w codziennym użytkowaniu i atrakcyjny design - to główne cele postawione twórcom następcy legendarnej już Yamahy XJ600 Diversion. Przyjrzyjmy się jej zatem bliżej.
Wygląd
Na pierwszy rzut oka widać, że Yamaha słowo „nowoczesność" traktuje bardzo poważnie. XJ6 upodobniła się do starszej siostry FZ6 i większego brata FZ1 ( przednia lampa, zegary). Japoński koncern wprowadza na rynek jednocześnie dwie wersje - S, wyposażoną w półowiewkę, oraz wersję Naked. Nowa Diversion została zaprojektowana w taki sposób, aby jednocześnie uchwycić ducha nowoczesności i uwydatnić lekkość i zwiewność nowej konstrukcji. To wszystko osiągnięto dzięki filigranowej ramie i zgrabnej tylnej sekcji nadwozia. Yamaha określa przeznaczenie swojego nowego motocykla jako Sport-Pleasure ( z ang. Sport/Przyjemność ), a sam wygląd jako „ponadczasowy i ekscytujący". Nie ma w tym przesady. Silnik o bardzo zwartej budowie, ostre przetłoczenia na baku, agresywna stylistyka przedniej owiewki i tyłu motocykla. Na deser krótki wydech 4-1 i mini-pług pod silnikiem. Mamy zatem do czynienia z prawdziwym ulicznym łobuziakiem. Jednak wygodna pozycja za kierownicą, dobrze zestrojone zawieszenia i przednia owiewka, skłaniają do dalszych wojaży, które mają być jeszcze przyjemniejsze dzięki nowoczesnej jednostce napędowej.
Silnik
Dobrze znane 4-cylindrowe serducho pojemności 600 cm3 i mocy 78 KM przy 10000 obr/min zostało zestrojone w taki sposób, aby nawet początkujący kierowcy mogli czerpać radość z jazdy, jednocześnie nie mając problemów w codziennym użytkowaniu motocykla. Przebieg momentu obrotowego jest płynny. Zadbano o to, żeby był odpowiednio wysoki w dolnym zakresie obrotów, a także by rósł liniowo aż do 8500 obr/min (wtedy osiąga swoją maksymalną wartość 59 NM). A wszystko dzięki użyciu całkowicie nowej głowicy której zawory wydechowe i ssące mają takie same średnice jak w FZ6. Zastosowano również wtrysk paliwa podobny do tego z Fazera, ale tutaj ma on dwustronny wtryskiwacz z czterema otworami. Jednoczęściowy blok silnika oraz nowe wałki rozrządu zapewniają doskonałą reakcję na gaz w najczęściej używanym zakresie obrotów, czyli 4000 - 5500 obr/min. Silnik wyposażono w kute tłoki zamiast odlewanych, co przyczynia się w istotny sposób do zmniejszenia masy oraz wibracji.
XJ6 posiada nowe sprzęgło, które zachwyca łatwością użytkowania. Jest dobrze wyczuwalne, a tym samym daje kierowcy poczucie całkowitej kontroli w ruchu miejskim, przy ciągłym ruszaniu/zatrzymywaniu. Nie zapomniano także o skrzyni, która zapewnia płynne zmiany biegów w każdej sytuacji - od łagodnego wbijania wyższego przełożenia w trasie do ostrych redukcji w mieście.
Podwozie i osprzęt
Ramę stworzono od podstaw specjalnie dla tego motocykla. Składa się ze stalowych rur o średnicy 31,8 mm i grubości 2,3 mm. Dzięki rozstawowi osi 1440 mm oraz kącie główki ramy 26 stopni prowadzenie staje się łatwe, oraz ( jak zapewnia Yamaha ) przewidywalne. Rama sprawia wrażenie filigranowej i minimalistycznej.
Przedni widelec składa się z rur teleskopowych o średnicy 41 mm i jest niezłym kompromisem pomiędzy sztywnością, a komfortem poruszania się po ulicach. Tylne zawieszenie wykorzystuje układ monocross, który wraz z nisko umieszczonym wydechem pomaga w obniżeniu środka ciężkości.
Odlewane z aluminium koła nie tylko przyczyniają się do obniżenia masy, ale również doskonale komponują się z całą linią motocykla.
Hamulce dobrze pasują do filozofii „Easy", która przyświecała twórcom XJ6. Z przodu znajdziemy dwie tarcze o średnicy 298 mm oraz dwutłoczkowe zaciski. Nowe przewody hamulcowe dają świetne wyczucie oraz są bardziej odporne na zużycie. Nowa XJ6 jest opcjonalnie wyposażona w system ABS, który działa płynnie i pozwala naturalnie wyczuć, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią, nawet trakcie nagłego hamowania.
Siedzenie znajduje się na wysokości 785 mm nad ziemią co jest kolejnym dowodem na to, że Yamaha stara się trafić do jak najszerszego grona motocyklistów. Nie tylko tych z niewielkim stażem ale i wzrostem. Nie ma problemu z postawieniem całej stopy na ziemi podczas postoju.
Oczekiwania
Yamaha ma przed sobą trudne zadanie. Nie będzie prostą sprawą, aby XJ6 zyskała takie uznanie i sympatię motocyklistów jak poprzedni model, który nadal jest postrzegany jako sprzęt niezawodny, trwały, tani w utrzymaniu oraz idealnie nadający się na rozpoczęcie motocyklowej przygody. Jeżeli wierzyć twórcom, nowa Diversion ma być przyjazna dla użytkownika pod każdym względem. To szczególnie ważne, ponieważ przyjdzie jej się zmierzyć z Kawasaki ER-6, Suzuki GSX650F, Hondą CBF600, a niedługo również z Suzuki SFV 650 Gladius. Trzeba przyznać, że konkurencja jest to poważna. Patrząc jednak na dane techniczne, świeży, nowoczesny, charakterystyczny dla Yamahy muskularno-filigranowy wygląd, można się spodziewać, że następczyni kultowej XJ600 Diversion będzie się cieszyła sporym zainteresowaniem.
Filmy:
Dane techniczne:
Silnik | |
Typ silnika: | Chłodzony cieczą, 4-suw, 4-cylindrowy, 4-zaworowy, DOHC |
Pojemność skokowa: | 600 cm3 |
Średnica x skok tłoka: | 65.5 x 44.5 mm |
Stopień sprężania: | 12.2 : 1 |
Moc maksymalna: | 57.0 kW (78 KM) @ 10,000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy: | 59.7 Nm (6.1 kg-m) @ 8,500 obr/min |
Smarowanie: | Mokra miska olejowa |
Gaźnik: | Wtrysk paliwa |
Sprzęgło: | Mokre, wielotarczowe |
Układ zapłonowy: | TCI |
Starter: | Elektryczny |
Układ przeniesienia napędu: | 6-biegowa |
Przeniesienie napędu: | Łańcuch |
Pojemność zbiornika paliwa: | 17,3l |
Pojemność zbiornika oleju: | 3,4l |
Podwozie | |
Podwozie: | Aluminiowa |
Zawieszenie przód: | Widelce teleskopowe |
Skok zawieszenia przód: | 130 mm |
Zawieszenie tył: | Wahacz typu monocross |
Skok zawieszenia tył: | 130 mm |
Kąt główki ramy | 26º |
Wyprzedzenie koła | 103.5 mm |
Hamulec przód: | Podwójna tarcza, Ø 298 mm |
Hamulec tył: | Pojedyncza tarcza, Ø 245 mm |
Opona przód: | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Opona tył: | 160/60 ZR17M/C (69W) |
Wymiary | |
Długość (mm): | 2120 mm |
Szerokość (mm): | 770 mm |
Wysokość (mm): | 1210 mm |
Wysokość siedzenia (mm): | 785 mm |
Rozstaw osi (mm): | 1440 mm |
Min. prześwit (mm): | 140 mm |
Masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy (kg): | 211 kg / ABS: 216 kg |
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarzeDlaczego w obecnych czasach nie można wprowadzić do sprzedaży motocykla klasycznego sensu stricto, który nie byłby "bigiem" jak "bigi" wielkiej czwórki? (XJR-a i inni)? Motocykla z podwójnym nisko...
Odpowiedzco byście wybrali mając do wyboru tą Yamaszke, Kawe er-6f i honde CBF600S ?
Odpowiedzja wybrałem XJ6 naked ABS, miodzio, wcześniej jeździłem CBF'em, XL 700VA, Shadowem, Sportsterem 1200, er6n i muszę powiedzieć że XJ jest moim ulubionym sprzętem :)
OdpowiedzIle te cacko może kosztować?
OdpowiedzPewnie od 21 000 do 25 000 zł standartowa cena tego segmentu
Odpowiedzmorzesz nie wierzyć ale nie więcej niż 10 000 wiem bo sam sprawdzałem :D
OdpowiedzHmmm z tego co widziałem to za 20k (po obniżce jesiennej) można kupić FZ6 78KM więc podejrzewam, że XJ6 po obniżkach zakosztuje z 16k :) co mnie cieszy - już zbieram.
OdpowiedzChyba oszalałeś za 16k nigdy nie kupisz nowej 600 a obniżki trwają do końca roku, więc jak wyjdzie xj to zapomnij o obniżkach
OdpowiedzWiem, że XJ6 nie wyjdzie teraz (to znaczy w lutym 2009) w tej cenie. Liczę na obniżki po sezonie 2009. Może nie będzie kosztował 16k, bo waluty poszły w górę) ale gdzieś w tych okolicach (a spodziewam się ceny niższej niż obecny promocyjny FZ6 78KM)
Odpowiedzprzecież to model 2009, nie ma z rocznika 2008 pajacu
Odpowiedzprzecież to model 2009, nie ma z rocznika 2008 pajacu
Odpowiedzprzecież to model 2009, nie ma z rocznika 2008 pajacu
OdpowiedzSzkoda , ze nowa wersja ER6n nie moze się pochwalic taka mila dla oka i ładnie sie wkomponujaca w reszte motocykla przedni alampa jak ta yamaszka;/... Bravo Yamaha!!!!
Odpowiedzszczerze mowiac to zaraz sie zabiore do czytania artykolu, ale pierwsza mysl jaka przychodzi po przejrzeniu danych motocykla z tabeli i przejrzeniu zdjec , to jaki interes ma firma w produkowaniu ...
OdpowiedzEmisja Co2
OdpowiedzMoże 78 konny fz6 się źle sprzedawał i yamaha zastąpi go xj 600, wiesz może ludzie polecą na stylistykę która wg mnie jest bardzo ciekawa, zwłaszcza w wersji N
OdpowiedzUważam że XJ600 prezętuje sie lepiej od fazera, jeżeli mialo by to o 20KM więcej to zamienil bym swoja nowa FZ6S2 na to cacko :D
Odpowiedzdokladnie wlasnie o to chodzi. zwłaszcza w krajach takich jak nasz FZ6 N i FZ6 Fazer w wersjach 78km nie sprzedaja sie prawie wcale ("po co brac 78 jak mozna miec 98 za niewiele wieksza kase") i dlatego pojawia sie mocniejsze rozróznienie miedzy tymi modelami. XJ6 zbudowana jest wlasnie na silniku 78 konnego FZ6, tylko inna stylistyka i nazwa maja ja mocniej odróznic a tym samym ma sie lepiej sprzedawac. Ende.
Odpowiedz