tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 10 z³ za paliwo? Spokojnie, dopiero po Nowym Roku
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

10 z³ za paliwo? Spokojnie, dopiero po Nowym Roku

Autor: Andrzej Sitek 2022.11.09, 11:14 Drukuj

Stanowisko Komisji Europejskiej jest jasne. Paliwa silnikowe nie mogą korzystać z żadnej obniżonej stawki VAT, nawet tymczasowo.

Paolo Gentilonii, który piastuje stanowisko unijnego komisarza ds. gospodarczych, już we wrześniu informował polski rząd o konieczności wyrugowania tej niezgodności z dyrektywą VAT-owską, zresztą obowiązującą w UE od kwietnia. Co ciekawe, za tymi zapisami głosowała również Polska. Nasz kraj nie skorzystał w tej sprawie z możliwości weta.

NAS Analytics TAG

Stosowanie 8-procentowej stawki VAT na paliwa jest obecnie niezgodne z unijnym prawem. KE żąda, aby podatek od towarów i usług został przywrócony do poziomu 23 proc. Władzom w Brukseli chodzi o to, że obniżone podatki mogą naruszać zasady konkurencji na jednolitym rynku.

Jak wynika z ostatnich wypowiedz Mateusza Morawieckiego, rząd planuje zachowanie zerowych stawek podatku VAT na żywność - w ramach tarczy antyinflacyjnej, również po 31 grudnia 2022 r. Co z pozostałymi elementami? Premier już zapowiedział  rezygnację z pozostałych ulg, ale co to dla nas oznacza?

Pamiętajmy, że mamy obecnie bardzo drogą benzynę, nawet na tle pozostałych krajów UE. Drożej jest tylko w Danii i Estonii - zgodnie z najnowszą publikacją KE dotyczącą cen netto za litr PB95. Nie odczuwamy tego tak bardzo właśnie dzięki przedłużonej do 31 grudnia tarczy antyinflacyjnej. Po tej dacie może być bardzo ciężko. Powinniśmy spodziewać się powrotu "normalnych" cen paliw z pełnym opodatkowaniem.

Poza obniżoną z 23 do 8 proc. stawką VAT, pieniądze kierowców chroni jeszcze niższa akcyza i zawieszony podatek handlowy. Jakie ceny powitamy wraz z Nowym Rokiem? Niestety rokowania są złe, bo likwidacja tarczy antyinflacyjnej może oznaczać bardzo duże zwyżki cen. Na pylonach stacji benzynowych może pojawić się 9 zł, a być może nawet 10 zł za litr najpopularniejszej benzyny.

Oczywiście te pesymistyczne prognozy nie muszą się sprawdzić, ale bez wątpienia sytuacja jest trudna. Specjaliści już dawno wskazywali, że rzeczywisty koszt tarczy antyinflacyjnej poczujemy dopiero wraz z jej zniesieniem. To może być bardzo bolesne doświadczenie.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê