lech wangin strona 3
BSA B44 441 Shooting Star. Najlepszy. Historia, dane techniczne
lech wangin
Choć wielu entuzjastów zabytkowych motocykli kojarzy z brytyjską marką BSA głównie słynne sportowe single Gold Star produkowane od końca lat 30. do 1963 roku oraz z dwucylindrowymi modelami z lat 60., które odnosiły sukcesy w wyścigach sidecarów, to motocyklem, który, głównie w USA, uznano za jedną najlepszych maszyn tej marki jest model 441. Zaczynał on swój żywot jako skromna dwieściepięćdziesiątka. czytaj
2024-06-26 14:41:00
Honda CB 450. Pierwszy udany motocykl Hondy. Historia i opis techniczny
lech wangin
Bohater tego artykułu to pierwszy model Hondy, którym Japończycy nawiązali walkę z renomowanymi producentami w prestiżowej klasie pojemnościowej. CB 450, o którym mowa, produkowany był w latach 1965-75 i miał brata bliźniaka Scramblera CL 450. czytaj
2024-06-21 13:25:00
Yamaha XS 750. Trzycylindrowa, napędzana wałem. Zbudowana wspólnie z Porsche
lech wangin
Lata 70. to złoty okres "nowożytnego" motocyklizmu. Już u schyłku poprzedniego dziesięciolecia branża zaczęła budzić się z letargu zapoczątkowanego w drugiej połowie lat 50. Czynnikiem wywołującym boom lat 70. była ekspansja marek japońskich, które prześcigały się we wprowadzaniu nowości. Jednym z ciekawszych motocykli tamtego czasu była Yamaha XS 750, pierwsza Yamaha w której zastosowano napęd tylnego koła wałem. czytaj
2024-06-08 18:17:00
6 motocykli MZ, o których nigdy nie słyszałeś. Owoc upadku komunizmu
lech wangin
Wschodnioniemieckie motocykle MZ są u nas dobrze znane, ale głównie te dwusuwowe, produkowane w czasach słusznie minionego ustroju. O motocyklach z Zchopau, produkowanych po upadku muru berlińskiego, mało kto już dziś pamięta, tym bardziej jest to historia warta przypomnienia. czytaj
2024-06-07 18:44:00
Moto Guzzi California. Historia cruisera innego niż wszystkie
lech wangin
Moto Guzzi California ma niezwykłą historię. Pierwszy motocykl o nazwie California wyjechał z fabryki w Mandello del Lario w 1971 roku, ale warto cofnąć się w czasie jeszcze bardziej do narodzin silnika V2. Początkowo zajęli się projektem silnika V2 dla zabicia codziennej rutyny, z czasem jednak projekt zaczynał nabierać coraz bardziej realny kształt. Silnik Moto Guzzi był kompatybilny ze skrzynią biegów Fiata. Początkowo powstała wersja o pojemności 500 ccm, później zwiększono ją do 650 ccm. W latach 50. p czytaj
2024-06-06 18:32:00
Royal Enfield Himalayan 450. Nie do zajeżdżenia! Czy tak jest? Test
lech wangin
Himalayan 450 to najnowszy i najnowocześniejszy motocykl w ofercie indyjskiego producenta. Jest uniwersalny jak szwajcarski scyzoryk, jednak jeśli potrafisz wszystko, to nie możesz być prymusem w każdej dziedzinie. Spróbujmy więc odkryć jakie są największe talenty nowego "Himka", a co wychodzi mu gorzej. czytaj
2024-05-31 14:25:00
Wizjonerskie projekty Harley-Davidson, które doprowadziły firmę niemal do bankructwa
lech wangin
Ci, którzy jeżdżą w terenie wiedzą, że kiedy wpadnie się w koleinę, często trudno jest z niej wyjść. Podobnie jest w przypadku producentów motocykli, którzy przyzwyczaili swoich klientów do tradycyjnych, stosowanych od dekad rozwiązań. Najlepszym przykładem jest tu Harley-Davidson. Przyjrzyjmy się zatem jak Harley-Davidson próbował wyskoczyć ze swojej koleiny poznając wizjonerskie nie rzadko projekty, które jednak nie doczekały się seryjnej produkcji. Zapnijcie kaski. Jedziemy! czytaj
2024-05-29 15:37:00
Yamaha GTS 1000 - przekleństwo nowoczesności
lech wangin
Ten motocykl produkowany w latach 1993 - 99, był w owym czasie wizytówką technicznych możliwości japońskiego producenta. Miał wszystkie najnowocześniejsze wówczas rozwiązania. Mimo to nie odniósł rynkowego sukcesu, a dziś nie należy do poszukiwanych i cenionych yungtimerów choć w pełni na to zasługuje, co poszło nie tak? czytaj
2024-05-29 13:23:00
Harley-Davidson Sportster XLS Roadster. Nie mów na niego "kobiecy". Historia i zdjęcia
lech wangin
2020 rok był ostatnim, kiedy można było z salonu Harleya wyjechać klasycznym Sportsterem. Klasycznym, czyli napędzanym chłodzonym powietrzem silnikiem OHV. W tym czasie Sportster był traktowany jako "baby Harley", lub jako damski Harley. Jednak nie zawsze tak było. Ten produkowany od 1957 roku model Harleya zapisał się chlubnie w historii amerykańskiego motosportu i cieszył się dużym wzięciem. Pretekstem do tego by przybliżyć Wam historię "małego" Harleya, było moje spotkanie z rzadkim modelem XLS Roadster czytaj
2024-05-17 15:02:00
Yamaha XS 650 dla kobiety. Tak wygląda custom Bratstyle z garażu nad Wisłą
lech wangin
Japoński styl customizingu wywodzący się z tokijskiego warsztatu Brat Style prowadzonego przez Go Takamine szybko znalazł naśladowców na całym świecie. Nie brakuje ich również w naszym kraju, a jednym z ładniejszych projektów jest Yamaha XS 650, która trafiła przed nasz redakcyjny obiektyw. czytaj
2024-05-10 16:19:00
Suzuki T 500 1967-1975. Tak się zaczął wyścig zbrojeń USA-Japonia
lech wangin
W latach 60. japońscy producenci motocykli rozpoczęli ekspansję na rynki eksportowe. Najważniejszym z nich był rynek amerykański, bo tam w owych czasach motocykle rozchodziły się jak ciepłe bułeczki, podczas gdy w Europie począwszy od połowy lat 50. sprzedaż systematycznie spadała. Pierwszym motocyklem Suzuki, który odniósł spektakularny sukces w USA był dwusuwowy twin T 500. czytaj
2024-05-03 11:39:00
Kawasaki GTR 1000. Produkowany bez przerwy przez 20 lat. Dlaczego zniknął?
lech wangin
Motocykle takie jak Kawasaki GTR 1000 odeszły w zapomnienie. GTR 1000 był produkowany przez dwadzieścia lat (1986 - 2006) i musiał walczyć z liczną konkurencją. Maszyny budowane według podobnej koncepcji oferuje dziś już tylko BMW. Rolę motocykli turystyczno - sportowych przejęły duże ADV i maszyny w stylu Kawasaki Versys. czytaj
2024-04-26 15:48:00
MZ ETZ 301, czyli ostatnie wcielenie dwusuwu z Saksonii
lech wangin
Wschodnioniemiecka lub, jakbyśmy kiedyś powiedzieli, enerdowska marka motocykli MZ, jeszcze dziś budzi ciepłe wspomnienia wśród tych, którzy rozpoczynali swą motocyklową przygodę w czasach dawno i słusznie minionego systemu. Model ETZ 301, produkowany już po zmianach ustrojowych w latach 1990-91, był ostatnim z serii popularnych etezetek i, w przeciwieństwie do poprzedników, nie był nigdy oficjalnie importowany do Polski. czytaj
2024-04-26 15:34:00
Retro Garage Sportster Roberta. By zwalczyć doła, że robi tylko dla klientów
lech wangin
Restaurując motocykle dla klientów, czasami łapię doła, że nic nie robię dla siebie. Mógłbym wyciągnąć z magazynu kolejny motocykl i go odrestaurować, ale chciałem się sprawdzić w kolejnej dziedzinie i spróbować zrealizować customowy projekt - mówi Robert Zawadka właściciel warsztatu Retro Garage. czytaj
2024-04-26 13:58:00
Simson SR 2. Król motorowerów PRL! Dziś pożądany jeszcze bardziej
lech wangin
Chyba każdy entuzjasta motocyklizmu w naszym kraju pamięta wschodnioniemiecką markę Simson, mimo iż od zakończenia działalności firmy minęło niemal jedenaście lat. Lata świetności marki przypadają na czasy zimnej wojny, a w latach PRL-u posiadanie własnego Simsona było marzeniem niemal każdego nastolatka. czytaj
2024-04-19 16:01:00
Honda CB 750 A Hondamatic. Bolesne początki automatów w Hondach
lech wangin
W samochodach automatyczne skrzynie biegów są dziś czymś zupełnie normalnym i powszechnie stosowanym. Mają je nawet ciągniki siodłowe. Na rynku motocyklowym wciąż jednak nie mogą znaleźć uznania. Wyjątkiem jest tu Honda, jedyny producent, który ma w swej ofercie kilka modeli z automatycznymi skrzyniami i wciąż je rozwija. Mało kto dziś pamięta, że pierwsze próby wprowadzenia na rynek motocykla z automatyczną skrzynią Honda podjęła już w latach 70. czytaj
2024-04-19 13:23:00
Suzuki Intruder 1800. Brutalne przyspieszenie rodem ze sportowych dragsterów
lech wangin
Potężny Suzuki Intruder M 1800 R pojawił się na arenie power cruiserów w 2006 Był to prawdziwy z zabijaka z genami motocykli do wyścigów równoległych na prostej. Maszyna niczym rasowy dragster jest długa i niska. W stalowej ramie tkwi potężny widlak kipiący mocą 125 KM. Jeszcze bardziej imponujący jest soczysty moment obrotowy, którego maksimum (160 Nm) pojawia się już przy 3200 obr./min. Rzut oka na masywną felgę z oponą o szerokości 240 mm wystarczy, by przekonać się o tym, że Intruder ma się czym odpycha czytaj
2024-04-01 13:24:00
FSO Marton 125. Polonez na dwóch kołach. Polski motocykl Kwasa i Gąsiorka
lech wangin
Dziś wydaje się to mało prawdopodobne, ale w latach 60. ubiegłego wieku Polska była jednym z większych producentów motocykli w Europie. Z naszych fabryk wyjeżdżało wtedy ponad 200.000 motocykli rocznie. Z ich poziomem technicznym i jakością nie było już tak różowo, bo realia komunistycznej, sterowanej centralnie gospodarki po prostu musiały odbić się niekorzystnie na jakości i spowolnić postęp techniczny. Tak więc poza nielicznymi wyjątkami nasze jednoślady nie były konkurencyjne na rynkach zagranicznych. czytaj
2024-03-29 12:21:00
Warsaw Custom Cup 2024. Tak się teraz robi customy w Polsce!
lech wangin
Wśród wielu nowości jakie u progu sezonu prezentowano na targach motocyklowych Warsaw Motorcycle Show w Centrum Targowo-Wystawieniczym PTAK w Nadarzynie pod Warszawą nie mogło oczywiście zabraknąć motocykli customowych, które na trwałe wpisały się w targowy krajobraz. czytaj
2024-03-28 10:39:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz