e-max vs. Yamaha Neo's - podsumowanie
2009.10.02 Eristof
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4
Przedstawiliśmy wam dwa zarazem podobne i niezwykle różniące się od siebie pojazdy. Z jednej strony sprawdzony, cieszący się wśród swoich użytkowników bardzo dobrą opinią Neo's z silnikiem czterosuwowym. Z drugiej natomiast strony dziecko rozwijającej się technologii budowy pojazdów elektrycznych, które znalazło pracę m.in. w szeregach włoskiej i cypryjskiej Policji, a także w brytyjskich oddziałach pocztowych. Warto przy tym mieć na uwadze, iż technologia spalinowa lata swego najdynamiczniejszego rozwoju już dawno ma za sobą. Tymczasem postęp w rozwoju akumulatorów, które są jedynym ogranicznikiem zasięgu i prędkości pojazdów elektrycznych jest bardzo szybki. Nie będę zaskoczony jeśli już w najbliższych latach pojawią się na rynku konstrukcje wielokrotnie przewyższające swoimi osiągami te obecne.
Skupmy się jednak na tym co mamy tu i teraz. Na załączonym obrazie graficznym możecie zobaczyć orientacyjną mapę zasięgu obu pojazdów, czyli odległość na jaką możemy się oddalić od punktu startowego, by móc do niego wrócić bez konieczności uzupełniania paliwa. Duży, czerwony okrąg przedstawia przybliżony zasięg Yamahy Neo's, natomiast mniejszy, pomarańczowy wyznacza granicę dla elektrycznego skutera e-max.
Poniżej przedstawiamy tabelę zestawień kosztów zakupu oraz eksploatacji obu pojazdów, którą opracowaliśmy na podstawie danych dostarczonych przez ich producentów. Symulację zakończyliśmy na dystansie 30 000 km, który jest optymalnym „okresem" żywotności zarówno baterii niemieckiego elektryka, jak również silnika spalinowego japońskiego pojazdu.
Yamaha Neo's |
e-max 110s |
||
Cena zakupu | 9 100,00 zł | Cena zakupu | 12 999,00 zł |
Przebieg (km) | Koszty serwisowe (zł) | Przebieg (km) | Koszty serwisowe (zł) |
1000 | 170 | 500 | 100 |
3000 | 70 | 5000 | 200 |
6000 | 310 | 10000 | 200 |
9000 | 70 | ||
12000 | 310 | 15000 | 200 |
15000 | 70 | ||
18000 | 310 | 20000 | 200 |
21000 | 70 | ||
24000 | 310 | 25000 | 200 |
2700 | 70 | ||
30000 | 310 | 30000 | 200 |
Ceny paliwa* | 3830 | Cena zużytej energii** | 400 |
Suma | 15000 | 14699 |
* - 4,40 zł/ litr benzyny
** - 0,30 zł/kWh
Jak widać całkowita suma wydatków użytkowania pojazdu elektrycznego e-max oraz skutera Yamaha Neo's jest bardzo podobna. Neo's ma zdecydowaną przewagę na polu użyteczności w dużych, miejskich aglomeracjach, gdzie ulicznych korków nie ma jedynie w późnych godzinach nocnych. Dynamiczny silnik oraz wręcz piórkowa, w stosunku do elektrycznego konkurenta, waga pojazdu pozwala na łatwe manewrowanie między stojącymi na zatłoczonych ulicach samochodami.
Z kolei skuter e-max to bezprecedensowy mistrz oszczędnej jazdy. Za cenę jednej złotówki pokonamy nim dystans nawet do 90 km, czyli przejazd jednego kilometra może nas kosztować niewiele ponad grosz! To wystarczający argument, by rozważyć decyzję kupna niemieckiego skutera elektrycznego. Jednak wysoka cena zakupu e-maxa niweluje przewagę, którą pojazd zdobył na polu kosztów eksploatacji. Inną dość istotną wadą tego jednośladu jest jego bardzo duża masa, która sprawia, że krąg potencjalnych odbiorców zostaje mocno zawężony. Generalnie rzecz ujmując, za sterami e-maxa nie powinny zasiadać osoby młode, konkretnie młodzież szkolna. W skrajnych przypadkach mogłyby one nie poradzić sobie z na przykład podniesieniem przewróconej maszyny, która waży przecież blisko 200 kg.
Yamaha Neo's, tak samo jak skutery spalinowe innych marek, daje możliwość odblokowania silnika i przerejestrowania pojazdu na motocykl. Jednak decydując się na taki ruch należy pamiętać, że odbije się to na kosztach eksploatacji i trwałości jednostki napędowej. Analogicznie sprawa tyczy się e-maxa, gdzie silnik także może zostać pozbawiony „kagańca" lub zastąpiony mocniejszą jednostką o mocy nominalnej nawet do 13kW.W tej opcji silnikowej, standardowa bateria z pewnością nie wystarczy na pokonanie dystansu 90 km. Jak widać każdy z przedstawionych skuterów posiada cechy, które trudno jednoznacznie określić jako wady i zalety, dlatego wybór zwycięzcy tego pojedynku pozostawiam wam.
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4
|
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze