Zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości. Po wyroku TK niewiele się zmieniło
W grudniu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy dotyczące zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h lub przewożenie większej liczby osób niż przewidziana w dowodzie rejestracyjnym są niezgodne z konstytucją. Chodzi tu jednak nie o samą karę, lecz o sposób, w jaki jest wymierzana, ponieważ odbiera on konstytucyjne prawo do obrony.
Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów starosta ma obowiązek zatrzymać prawo jazdy na podstawie informacji uzyskanej od policji. To oznacza, że kierowca choć może nie zgodzić się ze stanowiskiem funkcjonariuszy, to i tak ma zatrzymywane uprawnienia. Niedawno Autokult opublikował wypowiedzi przedstawicieli starostw i urzędów miast. Okazuje się, że ci nieco zmienili swoje postępowanie, choć nie przyjęli jednej linii działania. Niektóre urzędy sugerują się tym, czy kierowca przyjął mandat, czy tego nie zrobił. Są też takie przypadki jak Poznań, gdzie postępowanie zostaje wszczęte i jednocześnie kierowca jest wzywany w celu przesłuchania i złożenia odpowiednich oświadczeń.
Zapytaliśmy Biuro Prasowe Komendy Głównej Policji o to, czy w jakikolwiek sposób zmieniło się postępowanie funkcjonariuszy. Patrząc na inne źródła, wszyscy dostali tę samą odpowiedź, która słusznie podkreśla, że policjanci nie stanowią prawa, tylko mają egzekwować jego przestrzeganie i postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami, co do których od lat są wątpliwości.
Oto odpowiedź Biura Prasowego KGP: "Podstawy zatrzymania uprawnień do kierowania pojazdami reguluje art. 135 obowiązującej Ustaw Prawo o Ruchu Drogowym. Policjant więc zobowiązany jest do zatrzymania prawa jazdy w związku z przekroczeniem dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym i poinformowania o tym fakcie starosty.
Prędkość o ponad 50 km/h większa od dopuszczalnej w obszarze zabudowanym jest niewątpliwie poważnym wykroczeniem a skutki zdarzeń , do których przyczyniła się nadmierna niedostosowana do warunków prędkość są najczęściej szczególnie tragiczne.
Wyrok Trybunału dotyczy przede wszystkim trybu/zakresu postępowania prowadzonego poza czynnościami funkcjonariuszy. Warto zauważyć ze w minionym roku policjanci ujawnili niemal 50 % mnie wykroczeń polegających na przekroczeniu prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym - 28,976 (2021-55,545) a wg. wstępnych danych odnotowano też ponad 16% spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych - 1,883 (2021-2,245)."
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze