tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer (2006-2015) [opinia, zmiany, wady i zalety]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer (2006-2015) [opinia, zmiany, wady i zalety]

Autor: Redakcja 2020.03.31, 18:09 4 Drukuj

Yamaha FZ1 została wprowadzona do sprzedaży w Europie w 2006 roku. To motocykl będący efektem doświadczeń marki w sporcie motocyklowym - ale wprowadzonych w ucywilizowany sposób…

Połowa pierwszej dekady XXI w. w branży motocyklowej przejawiała się fascynacją dynamicznymi, mocnymi nakedami o sportowych osiągach. Użytkownicy powoli oddalali się od motocykli sportowych, ale przyzwyczajeni do ich prowadzenia czy osiągów chcieli jednoślad o dużej dynamice ale wygodniejszej pozycji. FZ1/FZ1 Fazer znakomicie spełniały te założenia…

NAS Analytics TAG

Ze sportu w codzienność

Znawcy tematu twierdzą, że konstruktorzy Yamahy tchnęli w nową konstrukcję wszystko to, co udało się przejąć z wyścigówki Colina Edwardsa z MotoGP na potrzeby codziennego, wszechstronnego motocykla. Dzięki temu motocykl uzyskał doskonałe prowadzenie, skuteczne hamulce, lekkość oraz mnóstwo mocy nawet w niskim czy średnim zakresie obrotów. Sprzęt nie musiał uzyskiwać tak wysokich prędkości jak wyścigówki, ważne, żeby "dawał radę" na wyjściu z zakrętów krętych, górskich dróg, obciążony dwiema osobami i bagażem.

Konstrukcja

FZ1 była mentalnym następcą produkowanej wcześniej FZS1000, ale konstrukcyjnie nie były spokrewnione. Silnik i dwufazowe wtryskiwacze przejęto z YZF-R1 z 2005 roku dokonano zmian: przekonstruowano wałki rozrządu, elektronikę sterującą, zmniejszono stopnień sprężania. Moc spadła ze 180 do 150 KM, a moment obrotowy ze 113 Nm do 106 Nm. Jednak prędkość, przy której osiągana jest jego maksymalna wartość obniżyła się z 10 000 do 8000 obr./min. W układzie wydechowym pozostał system EXUP, a w jednostce napędowej kute tłoki, tytanowe zawory oraz powłoki ceramiczne na gładziach cylindrów.

Zwarte, lekkie i stabilne podwozie umożliwiało dynamiczną jazdę. Ramę i zawieszenie zaprojektowano od podstaw: w przednim zamontowano widelec USD, z tyłu centralny amortyzator. Hamulce należą do bardzo skutecznych.
Kierowca ma sporo miejsca, idealną ergonomię, będącą kompromisem pomiędzy jazdą sportową a komfortową podróżą. Użytkownicy krytykowali tylko kształt baku, szczególnie w miejscu kolan. Pasażer ma przyzwoicie: wygodną pozycję i wystarczającą ilość miejsca.

Modele/różnice

FZ1 to wersja naked. FZ1 Fazer była wyposażona w owiewkę czołową chroniącą przed deszczem i wiatrem. Ponadto, w standardzie otrzymywała centralną podstawkę co zdecydowanie poprawiało jej dzielność turystyczną. Golas miał dla odmiany lepszą dzielność miejską i poręczność ale ABS otrzymał dopiero w 2008 roku, co w FZ1 Fazer oferowano od 2007 roku.

Zmiany

Pierwsze korekty nastąpiły już po dwóch latach od rozpoczęcia sprzedaży - zmieniono zestrojenie zawieszeń. W 2010 roku obydwie FZ1 otrzymały nową elektronikę zarządzającą jednostką napędową. W 2012 model FZ1 Fazer otrzymał nowe oznaczenie: Fazer 1. Na tym lista wszelkich ingerencji w wytwarzany model się skończyła. Prawdę mówiąc FZ1/FZ1 Fazer był na tyle udaną konstrukcją, że większych zmian (aż do czasu zakończenia produkcji w 2015 r.) nie trzeba było w ogóle przeprowadzać…

Porównania

Motocykl w testach wypadał znacznie lepiej od Suzuki Bandit 1250 i Kawasaki Z1000, górując prowadzeniem, zwartością i zestrojeniem zawieszeń. Był też lżejszy w prowadzeniu a jego potencjał do szybkiej jazdy zauważalnie większy. Pod tym względem przegrywał z Aprilią Tuono, ale to znacznie droższy i mniej wszechstronny na co dzień, pojazd.

Czy warto?

FZ1/FZ1 Fazer jest motocyklem drogim, trwałym, niezawodnym i doskonale się prowadzącym. Typowe awarie i słabe punkty nie występują. Oględziny powinny być przeprowadzone szczególnie pod względem wypadkowości i regularnego serwisu. Jeśli znajdziemy taki pojazd, z pewnością nie będzie tani.

Używane egzemplarze kosztują w zależności od rocznika od 10 do 26 tysięcy złotych, przy czym wersja nie ma tu większego znaczenia. Polecamy model z ABS. Wybór wersji nadwoziowej zależy od preferencji, dla siebie, z racji częstych wyjazdów wybralibyśmy model FZ1 Fazer. Miłośnicy streetfighterów zapewne poszukają golasa. Jesteśmy jednak pewni, że bez względu na model oraz rocznik - każdy FZ1 wygeneruje sporo radości…

Wady/zalety

Zalety:

  • osiągi,
  • prowadzenie
  • silnik
  • miejsce i pozycja pasażera

Wady:

  • centralna podstawka tylko w modelu Fazer
  • kształt zbiornika paliwa
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jaki olej do motocykla polecasz najbardziej?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę