Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer (2006-2015) [opinia, zmiany, wady i zalety]
Yamaha FZ1 została wprowadzona do sprzedaży w Europie w 2006 roku. To motocykl będący efektem doświadczeń marki w sporcie motocyklowym - ale wprowadzonych w ucywilizowany sposób…
Połowa pierwszej dekady XXI w. w branży motocyklowej przejawiała się fascynacją dynamicznymi, mocnymi nakedami o sportowych osiągach. Użytkownicy powoli oddalali się od motocykli sportowych, ale przyzwyczajeni do ich prowadzenia czy osiągów chcieli jednoślad o dużej dynamice ale wygodniejszej pozycji. FZ1/FZ1 Fazer znakomicie spełniały te założenia…
Ze sportu w codzienność
Znawcy tematu twierdzą, że konstruktorzy Yamahy tchnęli w nową konstrukcję wszystko to, co udało się przejąć z wyścigówki Colina Edwardsa z MotoGP na potrzeby codziennego, wszechstronnego motocykla. Dzięki temu motocykl uzyskał doskonałe prowadzenie, skuteczne hamulce, lekkość oraz mnóstwo mocy nawet w niskim czy średnim zakresie obrotów. Sprzęt nie musiał uzyskiwać tak wysokich prędkości jak wyścigówki, ważne, żeby "dawał radę" na wyjściu z zakrętów krętych, górskich dróg, obciążony dwiema osobami i bagażem.
Konstrukcja
FZ1 była mentalnym następcą produkowanej wcześniej FZS1000, ale konstrukcyjnie nie były spokrewnione. Silnik i dwufazowe wtryskiwacze przejęto z YZF-R1 z 2005 roku dokonano zmian: przekonstruowano wałki rozrządu, elektronikę sterującą, zmniejszono stopnień sprężania. Moc spadła ze 180 do 150 KM, a moment obrotowy ze 113 Nm do 106 Nm. Jednak prędkość, przy której osiągana jest jego maksymalna wartość obniżyła się z 10 000 do 8000 obr./min. W układzie wydechowym pozostał system EXUP, a w jednostce napędowej kute tłoki, tytanowe zawory oraz powłoki ceramiczne na gładziach cylindrów.
Zwarte, lekkie i stabilne podwozie umożliwiało dynamiczną jazdę. Ramę i zawieszenie zaprojektowano od podstaw: w przednim zamontowano widelec USD, z tyłu centralny amortyzator. Hamulce należą do bardzo skutecznych.
Kierowca ma sporo miejsca, idealną ergonomię, będącą kompromisem pomiędzy jazdą sportową a komfortową podróżą. Użytkownicy krytykowali tylko kształt baku, szczególnie w miejscu kolan. Pasażer ma przyzwoicie: wygodną pozycję i wystarczającą ilość miejsca.
Modele/różnice
FZ1 to wersja naked. FZ1 Fazer była wyposażona w owiewkę czołową chroniącą przed deszczem i wiatrem. Ponadto, w standardzie otrzymywała centralną podstawkę co zdecydowanie poprawiało jej dzielność turystyczną. Golas miał dla odmiany lepszą dzielność miejską i poręczność ale ABS otrzymał dopiero w 2008 roku, co w FZ1 Fazer oferowano od 2007 roku.
Zmiany
Pierwsze korekty nastąpiły już po dwóch latach od rozpoczęcia sprzedaży - zmieniono zestrojenie zawieszeń. W 2010 roku obydwie FZ1 otrzymały nową elektronikę zarządzającą jednostką napędową. W 2012 model FZ1 Fazer otrzymał nowe oznaczenie: Fazer 1. Na tym lista wszelkich ingerencji w wytwarzany model się skończyła. Prawdę mówiąc FZ1/FZ1 Fazer był na tyle udaną konstrukcją, że większych zmian (aż do czasu zakończenia produkcji w 2015 r.) nie trzeba było w ogóle przeprowadzać…
Porównania
Motocykl w testach wypadał znacznie lepiej od Suzuki Bandit 1250 i Kawasaki Z1000, górując prowadzeniem, zwartością i zestrojeniem zawieszeń. Był też lżejszy w prowadzeniu a jego potencjał do szybkiej jazdy zauważalnie większy. Pod tym względem przegrywał z Aprilią Tuono, ale to znacznie droższy i mniej wszechstronny na co dzień, pojazd.
Czy warto?
FZ1/FZ1 Fazer jest motocyklem drogim, trwałym, niezawodnym i doskonale się prowadzącym. Typowe awarie i słabe punkty nie występują. Oględziny powinny być przeprowadzone szczególnie pod względem wypadkowości i regularnego serwisu. Jeśli znajdziemy taki pojazd, z pewnością nie będzie tani.
Używane egzemplarze kosztują w zależności od rocznika od 10 do 26 tysięcy złotych, przy czym wersja nie ma tu większego znaczenia. Polecamy model z ABS. Wybór wersji nadwoziowej zależy od preferencji, dla siebie, z racji częstych wyjazdów wybralibyśmy model FZ1 Fazer. Miłośnicy streetfighterów zapewne poszukają golasa. Jesteśmy jednak pewni, że bez względu na model oraz rocznik - każdy FZ1 wygeneruje sporo radości…
Wady/zalety
Zalety:
- osiągi,
- prowadzenie
- silnik
- miejsce i pozycja pasażera
Wady:
- centralna podstawka tylko w modelu Fazer
- kształt zbiornika paliwa
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzePosiadam FZ1 z 2007 r. i muszę przyznać, że w moim przypadku kształt baku to super zaleta. Dzięki kształtowi na bokach, jak siadam to kolana i uda idealnie dopasowują się do baku. Przez to czuję o ...
OdpowiedzPrzecież Magneto jest w r1 i fz1 jest częścią wadliwą, którą należy jak najszybciej wymienić...
OdpowiedzW FZ1 do 2010 roku obowiązkowo należy magneto (rotor) wymienić zanim się rozsypie, modele od 2011 roku mają już poprawioną wersję Magneta...
OdpowiedzMam FZ1 Fazer z 2008r,rejestracja 2009,Przejechałem ponad 126tys km iiiiii....... żadnego magneto nie wymieniałem!!
Odpowiedz