Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer (2006-2015) [opinia, zmiany, wady i zalety]
Yamaha FZ1 została wprowadzona do sprzedaży w Europie w 2006 roku. To motocykl będący efektem doświadczeń marki w sporcie motocyklowym - ale wprowadzonych w ucywilizowany sposób…
Połowa pierwszej dekady XXI w. w branży motocyklowej przejawiała się fascynacją dynamicznymi, mocnymi nakedami o sportowych osiągach. Użytkownicy powoli oddalali się od motocykli sportowych, ale przyzwyczajeni do ich prowadzenia czy osiągów chcieli jednoślad o dużej dynamice ale wygodniejszej pozycji. FZ1/FZ1 Fazer znakomicie spełniały te założenia…
Ze sportu w codzienność
Znawcy tematu twierdzą, że konstruktorzy Yamahy tchnęli w nową konstrukcję wszystko to, co udało się przejąć z wyścigówki Colina Edwardsa z MotoGP na potrzeby codziennego, wszechstronnego motocykla. Dzięki temu motocykl uzyskał doskonałe prowadzenie, skuteczne hamulce, lekkość oraz mnóstwo mocy nawet w niskim czy średnim zakresie obrotów. Sprzęt nie musiał uzyskiwać tak wysokich prędkości jak wyścigówki, ważne, żeby "dawał radę" na wyjściu z zakrętów krętych, górskich dróg, obciążony dwiema osobami i bagażem.
Konstrukcja
FZ1 była mentalnym następcą produkowanej wcześniej FZS1000, ale konstrukcyjnie nie były spokrewnione. Silnik i dwufazowe wtryskiwacze przejęto z YZF-R1 z 2005 roku dokonano zmian: przekonstruowano wałki rozrządu, elektronikę sterującą, zmniejszono stopnień sprężania. Moc spadła ze 180 do 150 KM, a moment obrotowy ze 113 Nm do 106 Nm. Jednak prędkość, przy której osiągana jest jego maksymalna wartość obniżyła się z 10 000 do 8000 obr./min. W układzie wydechowym pozostał system EXUP, a w jednostce napędowej kute tłoki, tytanowe zawory oraz powłoki ceramiczne na gładziach cylindrów.
Zwarte, lekkie i stabilne podwozie umożliwiało dynamiczną jazdę. Ramę i zawieszenie zaprojektowano od podstaw: w przednim zamontowano widelec USD, z tyłu centralny amortyzator. Hamulce należą do bardzo skutecznych.
Kierowca ma sporo miejsca, idealną ergonomię, będącą kompromisem pomiędzy jazdą sportową a komfortową podróżą. Użytkownicy krytykowali tylko kształt baku, szczególnie w miejscu kolan. Pasażer ma przyzwoicie: wygodną pozycję i wystarczającą ilość miejsca.
Modele/różnice
FZ1 to wersja naked. FZ1 Fazer była wyposażona w owiewkę czołową chroniącą przed deszczem i wiatrem. Ponadto, w standardzie otrzymywała centralną podstawkę co zdecydowanie poprawiało jej dzielność turystyczną. Golas miał dla odmiany lepszą dzielność miejską i poręczność ale ABS otrzymał dopiero w 2008 roku, co w FZ1 Fazer oferowano od 2007 roku.
Zmiany
Pierwsze korekty nastąpiły już po dwóch latach od rozpoczęcia sprzedaży - zmieniono zestrojenie zawieszeń. W 2010 roku obydwie FZ1 otrzymały nową elektronikę zarządzającą jednostką napędową. W 2012 model FZ1 Fazer otrzymał nowe oznaczenie: Fazer 1. Na tym lista wszelkich ingerencji w wytwarzany model się skończyła. Prawdę mówiąc FZ1/FZ1 Fazer był na tyle udaną konstrukcją, że większych zmian (aż do czasu zakończenia produkcji w 2015 r.) nie trzeba było w ogóle przeprowadzać…
Porównania
Motocykl w testach wypadał znacznie lepiej od Suzuki Bandit 1250 i Kawasaki Z1000, górując prowadzeniem, zwartością i zestrojeniem zawieszeń. Był też lżejszy w prowadzeniu a jego potencjał do szybkiej jazdy zauważalnie większy. Pod tym względem przegrywał z Aprilią Tuono, ale to znacznie droższy i mniej wszechstronny na co dzień, pojazd.
Czy warto?
FZ1/FZ1 Fazer jest motocyklem drogim, trwałym, niezawodnym i doskonale się prowadzącym. Typowe awarie i słabe punkty nie występują. Oględziny powinny być przeprowadzone szczególnie pod względem wypadkowości i regularnego serwisu. Jeśli znajdziemy taki pojazd, z pewnością nie będzie tani.
Używane egzemplarze kosztują w zależności od rocznika od 10 do 26 tysięcy złotych, przy czym wersja nie ma tu większego znaczenia. Polecamy model z ABS. Wybór wersji nadwoziowej zależy od preferencji, dla siebie, z racji częstych wyjazdów wybralibyśmy model FZ1 Fazer. Miłośnicy streetfighterów zapewne poszukają golasa. Jesteśmy jednak pewni, że bez względu na model oraz rocznik - każdy FZ1 wygeneruje sporo radości…
Wady/zalety
Zalety:
- osiągi,
- prowadzenie
- silnik
- miejsce i pozycja pasażera
Wady:
- centralna podstawka tylko w modelu Fazer
- kształt zbiornika paliwa
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzePosiadam FZ1 z 2007 r. i muszê przyznaæ, ¿e w moim przypadku kszta³t baku to super zaleta. Dziêki kszta³towi na bokach, jak siadam to kolana i uda idealnie dopasowuj± siê do baku. Przez to czujê o ...
OdpowiedzPrzecie¿ Magneto jest w r1 i fz1 jest czê¶ci± wadliw±, któr± nale¿y jak najszybciej wymieniæ...
OdpowiedzW FZ1 do 2010 roku obowi±zkowo nale¿y magneto (rotor) wymieniæ zanim siê rozsypie, modele od 2011 roku maj± ju¿ poprawion± wersjê Magneta...
OdpowiedzMam FZ1 Fazer z 2008r,rejestracja 2009,Przejecha³em ponad 126tys km iiiiii....... ¿adnego magneto nie wymienia³em!!
Odpowiedz