tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wywiad - Jorge Lorenzo
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Wywiad - Jorge Lorenzo

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2009.02.03, 00:28 Drukuj

Przy okazji wczorajszej prezentacji, zespół Fiat Yamaha udostępnił mediom bardzo ciekawy wywiad ze swoim reprezentantem, Jorge Lorenzo.

W barwach Fiat Yamaha Hiszpan zadebiutował w MotoGP w minionym sezonie i z miejsca wzbudził sensację. Choć nie brakowało sukcesów, jak pole position już podczas pierwszej rundy i zwycięstwo w trzecim wyścigu, Lorenzo zaliczył także kilka wpadek i bardzo bolesnych upadków.

Ostatecznie dwój pierwszy sezon w królewskiej klasie dwukrotny mistrz świata kategorii 250ccm zakończył na czwartej pozycji w tabeli i z tytułem „Debiutanta Roku". Oto jak 21'latek z Majorki wspomina ubiegłoroczną rywalizację i co sądzi o nadchodzących zmaganiach.

Jorge, co porabiałeś podczas zimowej przerwy?
Jorge Lorenzo: Pod koniec roku udałem się na Majorkę i spędziłem tam tydzień z moją rodziną. Dobrze bawiłem się z przyjaciółmi i odpocząłem trochę, ponieważ to był naprawdę trudny, stresujący rok. Później powróciłem do Barcelony i ostro trenowałem, zarówno na motocyklu jak i na siłowni.

Czy uporałeś się w końcu z kontuzjami z poprzedniego sezonu?
Wciąż nie wróciłem do stuprocentowej sprawności, ponieważ nie mogę w pełni poruszać nogami w kostkach, szczególnie lewą, ale jest coraz lepiej. Od moich wypadków minęło już wiele miesięcy i problemy z przedramionami oraz kostkami są coraz mniejsze, głównie dzięki specjalistom, którzy mi pomagali. Myślę, że przed pierwszym wyścigiem będę przynajmniej w dziewięćdziesięciu pięciu, dziewięćdziesięciu ośmiu procentach sprawny, jeśli nie całkowicie.

Jak wspominasz miniony sezon? Często stawałeś na podium i pole position, wygrałeś wyścig, ale miałeś także sporo wypadków i kontuzji...
Tak, to był „wyjątkowy" sezon, nie tylko dlatego, że był to mój pierwszy rok w nowej kategorii, ale także z powodu tych wszystkich rzeczy, które mi się przytrafiły, zarówno dobrych jak i złych. Zdobyłem bardzo dużo doświadczenia, które było bardzo pomocne i z pewnością zaowocuje w przyszłości. To był dziwny rok, pełen wzlotów i upadków, dosłownie. Tych upadków było zbyt wiele ponieważ do tej pory nie byłem zawodnikiem często lądującym na poboczu. Nie brakowało jednak wspaniałych chwil - wtedy gdy sięgałem po pole position, podium, a przede wszystkim zwycięstwo na Estoril.

Gdybyś mógł raz jeszcze zadebiutować w MotoGP, zrobiłbyś coś inaczej?
Nie. Nie żałuję niczego co zrobiłem i myślę, że miałem w swoim życiu wiele szczęścia - poza kontuzjami. Miałem problemy, ale poza tym szczęście mi dopisywało.

Jakie są twoje oczekiwania i cele na ten sezon? Czy wierzysz, że będziesz mógł walczyć o tytuł?
To będzie trudne, bardzo trudne. Po pierwsze brakuje mi doświadczenia. W stawce są zawodnicy z większym doświadczeniem. Przede wszystkim jest w niej wielki mistrz, Valentino Rossi, który będzie faworytem. Poza tym jest trzech zawodników, którzy teoretycznie są większymi faworytami niż ja, więc najważniejsze, bym każdego roku zbliżał się coraz bardziej do mojego celu, był szybszy i uczył się. Nie sądzę, żebym był w tym roku faworytem.

Co sądzisz o dodatkowej presji? Martwią cię dodatkowe oczekiwania twoich kibiców?
Myślę, że ludzie oczekują więcej od Pedrosy, Stonera i Valentino. Poprzedni sezon zacząłem bardzo dobrze i wygrałem już w trzecim wyścigu, ale to nie znaczy, że tak będzie zawsze i że każdy sezon będę rozpoczynał w podobnym stylu. W tym roku mamy nowe przepisy i wiele może się z tego powodu zmienić. Pracuję bardzo ciężko aby pewnego dnia zostać mistrzem świata. To mój cel ale nie wiem, czy uda mi się osiągnąć go w tym roku, za rok, czy za pięć.

Nie miałeś jeszcze okazji by przetestować tegoroczną wersję motocykla. Czy stanie się to w Malezji i czego oczekujesz od nowej maszyny?
Testowałem prototyp modelu 2009 w Jerez ale bez nowego silnika, który otrzymam na Sepang. Motocykl jest trochę lepszy jeśli chodzi o podwozie i stabilność, szczególnie przodu, który znacznie mniej się teraz rusza. Poza tym przednie koło nie podrywa się już tak do góry na wyjściach z zakrętu. Nie testowałem jednak jeszcze silnika, a to on ma być w tym roku największą zmianą.

Garaż zespołu Fiat Yamaha nadal podzielony będzie ścianą. Czy była to twoja prośba?
Była to decyzja Yamahy i nie mam na ten temat zbyt wiele do powiedzenia. Jeśli o mnie chodzi, nie mam nic przeciwko i nie przeszkadza mi to, że nadal będziemy zespołem ze ścianą!

Poza tobą i Valentino, kto będzie głównym faworytem do tytułu?
W sporcie, szczególnie w wyścigach motocyklowych, nigdy nie wiadomo co się wydarzy, a nowi zawodnicy zawsze są głodni zwycięstw i gotowi by zaskoczyć. Nie lubię być wciągany w takie dyskusje, ale oczywiście gdybym miał wymienić trzech faworytów, powiedziałbym, że będzie nimi pierwszych trzech zawodników minionego sezonu: Valentino, Stoner i Pedrosa.

Co sądzisz o kryzysie w MotoGP i wycofaniu się Kawasaki ? Martwi cię niewielka ilość nazwisk na liście startowej? Co trzeba zrobić aby to zmienić?
Nie da się ukryć, że globalny kryzys sięgnął także wyścigów motocyklowych choć na nieco mniejszą skalę niż innych sportów. To trudne czasy, ale ja osobiście przechodzę przez bardzo dobry okres. Zdobyłem tytuł debiutanta roku i nie mogę narzekać na brak sponsorów. Wyścigi to wspaniały sport i choć Dorna pracuje bardzo ciężko, chciałbym aby był nieco lepiej eksponowany.

Jakie jest twoje zdanie na temat opon Bridgestone po dwóch testach? Odpowiadają ci? Miałeś problemy z przystosowaniem się do nich?
Bardzo mi odpowiadają, szczególnie przednia opona. Ma bardzo dobre „wyczucie" na hamowaniu i pozwala hamować znacznie, znacznie później. Bridgestone to firma, która jest bardzo głodna sukcesu i dzięki temu zdetronizowała giganta, jakim było Michelin.

Czy jeden dostawca ogumienia sprawi, że wyścigi będą bardziej zacięte czy nie?
Nie jest to idealne rozwiązanie, ponieważ zawsze jest lepiej, gdy rywalizują ze sobą różni producenci. Niestety w takiej sytuacji nie da się jechać równo przez cały rok. Rok temu było różnie, czasami lepsze były opony Bridgestone a czasami Michelin. Ostatecznie górą z tego pojedynku wyszła firma Bridgestone i dlatego popieram decyzję Dorny.

Dlaczego zmieniłeś numer z 48 na 99?
Powiedzmy, że we wrześniu zakończył się pewien etap w moim życiu [Lorenzo rozstał się ze swoim wieloletnim menedżerem - przyp. Mick]. Jak lepiej zacząć nowy etap, niż z nowym numerem? Jest mi trochę przykro, ponieważ numer 48 znaczył dla mnie bardzo wiele i ścigając się z nim osiągnąłem wiele sukcesów, ale rozpocząłem nowy etap.

Współpracujesz teraz z nowym menedżerem. Jak układa się ta współpraca?
Jestem bardzo zadowolony z ludzi, którzy otaczają mnie w tej chwili. Jeśli coś zmieniasz, to na lepsze i choć to nie zawsze się udaje, to ja podjąłem tą decyzję aby być bardziej szczęśliwym na torze i poza nim... i jestem. Bardzo dobrze się bawię, gram w piłkę, uprawiam sztuki walki. Robię wiele rzeczy, których nie mogłem robić wcześniej i z tego powodu jestem bardziej szczęśliwą osobą. To powinno odbić się na tym, jaki będę na torze, ale o tym przekonamy się dopiero podczas pierwszego wyścigu.

Już jutro zapraszamy na obszerny wywiad z liderem zespołu Fiat Yamaha, Valentino Rossim, zaś od czwartku na codzienne relacje z pierwszych w tym roku, trzydniowych testów MotoGP na torze Sepang w Malezji.


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę