tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wymiana płynu hamulcowego - warsztat Ścigacz.pl
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wymiana płynu hamulcowego - warsztat Ścigacz.pl

Autor: Lovtza 2008.12.15, 11:32 15 Drukuj

Dziś zaglądamy do układu hamulcowego. Wymiana płynu hamulcowego, choć prosta, często jest niestety zaniedbywana

Wymiana płynu hamulcowego, choć prosta, często jest niestety zaniedbywana. To bardzo niepokojąca obserwacja, jaką miałem okazję odnotować w przypadku wielu używanych motocykli w naszym kraju. Póki sprzęt jeździ i hamulce działają, nikt specjalnie nie zwraca uwagi, co dzieje się z płynem hamulcowym.

NAS Analytics TAG

Warto jednak wiedzieć, iż płyn hamulcowy zużywa się równie szybko jak olej silnikowy. Nie tylko z uwagi na pracę elementów układu hamulcowego, ale przede wszystkim z uwagi na swoją higroskopijność, czyli powinowactwo do wody i łatwe łącznie się z nią. Dodatek zaledwie 1 % wody może spowodować obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego aż o 15 %, co ma kolosalne znaczenie dla sprawności hamulców. Dlaczego to takie ważne? Temperatura pracy układu hamulcowego w normalnej jeździe może wahać się w zakresie 300-700ºC, a w warunkach sportu wyczynowego często przekracza  800ºC. Tarcze hamulcowe z jednej strony pochłaniają część generowanego w trakcie hamowania ciepła (dlatego nie mogą być zbyt cienkie!), ale także oddają to ciepło otoczeniu oraz klockom. Te zaś poprzez cały zacisk (a zwłaszcza tłoczki), mocno podnoszą temperaturę płynu hamulcowego.

Tutaj należy zauważyć, że obecności wody w płynie nie da się wykryć gołym okiem. Co prawda stan płynu można wstępnie ocenić na podstawie jego barwy (im bardziej zużyty - tym zazwyczaj ciemniejszy), ale aby mieć pewność konieczne jest użycie specjalistycznej aparatury. Popularne testery płynu hamulcowego umożliwiają dokonanie pomiaru punktu wrzenia płynu bezpośrednio w zbiorniku wyrównawczym.

Woda o której mówimy może w przypadku motocykla dostawać się do płynu hamulcowego znacznie łatwiej, niż ma to miejsce w samochodach, gdzie elementy układu hamulcowego przykrywa nadwozie. Najczęściej do zainfekowania płynu wodą dochodzi przez nieszczelności w zbiorniczkach na kierownicy, na uszczelnieniach kołnierzowych cylinderków hamulcowych, czy też poprzez zestarzałe giętkie przewody hamulcowe, których ocena jest obowiązkowa podczas każdego serwisu hamulców.

Czy opłaca się oszczędzać na płynie hamulcowym? Absolutnie nie. W zależności od producenta jedno opakowanie płynu w zupełności wystarczające do zalania całego układu hamulcowego kosztuje 20-40 złotych. Z tego względu wymianę płynu można traktować jako regułę w sztuce przy każdym przeglądzie motocykla. Producenci zalecają taką wymianę nie rzadziej, niż co dwa lata, jednak naszym zdaniem można sobie na nią pozwolić co rok.

Kilka uwag przed przystąpieniem do pracy. Przede wszystkim praca przy układzie hamulcowym, to praca, która musi być czysta. Nawet niewielkie ilości oleju mineralnego (tłuste ręce, narzędzia) mogą doprowadzić do powstania uszkodzeń uszczelnień w układzie hamulcowym. Ponadto płyn hamulcowy jest chemicznie bardzo agresywny. Niszczy nie tylko lakier samochodu ale i skórę rąk oraz ubrania. Ważne jest, aby korzystać z nowo otwartych pojemników. Korzystanie z resztek płynu, który został nam z ubiegłego roku mija się z celem, gdyż przez ten czas zdążył on już nałapać wody.

Słowo o płynach. W Polsce w handlu dostępne są cztery zasadnicze typy płynów hydraulicznych:

  • Najstarsze z nich to płyny o specyfikacji DOT 3. Powszechnie stosowane we wszystkich typach układów hamulcowych i sprzęgłowych pojazdów produkowanych w latach 80-tych i 90-tych.
  • Ulepszeni następcy płynów DOT 3 - czyli płyny DOT 4. Płyny DOT 4 stosowane są powszechnie we wszystkich nowoczesnych układach hamulcowych i sprzęgłowych.
  • Płyny silikonowe DOT 5. Specyficzny typ płynu hamulcowego stosowny np. w maszynach Harley-Davidson. Płyn silikonowy jest odporniejszy od płynów DOT 3 / DOT 4 / DOT 5.1 na absorbowanie wilgoci z powietrza.
  • Płyny DOT 5.1. Są to płyny, które mają wyższy, niż w płynach klasy DOT 4 i DOT 3 punkt wrzenia, co pozwala na dłuższe użytkowanie tego produktu. DOT 5.1 to także niższa lepkość, która poprawia pracę zaworów w układach wyposażonych w ABS. Ten typ płynu powszechnie stosowany jest w sporcie.

Uwaga: płyny DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 są ze sobą mieszalne, ale zalecamy stosowanie płynów zgodnie z zaleceniami producenta motocykla, które rozpoznacie po napisach na pokrywkach zbiorników płynu typu „DOT 3 only", lub „DOT 4 only". Płyn DOT 5 jest niemieszalny z innymi płynami, a jego zastosowanie w układzie do tego nie przystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia uszczelek w tymże układzie.

Przygotowanie do pracy

Aby sprawnie wymienić płyn hamulcowy, podobnie jak w przypadku innych prac przy motocyklu, powinieneś:

  • Przygotować sobie miejsce do pracy. Musisz dysponować odpowiednią ilością miejsca, mieć wystarczająco dużo światła i nie możesz marznąć. Dojmujący mróz czy też wałęsający się wokół i potrącający Cię ludzie na pewno nie ułatwią pracy.
  • Przygotować motocykl. Maszyna powinna być przede wszystkim czysta. Jeśli motocykl nie dysponuje centralną podstawką konieczne będzie przygotowanie stojaków, lub podstawek. Do unieruchomienia i zabezpieczenia maszyny możesz użyć czegokolwiek, nawet cegieł. Ważne, aby zastosowane rozwiązanie solidnie przytrzymywało motocykl i nie pozwalało na jego przewrócenie się. Spadające na ręce 150-200 kg żelastwa potrafi wyrządzić wiele szkód zarówno maszynie jak i człowiekowi.
  • Przygotować wszelkie niezbędne klucze, narzędzia oraz środki pomocnicze typu smary, odrdzewiacze oraz ścierki. Gdy już rozbierzesz na części swój pojazd nie możesz nerwowo biegać w poszukiwaniu tego, co akurat powinieneś mieć pod ręką. Zapewne każdemu mechanikowi amatorowi znane są historie wstrzymania prac w ich połowie tylko dlatego, że zabrakło jednego, ale niestety niezastąpionego narzędzia. Przed pracą przemyśl, zatem dokładnie, czego będziesz potrzebował i przygotuj to wszystko zanim odkręcisz pierwszą śrubę.
  • Przygotować sobie schematy konstrukcji. W dobie Internetu jesteś w stanie znaleźć schemat każdego motocykla. Wystarczy mieć go przy sobie i zapoznać się z nim wcześniej, aby nie być zaskoczonym żadną wypadającą nagle nie wiadomo skąd częścią. Ponadto schematy, tak zwane fiszki, są bardzo pomocne przy montażu po zakończonej naprawie. Nie trzeba drukować schematu całego motocykla, wystarczy skupić się na tej części, w którą zamierzamy ingerować. Stron, z których można ściągnąć fiszki jest wiele, choćby http://www.babbittsonline.com/. Wybierz OEM Parts (oryginal equipment parts) i wszystko masz podane jak na srebrnej tacy.
  • Rozważyć pomoc dodatkowej osoby. W przypadku ciężkich i dużych elementów takich jak na przykład koła pomocna dłoń może oszczędzić wiele nerwów.

Gdy już mamy przygotowane miejsce, zabezpieczony motocykl, skompletowane narzędzia i wydrukowane schematy, to dopiero wtedy można przystąpić do pracy. Czas zainwestowany w przygotowania z pewnością zwróci się w postaci szybkiego i bezproblemowego przebiegu naprawy. Ruszamy. Aby wymienić płyn hamulcowy w większości motocykli należy:

  • Na zawór odpowietrzający znajdujący się na zacisku hamulcowym nałóż klucz oczkowy. Najczęściej jest to klucz numer 8. Nie baw się ze zwykłym kluczem płaskim, bo możesz uszkodzić zawór.
  • Na końcówkę zaworu odpowietrzającego zacisk hamulcowy nałóż teraz przezroczysty przewód, którego końcówkę umieść w butelce lub innym szczelnym pojemniku.
  • Odkręć pokrywkę zbiorniczka płynu przy pompie hamulcowej, następnie ostrożnie zdejmij pokrywkę i znajdującą się pod nią gumową uszczelkę.
  • Korzystając ze strzykawki możesz usunąć z wnętrza zbiornika stary płyn, ale pamiętaj, aby tłoczek pompy pozostał zanurzony bez dostępu do powietrza.
  • Poluzuj zawór odpowietrzający na zacisku.
  • Jeśli usunąłeś stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka dolej nowego płynu.
  • Teraz naciskając dźwignię hamulca przepompuj stary płyn hamulcowy nowym. Płyn będzie ubywał w zbiorniczku wypływając dołem przez zawór na zacisku hamulcowym. W miarę ubywania płynu w zbiorniczku dolewaj nowego pilnując, aby tłok pompy hamulcowej był cały czas zanurzony. Wypompowanie całego starego płynu poznasz po zmianie koloru płynu wypływającego z zaworu odpowietrzającego (dlatego potrzebujesz przezroczystej rurki). Pompuj tak długo, aż kolor wypływającego z zaworu płynu będzie taki sam, jak kolor nowego dolewanego płynu.
  • Teraz przykręć lekko zawór, tak aby płyn nie mógł się wydostawać.
  • Podpompuj hamulce i upewnij się, że klamka jest „twarda".
  • Trzymając cały czas wciśniętą dźwignię hamulca poluzuj zawór pozwalając ujść porcji płynu i następnie go natychmiast zakręć.
  • Powtórz powyższy punkt 2-3 razy obserwując, czy w rurce odprowadzającej płyn z zaworu nie ma bąbelków powietrza, po czym dokręć ostatecznie zawór odpowietrzający na zacisku.
  • Powyższe 5 punktów możesz zastosować przy odpowietrzaniu zapowietrzonego układu hamulcowego, nawet jeśli twoim zamierzeniem nie jest sama wymiana płynu.
  • Wyrównaj poziom płynu w zbiorniczku płynu do poziomu roboczego.
  • Załóż uszczelkę i pokrywkę zbiorniczka płynu hamulcowego upewniając się wcześniej, że wszystkie części są czyste i poprawnie zamontowane.
  • Gotowe.

Zastosowanie powyższej procedury pozwoli Ci wymienić płyn hamulcowy bez obawy o zapowietrzenie układu. Samo zapowietrzenie układu hamulcowego może pojawić się także w wyniku eksploatacji pojazdu, niemniej jednak zjawisko to może mieć wiele przyczyn, które warto sprawdzić w serwisie. To na tyle obszerny temat, że do jego pełnego ujęcia potrzebny będzie osobny artykuł.

W przypadku układów hamulcowych z dwoma zaciskami procedurę wymiany płynu należy przeprowadzić osobno dla obu zacisków. Oznacza to, że zaczynamy pracę z jednym zaciskiem i przechodzimy do drugiego dopiero, gdy upewnimy się, że praca z pierwszym zaciskiem jest ukończona.

Procedura wymiany płynu wygląda identycznie w przypadku przedniego i tylnego układu hamulcowego.

Motocykle Hondy wyposażone w układ Dual CBS wymagają osobnego podejścia i w takich wypadkach sugerujemy zwrócenie się o pomoc do wyspecjalizowanego warsztatu motocyklowego.

Film:
Wymiana plynu hamulcowego
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
demczuk logo
NAS Analytics TAG
Za pomoc przy realizacji
materiału dziękujemy firmie
Demczuk Motocykle
LOGO NEO
Dziękujemy firmie Neo
za narzędzia użyte podczas
realizacji materiału.
zestaw narzedziowy klucze plaskie nasadowe warsztat scigacz mg 0005
otwarcie zbiorniczka wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0197
zdjecie pokrywy zbiorniczka wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0198
uszczelka wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0199
stary plyn w zbiorniczku wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0200
odessanie starego plynu wymiana hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0202
wyciagniecie starego plynu wymiana hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0204
dolanie swiezego wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0205
odkrecenie kalamitki wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0206
spuszczanie plynu z zacisku wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0207
wypuszczanie plynu starego wymiana plynu hamulcowego motocykla warsztat scigacz mg 0209
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: henry1125 11/04/2016 11:57

Ja zapłaciłem 250 zł i w serwisie mi nie wymienili, jadę dzisiaj z awanturą, a znalazłem coś takiego wg serwisówki Hayness’a. Oczywiście płyn powinien być wymieniany regularnie, czyli co 18 tysięcy kilometrów. Odpowietrzenie przednich zacisków. Robisz to oczywiście dźwignią przedniego hamulca. Jest określona kolejność. Zaczynasz od zacisku lewego i używasz górny zawór odpowietrzający. Później odpowietrzasz prawy zacisk i też górnym odpowietrznikiem. I jest to wszystko co można zrobić dźwignią hamulca ręcznego. Dźwignią hamulca nożnego („tylnego”) odpowietrzasz kolejno: 1. Prawy przedni zacisk hamulcowy – dolny zawór odpowietrzający. 2. Lewy przedni zacisk hamulcowy – dolny zawór odpowietrzający. Po zrobieniu tego, musisz odkręcić lewy przedni zacisk hamulcowy, zsunąć go z tarczy, wsadzić kawałek drewna między klocki i ustawić go 15 stopni ponad poziom (a to po to by nadusić drugi główny cylinderek – „secondary master cylinder”) 3. Teraz jest kolej na odpowietrzenie zaworu proporcjonalnego – znajduje się on po prawej stronie między zbiornikiem paliwa, a akumulatorem. 4. Został już tylko tylny zacisk, żeby się dostać do jego zaworów odpowietrzających trzeba niestety zdjąć tylne koło, odkręcić zacisk, zsunąć go z tarczy, obrócić o 180 stopni i założyć z powrotem na tarczę. Zacisk odpowietrza się najpierw zaworem odpowietrzającym wewnętrznym, a później zewnętrznym. I to jest wszystko, później zostaje tylko powsadzać wszystko na swoje miejsce i problem z głowy. Może czytając, to operacja ta wydaje się być skomplikowaną, ale w istocie tak nie jest, dobrze jest mieć „trzecią dłoń” do pompowania płynu. Życzę powodzenia

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę