Volkswagen pozbêdzie siê Ducati?
Volkswagenowska afera "Dieselgate" zaczyna wchodzić w fazę konkretnych działań. Jak donosi amerykańska prasa motoryzacyjna VW jest gotowy do odsprzedania części swoich zasobów, aby być w stanie spłacić kredyty wysokości 20 miliardów Euro, który firma zaciągnęła w 13 różnych bankach. Żadna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, ale firma musi być przygotowania na radykalne działania. Tym bardziej, że niemiecki koncern brał pod uwagę takie rozwiązania zanim rozkręciła się afera "Dieselgate".
Grupa Volkswagena zrzesza wiele marek. Ten najbardziej znane to Audi, Skoda, Seat, a obok nich prestiżowe Bentley, Bugatti, Lamborghini i Porsche. W 2012 roku za 860 milionów Euro Niemcy nabyli także włoskie Ducati. Luksusowe marki, w tym Ducati zaliczane są do kategorii "dobrze je mieć", ale nie są one trzonem działalności firmy. Ponadto nie wszystkie z nich przynoszą zyski, a na dokładnie do biznesu VW w najbliższych latach nie będzie mógł sobie pozwolić.
Najbardziej wartościowymi markami są jednak Scania oraz MAN. Według szacunków analityków, obie marki mogą być warte około 13,5 mld dolarów i to o ich sprzedaży mówi się w pierwszej kolejności. Takie pieniądze mogłyby bardzo pomóc koncernowi w pokryciu strat związanych z aferą, które są obecnie szacowane na 18 mld dolarów i ciągle rosną. Według pesymistycznych kalkulacji koncern VW może stracić na całym zamieszaniu nawet 55 mld dolarów.
Ducati jest z jednej strony marką, która jest daleka od głównego biznesu Grupy VW, z drugiej strony bolońska fabryka radzi sobie ostatnio bardzo dobrze. W ubiegłym roku Włosi dostarczyli do swoich klientów 54 800 maszyn. Oznacza to 9 683 pojazdy więcej, niż w roku 2014 (co daje 22% wzrostu). Szczególnie wysokie wzrosty Ducati zanotowało w Europie. Włoski rynek wchłonął 53% więcej Ducatów, brytyjski 37% więcej, Niemcy i Francja - odpowiednio +24% i +22%
W Stanach Zjednoczonych, które są największym rynkiem dla Włochów (na drugim miejscu jest rynek włoski, na trzecim rynek niemiecki) wzrost sprzedaży Ducati wyniósł 14%. Rynek Azji i Pacyfiku wchłonął 12% więcej bolońskich maszyn. Chińscy motocykliści kupili 46% więcej maszyn z Bolonii niż przed rokiem.
Najlepiej sprzedające się modele? Scrambler, 1299 Panigale, rodzina Monsterów, oraz nowe Ducati Multistrada 1200. Na światowy rynek trafiło aż 16 000 Scramblerów, 8 000 egzemplarzy Multistrady 1200, 6 500 sztuk Monstera 821. Kolejne pozycje na liście włoskich bestsellerów to 1299 Panigale, 899 Panigale oraz oczywiście Diavel.
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeVW jest ju¿ bankrutem.
OdpowiedzVW jest ju¿ bankrutem.
Odpowiedz