Unia Europejska reguluje recykling motocykli
Rada Europejska planuje wprowadzenie przepisów, które zobowiązują właścicieli motocykli do ich oddawania, gdy osiągną stan uznawany za "koniec życia".
Propozycja RE ma na celu objęcie motocykli regulacjami dotyczącymi projektowania pojazdów w kontekście gospodarki minimalizującej zużycie surowców oraz powstawanie odpadów i zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Takimi pojazdami są te, które są uznane za odpady lub których nie można naprawić.
Większość państw członkowskich Unii Europejskiej opowiedziała się za włączeniem motocykli do nowych przepisów, jednak niektóre kraje zaapelowały o przeprowadzenie dalszych badań i analiz dotyczących możliwości praktycznego wdrożenia tych wymagań. Decyzje te zapadły podczas posiedzenia Rady Europejskiej ds. środowiska, które odbyło się 17 grudnia 2024 roku. Pomimo podjęcia wielu kroków, prezydencja Węgier w Unii Europejskiej nie zdołała zakończyć prac nad tym dossier. W efekcie odpowiedzialność za kontynuację prac przejmie Polska, która obejmie przewodnictwo w Unii od stycznia 2025 roku.
Komisja Europejska w swojej propozycji podkreśla, że obecnie brak jest unijnych regulacji dotyczących ekoprojektu i zarządzania cyklem życia motocykli oraz innych pojazdów dwu- i trzykołowych. Wprowadzenie jednolitych zasad w całej Unii Europejskiej ma zapewnić zorganizowane i ekologiczne zarządzanie tymi pojazdami, unikając jednocześnie rozdrobnienia rynku wewnętrznego. Nowe przepisy mają objąć pojazdy kategorii L (od L3e do L7e), w tym motocykle dwukołowe, motocykle z wózkiem bocznym, trójkołowce oraz lekkie i ciężkie czterokołowce.
W ramach regulacji producenci będą zobowiązani do udostępniania informacji na temat demontażu i wymiany części, komponentów oraz materiałów w takich pojazdach. Celem tych działań jest ułatwienie procesu przetwarzania pojazdów wycofanych z użytku. Dodatkowo, przepisy dotyczące rozszerzonej odpowiedzialności producentów będą obejmować te kategorie pojazdów, co oznacza, że producenci będą pokrywać koszty związane z ich zbieraniem oraz oczyszczaniem.
Planowane zmiany są krokiem w kierunku bardziej zrównoważonego podejścia do projektowania i utylizacji pojazdów, obejmującym cały cykl ich życia. Regulacje te mają zapewnić lepsze zarządzanie odpadami i promować zasady gospodarki cyrkularnej w sektorze motoryzacyjnym.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze