Ulubiony silnik polskich motocyklistów - ankieta Ścigacza
Polski motocyklisto! Gdybyś miał do końca życia jeździć na tylko jednym motocyklu, to jakim rodzajem silnika i o jakiej pojemności byłby on napędzany? Zagłosuj w naszej ankiecie na jednostkę napędową marzeń!
Przez ponad sto lat historii motocyklizmu zdążyło pojawić się wiele typów spalinowych jednostek napędowych, przeznaczonych dla jednośladów. Kilka z nich na stałe zajęło miejsce wśród popularnych maszyn produkowanych do dziś, a pozostałe albo były stosowane w krótkich seriach i są dziś ciekawostką historyczną, albo nie wyszły z fazy prototypu.
Od dobrych silników motocyklowych oczekuje się pozornie sprzecznych parametrów. Mają zapewniać jak najlepsze osiągi, a przy tym wysoką kulturę pracy połączoną z kompaktowymi wymiarami i niewielką masą, wpływającymi na dobre prowadzenie maszyny. Wielu z nas posiada kilka motocykli, przeznaczonych do różnych zadań. Dziś chcielibyśmy jednak zadać pytanie, którą jednostkę uważacie za najbardziej uniwersalną i optymalną do stosowania w jednośladach? Jaką miałaby pojemność? Czy ponadczasowym "silnikiem marzeń" okaże się rzędowa, litrowa czwórka, a może wielki V-twin lub niepozorny singiel? Nasze propozycje są następujące:
Singiel - od silnika jednocylindrowego zaczęła się historia motoryzacji i do dziś jest on powszechnie stosowany jako napęd dla niewielkich, tanich i prostych motocykli i skuterów. Jego główne zalety to łatwość obsługi serwisowej i niewielki koszt produkcji. Duże single bywają jednak krytykowane za niską kulturę pracy, choć mają również swoich gorących zwolenników.
2-cylindrowy rzędowy - zastąpił singla na pozycji uniwersalnego silnika dla pojazdów niższej i średniej klasy, zachowując względną prostotę konstrukcji, ale oferując przy tym lepsze osiągi i mniejszy poziom wibracji. Rzędowe twiny stosowane są również w większych maszynach turystycznych, takich jak Honda CRF1000L Africa Twin czy Yamaha XTZ1200 Super Tenere.
3-cylindrowy rzędowy - niezbyt popularna konstrukcja, stosowana za to namiętnie przez Triumpha, który napędza w ten sposób całą gamę swoich motocykli sportowych, drogowych oraz turystyczne Tigery. Rzędową trójkę znajdziemy także w maszynach Yamahy z rodziny MT-09 (MT-09, Tracer 900, XSR900).
4-cylindrowy rzędowy - absolutny klasyk w dziedzinie motocykli sportowych, szosowych oraz większych turystyków. Od lat napędza najszybsze motocykle na świecie i jest najczęstszym gościem na torach wyścigowych. Zdecydowanie lubi wysokie obroty.
6-cylindrowy rzędowy - znana m.in. z legendarnej już Hondy CBX, niezbyt często stosowana jednostka o imponującym wyglądzie i cudownie gładkiej charakterystyce pracy. Okazała się jednak dość kłopotliwa w produkcji i obsłudze, nie odniosła więc wielkiego sukcesu. Dziś ten rodzaj silnika posiadają jedynie najdroższe, flagowe turystyczne modele BMW z rodziny K1600.
V-twin - kolejny klasyk w naszym zestawieniu, choć spotykany jest w motocyklach o skrajnie różnym zastosowaniu. Miłośnicy klasyki na pewno kojarzą ten typ silnika z nieśmiertelnymi amerykańskimi chopperami cruiserami H-D oraz Indian. Z kolei dla fanów sportu jest to niemal synonim wyścigowych Ducati, chociaż Włosi lubią swoje "fałki" nazywać L-twinami, ze względu na duży kąt rozwarcia cylindrów. Silniki tego typu spotkamy też w motocyklach turystycznych, takich jak Honda Transalp czy KTM z rodziny Adventure. Oprócz niepowtarzalnego wyglądu V-twin oferuje uwielbianą przez wielu z nas charakterystykę pracy - duży moment obrotowy już w niskim zakresie obrotów. Mówiąc najkrócej - ciągnie jak szalony od samego dołu.
V4 - niektórzy twierdzą, że to V2 na sterydach. Coś w tym jest, V4 oferuje potężny moment od samego dołu, a przy tym pracuje dużo płynniej i bardziej kulturalnie. Przykładem udanego zastosowania silnika V4 są takie motocykle jak Honda z rodziny VFR (VFR800, VFR1200, Crosstourer, Crossrunner), Yamaha V-max czy Aprilia RSV4. Także Ducati, po wielu latach rozwijania konstrukcji V2 musiało przyznać, że kolejny skok w rozwoju osiągnie już tylko przechodząc na V4, stąd niedawna premiera modelu Panigale z takim właśnie silnikiem.
Bokser - przywołujemy tu do tablicy przede wszystkim firmę BMW, ponieważ ten rodzaj silnika stał się niemal wizytówką niemieckich motocykli i praktycznie nie występuje u innych producentów. Silnik przeciwbieżny jest bardziej zwarty, posiada również niżej położony środek ciężkości. Pracuje gładko i z niskim poziomem wibracji, jest więc bardzo lubiany przez motocyklowych turystów.
Flat-six - sześciocylindrowy silnik przeciwbieżny, który w branży motocyklowej spotykany jest wyłącznie w Hondach Gold Wing (od modelu GL1500) oraz Valkyrie. Jest to jednostka znana przede wszystkim ze sportowych aut Porsche i Subaru, która okazała się skutecznym i w miarę zwartym napędem dla japońskiego turystycznego krążownika. Najnowszy Gold Wing również napędzany jest "płaską szóstką", nowocześniejszą i bardziej kompaktową niż kiedykolwiek.
Inny - czy coś pominęliśmy? Na pewno rotacyjny silnik Wankla, który mimo ciekawej konstrukcji nie znalazł szerszego zastosowania w modelach produkcyjnych. A może sami budujecie właśnie w garażu coś, co zrewolucjonizuje ostatnie lata silników spalinowych?
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzePłaska szóstka i rzędowa szóstka, do tego R4 max pojemności do 1.4. Wszystkie ze względu na wyważenie. B6 i R6 całkowicie pozbawione wibracji, a R4 do pojemności 1.4 wibracje są niewielkie. 600 cc ...
Odpowiedz