Triumph Speed Triple RS model 2021 - jak sprawdza siê na co dzieñ?
Od tego sezonu na torze Modlin gości nietuzinkowy motocykl. Jest nim Triumph Speed Triple 1200 RS. Pojazd będzie służył głównie do szkoleń ponieważ stał się on częścią zespołu, który zajmuje się działem motocykli na tym obiekcie.
Kiedy usłyszałem, że to właśnie Speed Triple, a nie jak w zeszłym sezonie jego młodszy brat Street Triple, będzie motocyklem szkoleniowym, byłem nastawiony sceptycznie. Tor Modlin jest obiektem doskonalenia techniki jazdy, a co za tym idzie nie jest tak szeroki jak typowe tory wyścigowe. Pamiętałem z prezentacji tego modelu dane techniczne, a głównie jego moc 180 KM. Zawsze można włączyć mapę deszczową i zredukować moc do 98 KM, tylko po co? Rzeczywistość zweryfikowała jednak suche papierowe dane i okazało się, że nowy Triumph jest tak samo zwinny na torze jak Street 765. Niemała w tym zasługa inżynierów, którzy projektując nowy model zadbali o redukcję masy i zdecydowanie poprawili właściwości jezdne. Motocykl posiada w pełni regulowane zawieszenie Ohlins z przodu i z tyłu. Przy odrobinie pracy z dostrojeniem go pod siebie zyskujemy niesamowitą pewność prowadzenia.
Zastosowane na pierwszy montaż opony Metzeler Racetec działają dokładnie tak jak powinny. Szybko się rozgrzewają i dają pewność prowadzenia. To bardzo ważne, gdyż asfalt na torze Modlin jest taki jaki spotykamy na większości dróg w Polsce. Mniejsza ilość materiału ciernego powoduje niskie zużycie opon, ale nie gwarantuje takiej samej przyczepności jak na torach wyścigowych. Dlatego dobra opona i odpowiednie ciśnienie w kołach muszą nam pomóc zyskać pewność prowadzenia.
Ciasne zakręty i raczej nie najdłuższe proste są wyzwaniem dla układu hamulcowego. Stojąc w padoku i obserwując jazdę jednego z instruktorów zauważyłem z jaką lekkością ten, przecież ponad litrowy, motocykl hamuje do zakrętu, a zawieszenie sprawia, że opony są cały czas przyklejone do asfaltu. Wszystkie systemy kontroli trakcji zastosowane w Triumph'ie oraz ABS, nawet w trybie drogowym, radziły sobie na torze bez zbędnej ingerencji w to jak chciał pojechać kierujący. Triumph speed triple 1200 RS przykuwa uwagę nawet kiedy stoi w parku maszyn. Motocykl klasy naked zazwyczaj pokazuje nam jakieś elementy mechaniczne czy chociażby część wiązki elektrycznej, która poprowadzona po prawej lub lewej stronie jednośladu czasem psuje jego wizerunek. Projektanci Triumph'a zadbali nawet o takie szczegóły. W Speed Triple 1200 RS zobaczymy tylko to co chciano nam pokazać. Nie ma żadnych zbędnych kabelków wędrujących bez ładu i składu byle do celu.
Użytkownicy tego modelu będą również zadowoleni z systemu bezkluczykowego z możliwością blokady pilota. To bardzo ułatwia pracę przy szkoleniach gdzie często motocykl, po pokazaniu danego ćwiczenia, jest odstawiany na bok czekając na kolejne zadanie, a instruktor nie musi szukać kieszeni aby schować kluczyk. Powiecie, że można bez tego żyć i będziecie mieli rację, ale człowiek szybko przyzwyczaja się do dobrego. Dokładnie tak samo było z quick shifter'em i down shifter'em. Teraz chyba każdy chciałby mieć to rozwiązanie na pokładzie. Triumph w tym modelu zastosował również sprzęgło antyhoppingowe z systemem cluch assist, dzięki któremu dźwignię sprzęgła wciśnie nawet dziecko. Norma emisji spalin Euro 5 wymusza użycie wydajnych katalizatorów, które często zabijają dźwięk silnika. Całe szczęście nie stało się tak w tym przypadku. Motocykl jest cichy, ale uwierzcie mi, kiedy pracujecie często po sześć, czy nawet więcej, godzin na torze, głośny wydech staje się często bardziej męczący niż wysiłek fizyczny.
Podsumowując, jestem ciekaw jak spisze się Triumph Speed Triple 1200 RS w perspektywie całego sezonu. Czy któryś z instruktorów zauważy w nim jakieś mankamenty? Czy będzie miał jakieś uwagi? Zazwyczaj w pierwszym momencie jesteśmy zachwyceni i pomijamy wady, a skupiamy się na zaletach. Czy pod koniec października zachwyt nadal pozostanie? Tego nie wiem, ale ostateczną ocenę wystawimy mu dopiero za kilka miesięcy. Jeżeli mieliście styczność z tym modelem, podzielcie się proszę swoimi spostrzeżeniami w komentarzach.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze