To nie koniec zmian w taryfikatorze. Od września więcej punktów karnych
Nowy taryfikator mandatów obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku. Kary są surowe, co rzeczywiście wpłynęło na kierowców, bo pierwsze analizy wykazują, że liczba wystawianych mandatów spadła o 8 procent. Jednocześnie wpływy z tytułu kar nałożonych na kierowców wzrosły aż o 150 procent!
Ale to nie koniec zmian. Do tej pory wciąż nie wiedzieliśmy, jak będzie prezentował się taryfikator punktów karnych.
Aktualnie kierowca, który złamie obowiązujące przepisy, musi przyjąć wraz z mandatem od 2 do 10 punktów karnych, ale od września bieżącego roku liczba wzrośnie i wyniesie od 3 do 15. Oznacza to, że o wiele łatwiej będzie stracić prawo jazdy.
Jak wygląda taryfikator punktów za przekroczenie prędkości? Różnica może wynieść nawet 5 punktów.
•11-15 km/h: z 2 pkt na 3 pkt
•16-20 km/h: z 2 pkt na 3 pkt
•21-25 km/h: z 4 pkt na 6 pkt
•26-30 km/h: z 4 pkt na 6 pkt
•31-40 km/h: z 6 pkt na 10 pkt
•41-50 km/h: z 8 pkt na 13 pkt
• Powyżej 51 km/h: z 10 pkt na 15 pkt
Za jakie wykroczenia grozi 15 punktów? Lista jest dość długa:
• Złamanie przepisów, które zostały uznane jako przestępstwo
• Kierowanie po spożyciu alkoholu lub środka odurzającego oraz w stanie nietrzeźwości, lub pod wpływem środka odurzającego
• Omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym
• Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim
• Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu
• Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża
• Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby z niepełnosprawnością lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia
• Niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej
• Przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h
• Naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi
Niestety zniknie też możliwość szkolenia redukującego punkty, natomiast wysokość stawki ubezpieczenia będzie uzależniona od liczby punktów i rodzaju wykroczeń kierowcy. To oznacza, że firmy ubezpieczeniowe zyskają dostęp do policyjnych danych. Ale to wszystko dla naszego dobra i bezpieczeństwa na drogach.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeCiekawy jestem czy jako "Omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym" nie zostanie aby potraktowane przeciskanie się w motocyklem korku do świateł, żeby stanąć z ...
Odpowiedz