Test w okularach VR oceni kierowców. Ocena negatywna oznacza utratê prawa jazdy
Korea Południowa planuje wykorzystać VR do testowania umiejętności prowadzenia pojazdów przez osoby w wieku 65 lat i starsze. Problem jest poważny, ponieważ w Korei seniorzy powodują ponad 15 proc. wypadków drogowych. Niemal połowa tych zdarzeń ma skutki śmiertelne.
Sytuacja jest znana od lat ale wcześniejsze programy, np. dopłaty i darmowe bilety środkami komunikacji państwowej, nie przekonały starszych Koreańczyków do oddania się prawa jazdy. Rządowa propozycja zainteresowała mniej niż 3 proc. osób powyżej 65 roku życia.
Nowe rozwiązanie ma jednoznacznie wykazać czy seniorzy pragnący samodzielnie kierować pojazdami silnikowymi, wciąż dysponują odpowiedniki umiejętnościami, wymaganym czasem reakcji i pamięcią.
Pomysł polega na wykorzystaniu symulatorów jazdy do pomiaru zachowania ludzi w różnych warunkach drogowych, takich jak jazda w trudnych warunkach pogodowych, dużego ruchu i słabego oświetlenia. Dzięki temu władze zamierzają wykryć problemy z ostrością widzenia, zaburzenia uwagi i utratę refleksu u osób starszych.
VR jest odpowiedzią na prośby Krajowej Agencji Policji, która naciskała na wprowadzenie warunkowych praw jazdy dla starszych kierowców najdalej do 2025 roku, ze względu na wzrost liczby wypadków z udziałem osób w zaawansowanym wieku.
Rzeczywistość wirtualna (ang. virtual reality) jest wykorzystywana głównie do celów rozrywkowych, takich jak gry lub filmy. Z kolei AR, czyli rzeczywistość rozszerzona (ang. augumented reality), to system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Mówiąc prościej, umożliwia umieszczenie wirtualnych obiektów w realnym świecie.
Program zostanie przetestowany i wdrożony do 2025 roku. Koreański rząd już zapisał 1,2 miliarda wonów na realizację planu w przyszłym roku. Całkowity budżet szacowany jest na 3,6 miliarda wonów (ponad 13 mln zł) w ciągu trzech lat.
Obecnie Korea Południowa nie ma specjalnie restrykcyjnych przepisów dotyczących przyznawania licencji seniorom, chyba że zgłaszane są poważne problemy zdrowotne, takie jak demencja czy choroba Alzheimera. Jedynym wymogiem jest to, że dla osób w wieku 75 lat lub starszych, prawo jazdy musi być odnawiany co trzy lata.
Według koreańskich statystyk policyjnych, w ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost liczby wypadków drogowych z udziałem osób starszych. Liczba zdarzeń spowodowanych przez osoby powyżej 65 lat jest prawie dwukrotnie wyższa niż w przypadku osób w wieku 30 lat.
Wzrost ten wynika głównie z faktu, że w związku z naturalnym starzeniem się społeczeństwa przybywa osób starszych prowadzących pojazdy. Według badania przeprowadzonego w Korei Południowej liczba seniorów z aktywnym prawem jazdy wzrosła o ponad 300 proc. w latach 2008-2018.
W Polsce nie ma obowiązkowych badań dla kierowców po 60. roku życia. Inne zasady obowiązują, jednak jeśli prowadzący pojazd zajmuje się tym zawodowo. Kierowca taki podlega badaniom lekarskim i psychologicznym.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze