Sygnalizacja BUS czy tradycyjna? Wyjaśniamy problem sygnalizacji na buspasach
Motocykliści na buspasach powinni stosować się do sygnalizacji świetlnej dla autobusów, czy tej standardowej? Na motocyklowych forach warszawskich motocyklistów trwa zażarta dyskusja. Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę.
Sygnalizacja na buspasach przeznaczona jest tylko dla autobusów. Sygnały przez nią nadawane są tożsame z tymi, które stosowane są na torowiskach tramwajowych. W skrócie - pionowa linia oznacza możliwość przejazdu, pozioma brak takiej możliwości.
Podwójna sygnalizacja stosowana jest dlatego, by w niektórych miejscach autobusy miały możliwość ruszenia ze skrzyżowania przed samochodami - na przykład aby zmienić pas. Z taką sytuacją mamy do czynienia na Placu Bankowym, czy pod Galerią Wileńską, na skrzyżowaniu al. Solidarności z Targową.
Odkąd warszawscy motocykliści, w ramach testu, uzyskali prawo do poruszania się dwoma buspasami (na ul. Radzymińskiej i Trasie Łazienkowskiej), na forach pojawiły się dyskusje dotyczące tego, która sygnalizacja jest dla motocyklistów obowiązująca - autobusowa czy tradycyjna.
Problem z konfliktem dwóch sygnalizacji na buspasach teoretycznie nie powinien zaistnieć - ani na Trasie Łazienkowskiej, ani na Radzymińskiej nie ma skrzyżowań z priorytetem dla autobusów. A jednak, motocykliści mogą napotkać taki problem, na odcinku buspasa w Al. Solidarności od Rzeszotarskiej do Targowej, który, choć nie jest objęty przywilejem dla motocyklistów, często jest przez nich wykorzystywany niejako z rozpędu.
O ten konflikt spytaliśmy rzecznika Komendy Stołecznej Policji. Mł. asp. Antoni Rzeczkowski, w udzielonej nam odpowiedzi rozwiewa wszelkie wątpliwości: "motocykliści powinni stosować się do klasycznych sygnalizatorów świetlnych, przeznaczonych dla "zwykłych" użytkowników. Sygnalizatory BUS przeznaczone są wyłącznie dla kierowców autobusów".
W praktyce zatem motocyklista dojeżdżający do skrzyżowania Al. Solidarności z Rzeszotarskiej, powinien zjechać z buspasa. Jeżeli tego nie zrobi, może zablokować ruch autobusów.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeW Warszawie na buspasie na Wawelskiej (po ktorym mogą poruszać sie motocykle) na wysokosci M. Skłodowskiej-Curie (w stronę Grójeckiej) jest podwójna sygnalizacja z priorytetem dla "BUS" - pionowe ...
Odpowiedzw ogóle widac poziom, a raczej brak wiedzy u warszawskich "motocyklistów". Zastanawiac sie, czy stosowac sie do sygnalizacji BUS czy normalnej to dla mnie tak samo jak zastanawiac sie, czy ...
OdpowiedzW Poznaniu to już nie jest takie oczywiste w niektórych miejscach. Stojąc jako pierwsi na buspasie sugerując się światłami "kolorowymi" niejednokrotnie będziemy blokować autobus za nami.
OdpowiedzOstatnio jechałem Łazienkowską i widziałem sygnalizację dla autobusów przy pomniku Lotnika, więc problem nie jest czysto teoretyczny. A rozwiązanie proponowane przez Policję typowo policyjne -...
Odpowiedz