Warszawskie buspasy dla motocyklistów? W³adze podsumowuj± obserwacje
Warszawscy motocykliści zostaną na buspasach - takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Wydział Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Transportu stołecznego ratusza.
Motocykle pojawiły się na dwóch warszawskich buspasach 1 maja tego roku. Początkowo na próbę - pomysłowi do samego końca przeciwna była policja. Mimo jej negatywnej opinii, władze miasta, zachęcone lobbingiem wielu ludzi, w tym zastępcy prezydent miasta Renaty Kaznowskiej, radnego Pawła Lenarczyka i Krzysztofa Rzepeckiego, prezesa Fundacji Jednym Śladem, zdecydowały się testowo udostępnić motocyklistom pasy dla autobusów.
W okresie testowym, który ma potrwać rok, motocykliści mogą korzystać z dwóch odcinków - na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do H. Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). Ten pierwszy buspas budził sporo kontrowersji, głównie z powodu niedokładnych informacji dotyczących części dostępnej dla motocyklistów.
Chodziło o fragment al. Solidarności od skrzyżowania z Rzeszotarskiej do Targowej. Ten odcinek nie jest udostępniony motocyklistom, jednak podczas nanoszenia znaków poziomych przez pomyłkę na pasie ruchu dla autobusów pojawił się symbol motocykla, co wprowadzało kierowców w błąd. Nawet po usunięciu błędnego znaku, kierowcy jechali do ul Targowej z rozpędu.
Pomyłka ta prowadziła do nieporozumień związanych z sygnalizacją świetlną przy placu Wileńskim - autobusy mają tam inne światła niż pozostali kierowcy, co budziło wiele wątpliwości.
Podsumowanie aktywności motocyklistów na dwóch odcinkach warszawskich buspasów wypada jednak bardzo korzystnie. Od 1 maja doszło tam wprawdzie do pięciu wypadków z udziałem motocykli, ale w żadnym winny nie był kierowca jednośladu. Kierowcy autobusów ani policja nie odnotowali niebezpiecznych zachowań motocyklistów.
Ostateczne wyniki testów dwóch warszawskich buspasów znane będą w połowie 2019 roku i dopiero wówczas władze miasta podejmą decyzję o rozszerzeniu uprawnień motocyklistów także na inne stołeczne buspasy.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze