Strefa Tempo 30 w Warszawie. Urząd miasta opublikował raport i wnioski
Na przełomie października i listopada 2022 r. odbyły się konsultacje społeczne w sprawie wprowadzenia stref Tempo 30 w Warszawie. Spotkania odbyły się w formule online i wzięło w nich udział zaledwie 153 uczestników. Przedmiotem konsultacji był projekt mapy. Urzędnicy wysłuchali również uwag zwolenników i przeciwników wprowadzenia tego rozwiązania.
Strefy uspokojonego ruchu są nazywane strefami Tempo 30, ponieważ polegają właśnie na ograniczeniu prędkości do 30 km/h i obstawieniu ulic przeszkodami terenowymi, które mają uniemożliwić szybką jazdę. Zwężenia, progi zwalniające, fotoradary i inne elementy mają zmusić kierowców do wolniejszej jazdy. Jak argumentuje ratusz - ma to służyć poprawie komfortu i warunków życia mieszkańców oraz bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Zwolennicy wprowadzenia stref Tempo 30 podnoszą właśnie argument bezpieczeństwa, a przeciwnicy z kolei uważają, że zwiększą się korki, a co za tym idzie - frustracja kierowców, którzy później będą próbowali nadrobić stracony czas na drogach z wyższymi ograniczeniami prędkości i większą przepustowością. Dodatkowo wskazują, że wprowadzenie zbyt wielu ułatwień dla pieszych powoduje, że później sami doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji. Jednocześnie większość uczestników konsultacji twierdziła, że strefy powinny być wprowadzane w okolicach szkół, przedszkoli i innych miejsc, z których korzystają dzieci i młodzież.
Spotkania cieszyły się niewielką frekwencją, ponieważ w spotkaniach online uczestniczyły 153 osoby, około 60 osób skorzystało z możliwości spotkania w punktach konsultacyjnych, a 1100 uwag przesłano drogą mailową. Strefy Tempo 30 mają objąć drogi klasy D i L, a więc dojazdowe i lokalne. Drogi pełniące funkcję rozprowadzającą i tranzytową pozostaną bez zmian.
Urząd miasta opublikował również interaktywną mapę, gdzie mieszkańcy poszczególnych dzielnic mogą zapoznać się z propozycjami zmian. Obecnie strefy uspokojonego ruchu stanowią 27 proc. długości sieci dróg w Warszawie. Zarówno mapę, jak i raporty oraz wnioski z konsultacji możecie znaleźć na stronie internetowej urzędu miasta.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeCzekam na tempo zero.
OdpowiedzWprowadźcie tempo 10 i przepis, że jak kierowca zobaczy pieszego albo pedalistę w odległości mniejszej niż 100m to ma wysiąść z auta i bić mu pokłony. Kuwa mć.
Odpowiedz