tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sprzedaż motocykli w Polsce w 2011 napawa optymizmem
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sprzedaż motocykli w Polsce w 2011 napawa optymizmem

Autor: Lovtza 2012.01.26, 13:14 25 Drukuj

strony: 1 2 3

Czas na podsumowanie polskiego rynku jednośladów za ubiegły rok. O sprzedaży w poszczególnych miesiącach informujemy was na bieżąco, zatem dla wielu osób poniższe dane nie będą żadnym zaskoczeniem. W poniższym raporcie chcemy poza samymi liczbami zaprezentować także kondycję polskiego rynku motocyklowego, stojące przed nim szanse oraz wyzwania. Przyjrzymy się także temu, jak radzą sobie najważniejsi gracze polskiego motocyklowego rynku.

Rok 2011 w liczbach

Nastroje na rynku i opinie o jego kondycji w minionym sezonie należy określić jako nienajlepsze, choć zdania w tym temacie są podzielone. Wiele firm związanych z branżą motocyklową i motorowerową zmagać musi się z problemami finansowymi, a jaskrawym potwierdzeniem złych prognoz było chociażby głośne zamknięcie największego stołecznego salonu motocyklowego 3Fun. Z drugiej jednak strony suche liczby mówią co innego. Sprzedaż motocykli w przypadku większości importerów wzrasta. Na rynek trafiły też dziesiątki tysięcy używanych pojazdów, które potrzebują przecież części zamiennych, materiałów eksploatacyjnych i serwisu.

W ciągu całego 2011 roku, liczba pierwszych rejestracji wszystkich jednośladów w Polsce wyniosła 141 031 sztuk i była wyższa o 4,9% (6 612) niż w 2010. Wzrost ten był wynikiem dynamicznego przyrostu rejestracji pojazdów używanych. Zarejestrowano ich 62 809, więcej o 17,3% (9 280 sztuk) niż rok wcześniej. Zadecydowały o tym sprowadzane do Polski używane motorowery w liczbie 21 510 (+ 6 168, +40,2% r/r). Używanych motocykli sprowadzono jednak w tym czasie blisko dwa razy więcej – 41 299. Dynamika w tej grupie nie była już  tak imponująca. Wzrost wyniósł 8,1% r/r (+3 112). 

Wśród nowych jednośladów w całym 2011 odnotowano spadek rejestracji o 3,3% do 78 222 sztuk. Zarejestrowano mniej niż w poprzednim roku  nowych motorowerów  - 69 261 (-2 916; -4% r/r) i więcej nowych motocykli, w sumie 8 961 (+ 248; +2,8%).

Liczba rejestracji, to nie wartość sprzedaży! Warto pamiętać o tym, że wiele marek, choćby specjalizujący się w jednośladach off-roadowych KTM, czy sprzedające dużo modeli crossowych Kawasaki, do sprzedaży zaliczają maszyny bez homologacji, które stanowią znaczną część wyniku firmy, ale nie znajduje to odzwierciedlenia w rejestracjach nowych pojazdów. To samo dotyczy rynku pojazdów używanych.

Motocykle w Polsce

W ciągu całego 2011 roku zarejestrowano 50 260 nowych i używanych motocykli. Przełożyło się to na wzrost rok do roku o 7,2% (+3 360). W tym czasie, nowych motocykli zarejestrowano 8 961 zaledwie o 2,8% (248) więcej niż w 2010 roku. Jeszcze w sierpniu, w końcówce sezonu, po dwóch miesiącach spadków rejestracji  wydawało się, że rok zamknie się w tej grupie pojazdów, na niższym poziomie niż poprzedni. Jednak dzięki ładnej i długiej jesieni udało się odpracować przyhamowanie sprzedaży obserwowane w letnich miesiącach. Cały rok zamknął się na poziomie zbliżonym do wyników dwóch poprzednich lat (8 713 w 2010r i 8 897 w 2009), jednak ciągle zdecydowanie niższym (-16%) niż jeszcze w przedkryzysowym 2008, kiedy zarejestrowano 10 696 nowych maszyn. 

Wspominając lata przedkryzysowe warto pamiętać o jeszcze jednej kwestii. W wyniku rekordowego umocnienia polskiej waluty w latach 2007-2008 kwitł prywatny, nieautoryzowany import nowych pojazdów. Poruszaliśmy ten problem w owym czasie. Statystyki sprzedaży nie rozróżniają czy nowy pojazd pochodzi z oficjalnej sieci, czy spoza niej. Nowy, to nowy. Teraz takich pojazdów praktycznie nie opłaca się sprowadzać np. z USA. W rezultacie wyniki oficjalnych sieci dealerskich, pomimo kryzysu, stagnacji w Europie można postrzegać jako lepsze, niż sugerowałyby to suche liczby.  

W 2011 roku najczęściej rejestrowanymi markami wśród nowych były: Romet Motors (1313, spadek o 39,3%), Honda  (1061; + 31,5%), która w grudniu wyprzedziła Yamahę (1033, -2,8%). Na czwartym miejscu umocnił swoją pozycję Junak (813, +211,5%).

Wysoka pozycja takich marek jak Romet oraz Junak jest wynikiem tego, że oferują one pojazdy o małej pojemności i w bardzo przystępnych cenach. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach. Najwięcej zarejestrowano nowych maszyn z silnikiem do 125 cm3 – 3105, było ich więcej o 5,7% niż w 2010. Udział ich w całym rynku nowych motocykli zwiększył się do 34,7% z poziomu 33,7%. Na pierwszych pozycjach w tej klasie znalazły się Romet, Junak i Honda. Gdyby wyniki poszczególnych firm liczone były nie ilością sztuk, ale wartością sprzedaży, wtedy klasyfikacja wyglądałaby inaczej

logo PZPM
Kawasaki Versys 2010 hamowanie w zakrecie
motocykle Suzuki salon Warszawa
Honda Kawasaki Suzuki oferta Warszawski Bazar Motocyklowy 2010
prawie jak GTL C 650 GT
Nowa Honda NC700X
BMW K1600GTL 2011

Swój udział w rynku zwiększyły maszyny z silnikami powyżej 750 cm3  do poziomu 26,1% wobec 25,4% rok wcześniej. Zarejestrowano w niej 2343 motocykli, więcej o 5,7% niż w 2010 roku. Dominowały w niej niezmiennie: BMW, Harley-Davidson i Yamaha. Najbardziej straciła grupa nowych motocykli z silnikami 125-250cm3 (-357 sztuk, -21,2% r/r) a najwięcej zyskała 250-500 cm3 (+256, + 56,9%).

Jakub Rymkiewicz z Honda Poland nie ukrywa satysfakcji z dobrych wyników Hondy w Polsce: „Jest nam bardzo miło z powodu takich, a nie innych wyników sprzedaży. Cieszy nas także zaufanie klientów do marki, które widać także w wysokiej sprzedaży używanych motocykli Hondy w Polsce. Na nadchodzący sezon patrzmy z optymizmem, mamy 7 nowych modeli w bardzo dobrych cenach, w tym pierwszą  od wielu lat nową 50-tkę. Firma pracuje także nad nowymi modelami, co powinno nam pomóc utrzymać pozycję na polskim rynku.”

Hubert Liwski, Dyrektor handlowy w Yamaha Motor Polska: "Ubiegły rok pokazał, że mimo trudnej sytuacji ekonomicznej branża motocyklowa notuje lekkie wzrosty, co jest pozytywnym sygnałem. Sprzedaż opiera się na najtańszych i najdroższych pojazdach, wciąż jednak brakuje wypełnienia klasy średniej. Dane mówiące o rejestracji pojazdów jasno pokazują, że najsilniejszy jest dział Street, czyli motocykle typu naked. Ciekawą tendencją w zeszłym roku był dalszy rozwój turystycznych enduro. Coraz więcej osób zaczyna się także interesować średnią klasą maksi skuterów o pojemności 150-300 cm3, ich ekonomiczny i praktyczny charakter jest niezrównany w codziennej komunikacji. W tym segmencie X-Max jest wciąż bardzo poszukiwanym pojazdem, a w tym sezonie mocną pozycją będzie nowy T-Max, czyli skuter z motocyklowym DNA. Nadchodzący sezon nie przyniesie większych zmian, a sprzedaż nowych pojazdów powinna pozostać na podobnym poziomie."

Aleksy Dubelski, reprezentujący Probike S.A. – importera marki Kawasaki podsumowuje rok 2011: "Sezon 2011 Kawasaki w Polsce może uznać zdecydowanie za udany. Pomimo spowolnienia gospodarczego udało nam się zwiększyć wolumen sprzedaży motocykli. Największy wzrost odnotowaliśmy na pojazdach MX głównie ze względu na bardzo dobrą sprzedaż flagowego modelu Kawasaki KX250F. W sprzedaży motocykli drogowych widać zdecydowany spadek pojazdów z grupy Supersport na korzyść „miejskich” pojazdów. W tym segmencie Kawasaki od kilku lat utrzymuje silną pozycję – Kawasaki Z 750 był drugim najlepiej sprzedającym się motocyklem w Europie w 2010 roku. W Polsce widać że klienci coraz częściej wybierają motocykl praktyczny, do codziennego użytku. Bardzo dobrze został przyjęty model W800 którego sprzedaż zdecydowanie przekroczyła nasze oczekiwania"

Z wyników sprzedaży zadowolony jest także Robert Domański z BMW Motorrad Polska: „W porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyliśmy sprzedaż w praktycznie każdym segmencie. Tradycyjnie bardzo dobrze sprzedawały się duże modele serii GS i sportowy S1000RR, ale poprawiły się wyniki sprzedaży mniejszych modeli z rodziny GS. Bardzo pozytywnie zaskoczyła nas świetna sprzedaż modeli K1600GT i GTL, która była dwukrotnie wyższa od naszych przewidywań. Rok 2012 zapowiada się jeszcze lepiej i widać to po bardzo dobrych danych ze stycznia. Liczymy na nowy model S1000RR, który już zbiera świetne recenzje oraz na zainteresowanie naszymi nowymi skuterami.”

Krzysztof Król z firmy Inter Cars, dystrybuującej Ducati i Triumpha zwraca uwagę na bardzo dobre wyniki włoskiej marki i ciągły rozwój Triumpha: „Ducati w 2011 znalazło należne mu uznanie w oczach motocyklistów. Dzięki nowej sieci dealerskiej i serwisowej sprzedaż Ducati wzrosła ponad trzykrotnie w stosunku do roku 2010. Sprzedaliśmy blisko 100 motocykli tej luksusowej marki. Szczególnie dobrze sprzedawały się nowe modele, czyli Multistrada i Diavel. Mimo, iż nie są to najtańsze propozycje Ducati, ich wysoka sprzedaż dowodzi, iż nowoczesna technologia połączona z włoskim wyczuciem stylu znajduje wielu chętnych. 

Triumph ustabilizował swoją pozycje na rynku polskim. Ze sprzedażą porównywalną z rokiem poprzednim pokazuje, iż jest jedną z głównych marek branych pod uwagę przy wyborze motocykla przez Polaków. Bardzo dobrze sprzedawały się nowe modele takie jak Tiger 800 i odświeżony mocno Speed Triple. Można powiedzieć, iż nastąpiła „klęska urodzaju”, kiedy to fabryka nie była w stanie nadążyć z produkcją tych modeli w odpowiedzi na popyt światowy. Musimy niestety przyznać, iż również i w Polsce sprzedaż byłaby zapewne znacznie wyższa gdyby dostępne były wszystkie zamówione modele. Na obronę Triumph’a można dodać, iż notuje on po raz kolejny największe wzrosty sprzedaży w swoim segmencie na świecie (ponad 15%)”.

Wśród używanych motocykli, które stanowiły 82,2% w pierwszych rejestracjach, najbardziej popularne były: Honda (10893; +5,2% r/r), Yamaha (10064; +7,1%) i Suzuki (8115; 5,7%).

Powyższe dane nie obejmują 100% polskiego rynku, a jedynie prezentują wyniki firm skupionych w Polskim Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Firmy PZPM uczestniczące w wymianie danych* sprzedały w 2011 roku 6 242 motocykli, o 12% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż ta stanowiła około 69,7% całego rynku nowych motocykli wobec 63,9% rok wcześniej.

Przejdź na stronę:

strony: 1 2 3

NAS Analytics TAG

Komentarze 12
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę