tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sportster S z Szajba's Garage. Jak zrobić naprawdę sportowego Harleya?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motul Wash & Wax

Czyści i chroni bez użycia wody. Pozostawia trwałą ochronną woskową powłokę.

Motul
Wash
Wax

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Sportster S z Szajba's Garage. Jak zrobić naprawdę sportowego Harleya?

Autor: Lech Wangin 2024.11.08, 12:22 1 Drukuj

W seryjnej postaci Harley-Davidson Sportster S jest krępy i gruby. Gdyby był psem, byłby buldogiem angielskim. Po genetycznych eksperymentach w klinice Szajba’s Garage przeistoczył się w równie silnego, ale smuklejszego amstaffa.

Z Szajbą znamy się od ponad dwudziestu lat. On zawsze realizował się w klimacie motocykli sportowych. Ma w swym motocyklowym życiorysie starty w wyścigach na ćwierć mili. Poza szybka jazdą zawsze kręciło go przerabianie motocykli i ma w swym portfolio kilka naprawdę grubych projektów, które zdobywały czołowe nagrody na międzynarodowych wystawach customowych. Odkąd go znam, lekką perswazją próbowałem nakierować go w stronę Harleya-Davidsona. Początkowo zupełnie bezskutecznie, ale czas robi swoje i od kilku lat Szajba zaczął się customowo realizować biorąc na warsztat Harleye. Zaczęło się od dwóch spektakularnych V-Rodów, a w tym roku Szajba zaskoczył ciekawą wariacją na temat Sportstera S.

NAS Analytics TAG

Kiedy Szajba wpadł na pomysł przebudowy V-Roda od razu powstał pomysł budowy dwóch bliźniaczych motocykli. Okazało się to słusznym posunięciem, więc również projekt Sportster S rozpoczął się od zakupienia dwóch nowych motocykli. Po pierwszych zapoznawczych przejażdżkach motocykle trafiły na warsztat. Szajba miał wizję, by nadać Sportsterom bardziej sportowy charakter. Nie chodziło w tym przypadku o to, by modzić coś w silniku, bo ten ma wystarczająco dużo mocy i bardzo fajny charakter. Chodziło o to, by motocykl stał się smuklejszy i bardziej zadziorny. Jak zwykle w przypadku customowych projektów pierwszym etapem prac jest demolka, czyli usunięcie wszystkiego, co nie znajdzie zastosowania w projekcie. Na tym etapie Harley musiał rozstać się ze swoimi kołami, przednim zawieszeniem, reflektorem, układem wydechowym. Amputowano również kanapę wraz zadupkiem, tylną lampę, kierunkowskazy i subframe, który na szczęście w Harleyu jest przykręcany, nie było więc konieczności ingerowania w konstrukcję ramy. W nowym wcieleniu Sportster miał toczyć się na lekkich kutych kołach OZ pochodzących z motocykla Aprilia RSV 4. Takie więc koła zakupiono. Ponieważ z tyłu miała pojawić się opona o szerokości 240 mm, tylną felgę trzeba było poszerzyć. Wraz z przednim kołem przyszły dwie wielkie tarcze hamulcowe z radialnymi zaciskami Brembo. Rolę prowadzenia przedniego koła przejął widelec z Triumpha Speed Triple 1050. Jego zaadoptowanie wymagało lekkiej modyfikacji półek. Do górnej półki zamocowano kierownicę typu drag bar niemieckiej firmy LSL. Z przodu pojawiła się również agresywnie wystylizowana czacha z reflektorem. Ze względu na to, że widelec Triumpha jest nieco krótszy od widelca Harleya, przód maszyny osiadł odrobinę niżej. Dla odmiany tył został podniesiony. Elementem karoseryjnym jest w tym przypadku kompletny "ogon" Ducati Panigale V4. By uzyskać agresywną linię motocykla z podniesionym tyłem, w którą włoski zadupek harmonijnie się wpisze trzeba było zaprojektować i wykonać zupełnie nowy subframe. Ta operacja z kolei pociągnęła za sobą konieczność relokacji elementów pokładowej elektroniki, które oryginalnie mieściły się pod kanapą i zadupkiem. Było z tym trochę rzeźby, ale ostatecznie wszystko się udało. By wysmuklić linię motocykla, a także by zmieścić większe i szersze niż w oryginale tylne koło trzeba było wydłużyć i w kilku miejscach lekko zmodyfikować oryginalny wahacz. Zostało to zrobione podobnie jak się to robi w motocyklach ścigających się na ćwierć mili. W zależności od tego, jak ustawi się tylne koło rozstaw osi wzrasta o 4 do 9 cm. Przy okazji został zmieniony napęd końcowy z pasowego na łańcuchowy. Finałem kończącym dzieło jest nowy układ wydechowy z krótkimi tłumikami Arrow dający agresywne, sportowe brzmienie. Malowanie motocykla zostało wykonane według pomysłu właściciela motocykla, został on bowiem sprzedany niejako w ciemno, jeszcze przed zakończeniem budowy.

Kiedy robiliśmy zdjęcia widziałem, że Szajbie jazda jego nowym dziełem sprawia autentyczną przyjemność, a nie ma nic lepszego niż motocykl customowy, który cieszy nie tylko wyglądem, ale sprawia również frajdę w czasie jazdy. Z tego co wiem, Szajba planuje jeszcze budowę kilku podobnych maszyn, więc jeśli podoba wam się taka wersja Sportstera S, już wiecie gdzie uderzyć.

Reklama

ZOBACZ NOWE MODELE »
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jaki olej do motocykla polecasz najbardziej?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę