Schuberth - fabryka kasków motocyklowych od środka
Zaawansowane technologie bez ludzi i ludzie bez zaawansowanych technologii w XXI wieku nie mieliby prawa bytu
Po powrocie z fabryki kasków Schuberth, zastanawiałam się, jak właściwie ugryźć tą publikację i przekazać wam to, co może wydać się najciekawsze i najbardziej wartościowe. Wiadomo, że każda firma chce pokazać to, co robi, w jak najlepszym świetle i czasami ciężko odcedzić marketing od faktów, w szczególności jeżeli ich weryfikacja wydaje się omalże niemożliwa dla człowieka z zewnątrz. Dzień po naszej wizycie w fabryce, mogliście przeczytać na stronach portalu o nowym projekcie kasku sportowego SR1, chwilę później pisaliśmy o kaskach, które firma ta tworzy dla zawodników z Formuły 1 i nietypowym zamówieniu Michaela Schumachera. Teraz postaramy się przybliżyć Wam jej historię i kilka rzeczy, które zapadły nam w pamięci w trakcie ostatniej wizyty.
Pierwszy wniosek, jaki wysunęłam w trakcie odwiedzin fabryki Schuberth to fakt, iż bez wątpienia jest to całkowicie europejska firma. To właśnie w Niemczech, a dokładnie w Magdeburgu znajduje się fabryka. Nie ma dodatkowej produkcji w Chinach, gdzie tworzyłoby się 90% produktów, a jedynie 10% powstałoby na terenie Europy, aby móc powiedzieć „jesteśmy europejską firmą". Schuberth pełnoprawnie zasługuje na jej miano. Zresztą również cały personel stanowią mieszkańcy naszego kontynentu.
Nieco historii, czyli kilka ważnych dat z istnienia firmy
Warto wspomnieć, iż firma Schuberth jest producentem nie tylko kasków motocyklowych i F1, ale również tych, które służą do ochrony głów pracowników, specjalistycznych kasków dla wojska, straży pożarnej czy też policji. Pierwszy kask motocyklowy wyprodukowany przez firmę Schuberth powstał w 1954 roku. Co było dalej? Poniżej podajemy kilka najważniejszych dat z istnienia firmy:
- 1976 - na rynku pojawia się Schuberth Integral, pierwszy kask integralny wykonany z kompozytów
- 1979 - do odbiorców trafia pierwszy kask motocyklowy z szybką
- 1980 - powstaje pierwszy kask szczękowy wykonany dla BMW
- 1984 - Schuberth Speed, pierwszy kask z aerodynamicznym kształtem
- 1987 - Profi1, pierwszy kask z tak dobrą akustyką
- 1996 - Sun Racer, pierwszy kask ze zintegrowaną blendą
- 1998 - Concept, pierwszy kask szczękowy
- 2005 - pierwszy kask otwarty z protektorem szczęki
- 2008 - Schuberth wypuszcza najcichszy kask szczękowy
Ludzie a maszyny
Mogłoby się wydawać, że coraz więcej prac w fabrykach zostaje poddanych automatyzacji. W przypadku kasków sprawa ma się jednak nieco inaczej. 90% produkcji wciąż opiera się na pracy ludzi. W fabryce Schubertha, gdzie kaski motocyklowe produkuje się od wiosny do jesieni, a rokrocznie linię produkcyjną opuszcza 1.3 miliona kasków, pracuje od 250 do 300 pracowników. Złożenie kasku z gotowych elementów zajmuje jednemu pracownikowi od 35 do 40 minut. Trzeba tutaj zaznaczyć, że ma to miejsce już po zakończeniu etapu produkcji poszczególnych jego części. Kask motocyklowy (na przykładzie C3) składa się aż ze 126 elementów.
W trakcie naszej podróży po fabryce, Peter Drake podkreślał jak ważna w procesie powstawania kasku jest praca ludzi. Nie mniej jednak, istotne są maszyny. Podsumowując jednym zdaniem, zaawansowane technologie bez ludzi i ludzie bez zaawansowanych technologii w XXI wieku nie mieliby prawa bytu.
Testy i badania
Firma Schuberth zatrudnia również na stałe naukowca, którym jest obecnie Dr. Gerd Janke, odpowiedzialnego za badania i rozwój kasków tej marki. O testach kasków, badaniach i certyfikatach mogliście przeczytać w minionym miesiącu na stronach naszego portalu. Również w fabryce Schubertha znajduje się specjalne laboratorium testowe, gdzie testuje się kaski. Oprócz „brutalnych testów" (np. ECE) przechodzą one także badania zachowania w deszczu, próbę słońca, temperatury, czy wentylacji. Łącznie przygotowanych jest około 50-ciu różnego rodzaju testów. Warto również wspomnieć, że Schuberth, jako jedna z dwóch firm w Europie posiada swój własny tunel aerodynamiczny, w którym prędkość maksymalna powietrza osiąga 200 km/h. Wiadomo, że rozwój nowych produktów pochłania ogromne środki. Jak wspomnieliśmy wcześniej projekt nowego kasku sportowego Schuberta SR-1 kosztował firmę 800 000 euro. Oprócz SR-1, którego zobaczymy na najbliższych targach Intermot, już w przyszłym roku światło dzienne ujrzą nowe kaski S2 (niższy model SR-1) oraz J2 Urban. Widać zatem, że Schuberth ma zamiar wkroczyć w nieco szerszy obszar rynku, poza segment turystyczny. Ciekawe jak nowe kaski tej firmy odnajdą się wśród największych konkurentów - Arai i Shoei.
BMW i Schuberth
W fabryce Schubertha marka BMW zajmuje specjalnie miejsce. Począwszy od faktu, że w firmie pracuje manager odpowiedzialny wyłącznie za bawarski koncern, po odrębny fragment hali, gdzie składane są kaski BMW. Co ciekawe, BMW samo jednak dostarcza swoje wymagania oraz wzory malowań kasków. Zadaniem producenta, czyli firmy Schuberth jest jedynie spełnić wymagania zleceniodawcy i stworzyć na ich bazie gotowy produkt. Co roku bramy fabryki opuszcza od 30 000 do 40 000 kasków obrandowanych znakiem biało niebieskiego śmigła.
Rozwój firmy Schuberth, czyli co czeka nas w najbliższym czasie?
Oprócz nowych modeli kasków, które pojawią się na jesieni, od przyszłego roku Schuberth ponownie zawita w USA. Wkroczenie na zupełnie inny rynek, który wymaga również zupełnie innego certyfikatu (mowa tutaj o DOT), jest sporym przedsięwzięciem. W szczególności, że Schuberth ma zamiar otworzyć tam swoje oficjalne przedstawicielstwo. Z obecnych nowinek z życia firmy, najciekawsze to wprowadzenie do sprzedaży nowego kasku dla kobiet - Schuberth C3 Lady (dostępność zapewne od czerwca br.) oraz usługa możliwości zakupu kasku za 1/3 ceny, oferowana właścicielom produktów Schubertha, które zostały skradzione lub brały udział w wypadku. Na chwilę obecną, oferta ta dostępna jest niestety jedynie w zachodniej części Europy.
Wiadomo, że jak każda marka, ta również ma swoich wiernych użytkowników jak i przeciwników. Nie o tym jednak mówimy w tej publikacji. Od długiego czasu toczą się rozmowy na temat przewag w poszczególnych modelach Schubertha, Shoei czy Arai. To, co ważne jednak, to fakt, że konkurencja zawsze mobilizuje firmy do udoskonalania swoich ofert, a to ma pozytywne oddziaływanie na nas, czyli końcowych odbiorców.
Każdy ma prawo do wyboru marki, czy własnego zdania na jej temat i przy tym pozostańmy. Mamy nadzieję, że tą publikacją przybliżyliśmy wam firmę Schuberth. Gdyby jednak pojawiły się jakieś pytania, zapraszamy do udziału w dyskusji.
Zobacz gdzie możesz kupić kask Schuberth. Kliknij tutaj, aby zobaczyć listę dealerów.
|
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarzemam c2 i będe szczery troche ogórek ale zapłaciłem na allegro 550 za nowy to może być!
OdpowiedzMam S1 PRO juz dwa lata poza tym ze pinlock byl bardzo szybko do wymiany jestem mega zadowolony z niego.
OdpowiedzMam Schubertha C3 przejeżdziłem na nim dwa sezony .Naprawdę jakość wykonania oraz komfort jazdy wnim jest rewelacyjny w porównaniu z innymi kaskami .A orównanie mam bo jeżdżę już od 20 lat ...
Odpowiedzkiedy bedzie mozna kupic u nich kask za 1/3 ceny? dwa dni temu wlasnie puszkarz zakonczyl zycie mojego R1 cold thunder :( wiec to dosc wazna dla mnie informacja.
OdpowiedzJeżeli ta oferta pojawi się w Polsce z pewnością o tym poinformujemy czytelników. Na chwilę obecną nic nie wiadomo o planowanym wprowadzeniu tej usługi w Polsce. Obawiam się również, że nawet jeżeli zostanie ona wprowadzona w PL to nie będzie działała wstecz. Na informacje w tej kwestii będziemy musieli jeszcze poczekać. Co zaś się tyczy Twojego powypadkowego kasku to pamiętaj, że możesz żądać za niego pełnego odszkodowania i ubezpieczyciel powinien zwrócić Tobie kwotę za jaką go nabyłeś.
Odpowiedzno to tylko to mi pozostaje :( dzieki za odpowiedz
Odpowiedzno to tylko to mi pozostaje :( dzieki za odpowiedz
OdpowiedzWitam, mam do sprzedania kask Lazer Vertigo Aikido rozmiar XL. Dopiero zaczynam swoją przygodę z motocyklami i jestem tu nowy. Kupiłem ten kask pod koniec zeszłego sezonu jednak okazał się zbyt ...
OdpowiedzTo kiedy ta wizyta u Nolana? :D Z tego co pamietam to juz w maire prezentwaliscie Shoei'a, Arai'a ostatnio, teraz Shuberth... no to Nolan by pasowal jak ulal do tego zestawienia :)
Odpowiedzi jeszcze jedno: Cytuje: Oprócz „brutalnych testów" (np. ECE) przechodzą one także badania zachowania w deszczu, próbę słońca, temperatury, czy wentylacji. O co chodzi z tym brutlanym testem, bo dobrze wiecie ze norma ECE jest najbardziej liberalna a sugeruje to zdanie jakoby wymagania tej normy byly kosmicznie wysokie, a NIE SA!
OdpowiedzChodzi raczej o wykorzystane w teście narzędzia. W przypadku ECE (w odniesieniu do np. testów w deszczu / słońcu etc.) wykorzystywane są narzędzia badające w kilku precyzyjnie określonych punktach kasku pochłanianie energii. Nie chodzi zatem o same założenia ECE a próby uderzeniowe, stąd w cudzysłowie ujęłam takowe badania jako "brutalne testy".
Odpowiedz