Rynek motocykli i skuterów w pierwszym półroczu 2013
Poniżej znajdziecie raport dotyczący polskiego rynku motocykli i skuterów. Obejmuje on pierwsze rejestracje motocykli i motorowerów od stycznia do sierpnia 2013. Analizy specjalistów Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego dokonane zostały na podstawie danych z systemu CEPiK (MSW).
Liczba pierwszych rejestracji nowych i używanych jednośladów w sierpniu wyniosła 11 944 sztuk. Jest to o 13,2% (1 819 szt.) mniej niż w sierpniu 2012. Od początku roku zarejestrowano 92 123 sztuk jednośladów, czyli 12,1% (12 696 szt.) mniej niż przed rokiem.
Motocykle
W sierpniu zarejestrowano 619 nowych motocykli, 40 sztuk mniej niż przed rokiem. Nie ma powodów do zadowolenia, ponieważ jest to najsłabszy sierpień od lat. Spadek rok do roku wyniósł 6,1%. Minimalny wzrost o 31 sztuk, do 3 638 zanotowano wśród motocykli używanych. Łącznie zarejestrowano 4 257 nowych i używanych motocykli, niemal tyle samo co w sierpniu przed rokiem.
Podobny obraz polskiego rynku motocykli odbija się w skumulowanych wynikach od stycznia do sierpnia. W grupie nowych motocykli 4,2% spadek, do poziomu 6 256 sztuk a w grupie sprowadzanych używanych motocykli wzrost o 3,8%. Znacznie większy wolumen maszyn używanych (32 212 szt.) zdecydował o dodatnim sumarycznym rezultacie rejestracji nowych i używanych motocykli po ośmiu miesiącach roku. Łącznie zarejestrowano 38 468 sztuk o 2,4% więcej (+902 szt.) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Pojazdów nowych zarejestrowano ponad pięć razy mniej niż używanych sprowadzonych z zagranicznych wtórnych rynków.
Najchętniej wybierane marki nowych motocykli od początku roku to Romet Motors ( 987, -18,4% r/r), Honda (673, -19,3%) oraz BMW (610, +37,1%). Od początku roku najwięcej (2 105) zarejestrowano motocykli z silnikami powyżej 750cm3. Ich grupa zwiększyła swój udział w rynku o 8,4 punktu procentowego na przestrzeni roku do 33,6%. Sprzedaż tej klasy charakteryzowała się również najwyższą dynamiką a tempo wzrostu wyniosło +27,7%. Najpopularniejsze przed rokiem maszyny z silnikami do 125cm3 utraciły 8,2 punktu procentowego i zajęły drugie miejsce z udziałem 24,7%. W tej klasie zarejestrowano 1 546 sztuk wobec 2 150 przed rokiem, co oznaczało spadek o 28,1%. Największą stratę -39,2% odczuły motocykle z silnikami z przedziału 126-250 cm3.
Najwięcej sprzedano w segmencie STREET (2 425), tylko 40 sztuk mniej niż w ciągu ośmiu miesięcy ubiegłego roku (-1,6%). Następny był segment ON/OFF, który wzrósł o 8,8% w tym czasie do 925 sztuk. Tuż za nim znalazły się CHOPPERY & CRUISERY z liczbą 876 maszyn, co oznaczało ich spadek o 29,7%.
Wśród używanych motocykli niezmiennie największą popularnością cieszą się: Honda (8 176;+0,3% r/r), Yamaha (7 533; +2,2%) i Suzuki (6 162; +2,7%).
Motorowery
Końcowy rezultat pierwszych rejestracji nowych i używanych motorowerów w sierpniu to 7 687 sztuk (-19,1% r/r, 1 810 szt.). Podobne spadki zanotowano zarówno wśród motorowerów nowych (-19% do 5 924 sztuk) jak i używanych (-19,2% do 1 753 sztuk).
Licząc od początku roku skala zmniejszenia rynku w porównaniu do tego samego okresu 2012 roku wyniosła dla nowych motorowerów 19,2% a dla używanych 23,7%. Zarejestrowano odpowiednio 42 095 nowych pojazdów oraz 11 560 sprowadzonych z zagranicznych rynków wtórnych.
Najchętniej wybierano nowe motorowery marek: Romet Motors (16 880, +7,5% r/r), Zipp (4 800, -30,1%) i Toros (4 683, -18,3%).
Kupujący używane motorowery najchętniej wybierają marki Peugeot (1 802,-12,4%), Piaggio (1 391, -16,7%) oraz Yamaha (1 279, -17,5%).
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce
RODZAJ | SIERPIEŃ | zmiana | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-SIERPIEŃ |
zmiana | ||
2013 | 2012 | 2013 | 2012 | |||
MOTOCYKL | 4 257 | 4 266 | -0,2% | 38 468 | 37 566 | 2,4% |
MOTOROWER | 7 687 | 9 497 | -19,1% | 53 655 | 67 253 | -20,2% |
RAZEM | 11 944 | 13 763 | -13,2% | 92 123 | 104 819 | -12,1% |
MOTOCYKLE | SIERPIEŃ | zmiana | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-SIERPIEŃ |
zmiana | ||
2013 | 2012 | 2013 | 2012 | |||
NOWE | 619 | 659 | -6,1% | 6 256 | 6 529 | -4,2% |
UŻYWANE | 3 638 | 3 607 | 0,9% | 32 212 | 31 037 | 3,8% |
RAZEM | 4 257 | 4 266 | -0,2% | 38 468 | 37 566 | 2,4% |
MOTOROWERY | SIERPIEŃ | zmiana | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-SIERPIEŃ |
zmiana | ||
2013 | 2012 | 2013 | 2012 | |||
NOWE | 5 934 | 7 328 | -19,0% | 42 095 | 52 112 | -19,2% |
UŻYWANE | 1 753 | 2 169 | -19,2% | 11 560 | 15 141 | -23,7% |
RAZEM | 7 687 | 9 497 | -19,1% | 53 655 | 67 253 | -20,2% |
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej skupiającą firmy: przedstawicieli producentów i producenci pojazdów samochodowych: autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych, motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Głównym celem PZPM jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarzePrzepraszam za ten komentarz ale ja wielkości sprzedaży ok. 700 szt. w miesiącu, który powinien być żniwami dla dealerów nie nazwałbym rynkiem. To pokazuje biedę naszego społeczeństwa, chociaż Pan ...
OdpowiedzJak przyjdzie Jarosłaf to kupi wszystkie motocykle na śfiecie i będzie koniec kryzysu motocyklowego
Odpowiedzromety powyżej 125 się aż tak dobrze sprzedają? szok... chyba nie divisiony? bo nigdzie tego nie widać ... już więcej jest z150 i r250 przynajmniej na podbeskidziu.
OdpowiedzNie posiadam samochodu ani motocykla, więc obserwuję świat z przystanków autobusowych i moje bardzo subiektywne wrażenia są takie: na codzień widuję najwięcej japońskich marek, potem trochę BMW ...
OdpowiedzBiedniejemy - i takie są realia. Marketing wymaga również ruchów ze strony branży... Dlaczego nie ma możliwości kupna motocykli na tak atrakcyjnych warunkach kredytowania jak samochodów? Na ...
OdpowiedzBWM i Triumph oferują 3x33%
OdpowiedzCzyżby do rozmowy włączyły się działy marketingu obu firm ?
OdpowiedzNiestety wszystkiemu winny kryzys. Sprzedają się moto najdroższe ( HD, BMW kupują bogaci - ich kryzys nie dotyka) i najtańsze (Romet - kupują biedaki bo nie stać ich na droższy). Ogólnie jednak ...
OdpowiedzSłuszne stwierdzenie. Ja dodam że cena motocykli nowych jest nie stanowczo za wysoka i tak jak wspomniałeś sprzedają się najlepiej marki drogie. Takie motocykle kupują bogaci zamożni ludzie. Wydać >50 000zl na motocykl to ja wole zamienić moje 13letnie auto na nowsze i jeszcze mi zostanie na używany motocykl. W naszym "pięknym" kraju jest tak że albo masz tyle że Ci się z konta wylewa wprost na ulice albo klepiesz miesiąc za 1600...BRUTTO! I modlisz się by wystarczyło do pierwszego.
OdpowiedzBo na ulicach same ulepy sprowadzane jako powypadkowe. A tutaj mowa jest o sprzedaży nowych.
Odpowiedz