Rynek motocykli i skuterów styczeń - październik 2014
Ostatnie trzy miesiące to rekordowe wzrosty sprzedaży w segmencie nowych motocykli. Siłą napędową tego wzrostu była sprzedaż 125-tek, których zarejestrowano ponad pięciokrotnie więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak doskonale widać na rynku nie słabnie euforia po nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami dopuszczającej jazdę motocyklami o pojemności 125cc i mocy 11kW na podstawie prawy kategorii B.
Ostatnie 3 miesiące dużych wzrostów w segmencie 125cc nie są jednak w stanie zrekompensować anemicznego startu runku na początku bieżącego roku oraz stałych spadków w segmencie skuterów 50cc i motorowerów. To dlatego po dziesięciu miesiącach liczba rejestracji nowych jednośladów (motocykle + motorowery) osiągnęła 48 215. Poziom jest niższy o 11% niż w tym samym czasie ub.r. (-5 974 sztuk).
Nieco lepiej jest w przypadku pojazdów używanych. Co prawda rejestracje używanych motorowerów okazały się rekordowo niskie, ale Polacy coraz chętniej sięgają po nowe motocykle, a popyt na nie dodatkowo napędza zainteresowanie używanymi-tkami. Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 54 026, czyli o 8,6% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku (+4 271 szt.).
Rynek motocykli
Sprzedaż motocykli w poszczególnych miesiącach możecie śledzić na bieżąco w naszych miesięcznych raportach, teraz informacje te sumujemy dla wszystkich dziesięciu miesięcy tego roku.
Od stycznia do października zarejestrowano 9 063 maszyny, o ponad jedną czwartą więcej (+2 059 szt. +29,4%) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepszy skumulowany rezultat dziesięciu miesięcy od 2008 roku, kiedy przybyło w takim czasie 10 033 nowych motocykli.
Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje Romet Motors (1 595 szt., +45,4% r/r). Skupia ona niemal 18% rynku, o 2 pkt. procentowe więcej, niż przed rokiem. Następna jest Yamaha (1 154 szt., +79,5%), której udział w rynku wynosi 12,7%. Trzecią pozycję z wynikiem 907 szt. (+28,5% r/r, +201 szt.) zajmuje BMW. Wypracowało ono 10% udział w rynku. Hondę od podium dzieli tylko 14 szt. – zarejestrowała 893 maszyny, co przełożyło się na 9,9% udział.
Pojemności silnika:
Jak wspomnieliśmy na wstępie w końcówce rokuutrzymuje się zwiększony popyt na 125-tki. W październiku zarejestrowano 476 nowych motocykli z silnikami do 125cm3. Było to ponad 5.5 razy więcej, niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło ich 3 580. Jest to ponad dwa razy więcej niż w analogicznym czasie przed rokiem (+107,3%). Ich udział w całym rynku urósł do prawie 40% z 25%. Na drugim miejscu znajdują się motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Od początku roku zarejestrowano ich 2 623 co stanowi 29% całego rynku. Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, jako jedyne zmniejszyły wolumen w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zarejestrowano ich 1205 (-12,7%). Po dziesięciu miesiącach zajmują 13,3% rynku.
Podział na typy użytkowe motocykli:
Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu Street. Stanowią one prawie 40% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Ich rezultat od początku roku to 3 578 szt. (+33,4% r/r, +895 szt.). Na drugiej pozycji w rankingu segmentów, znajdują się Big Scooter (1 758 szt., +122% r/r). Motocykle typu ON/OFF zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 1 341 szt. (+22%) co pozwoliło im utrzymać udział w rynku na poziomie 15%.
Rejestracje motocykli używanych.
W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 42 563 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 16,6% więcej, niż ubiegłym roku (+6 064 szt.). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: Honda (10 537 szt.), Yamaha (9 717) oraz Suzuki (7 469). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.
Rynek motorowerów
W październiku zarejestrowano 1 813 nowych motorowerów, czyli -5,4% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 39 152. Oznacza to spadek o 17% r/r (- 8 033 szt.). Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą Romet Motors (14 943 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów, niż przed rokiem (-20,2% r/r) to ciągle ma ponad 38% udział w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy lepszy niż drugiego Junaka (4 842, +54,1%). Trzeci jest Zipp (4 326 szt., -20,2%). Za podium znajduje się Toros należący do grupy Zipp (4 283, -18,5%).
W okresie od stycznia do października 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 11 463 motorowerów używanych. Jest to mniej o 13,5% i 1 793 sztuki, niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: Peugeot (1 816 szt., -11,6% r/r), Piaggio (1 360, -14,4%) oraz Yamaha (1 232, -16,5%).
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce.
Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze