Rewolucja Goodyear. Opona z oleju sojowego i popio³u z ³usek ry¿u
Dla lata temu Goodyear zobowiązał się, że w ciągu najbliższej dekady opracuje nową oponę wykonaną w całości z materiałów zrównoważonych. Rok temu amerykańskie przedsiębiorstwo zaprezentowało model, w którym zawartość materiałów zrównoważonych wyniosła 70 proc. Ale na tym nie koniec.
Podczas ostatnich targów CEZ producent z USA zaprezentował oponę wykonaną w 90 proc. z materiałów odnawialnych. Ten model przeszedł już wszystkie testy regulacyjne i został nawet dopuszczony do ruchu drogowego.
Opona zawiera trzynaście składników w dziewięciu różnych komponentach, w tym trzy różne sadze, które są tradycyjnie wytwarzane przez spalanie produktów naftowych. Sadza jest zwykle stosowana jako wypełniacz do wzmacniania opon i innych produktów gumowych oraz do wydłużania ich żywotności. Zamiast sadzy produkowanej przy użyciu ropy naftowej, Goodyear używał sadzy wytwarzanej przy użyciu metanu, dwutlenku węgla i oleju roślinnego. Firma twierdzi, że metody produkcji stosowane przez jej dostawców do tworzenia zrównoważonego składnika generowały mniejszą emisję dwutlenku węgla niż tradycyjne procesy.
Goodyear stosuje również w niektórych liniach opon olej sojowy zamiast oleju z ropy naftowej i nie inaczej jest w tym przypadku. Olej sojowy sprawia, że opony pozostają elastyczne w zmiennych temperaturach, co ma dodatkowe zalety trakcyjne. Amerykańska firma zamierzała stosować 100 procent oleju sojowego w czterech liniach opon już w 2020 r., ale nie udało się to z powodu problemów produkcyjnych spowodowanych pandemią COVID-19.
W nowej oponie Goodyeara zastosowano odmianę krzemionki, która poprawia przyczepność opony i pomaga obniżyć zużycie paliwa, wytwarzaną również z popiołu z łusek ryżu. Popiół tego typu jest produktem ubocznym powstającym podczas mielenia ryżu i jest go w nadmiarze w krajach produkujących ten rodzaj żywności.
Naukowcy badają zastosowanie popiołu z łusek ryżu jako alternatywy dla cementu i źródła krzemionki, a według firmy Goodwill jej procesy produkcyjne umożliwiają już w tej chwili wyprodukowanie z tego materiału odpadowego wysokiej jakości krzemionki. Ponadto, inżynierowie i chemicy Goodwill rozbili materiały poliestrowe — odzyskane z plastikowych butelek i innych odpadów plastikowych — na podstawowe chemikalia. Następnie zostały one przekształcone w poliester klasy technicznej wykorzystywany do produkcji kordu oponowego, który utrzymuje kształt opony.
Ale plany Goodyear sięgają dalej. Ostatecznym celem jest wprowadzenie do 2030 roku pierwszej opony w 100 proc. wykonanej z materiałów zrównoważonych. Czy przemysł oponiarski czeka w najbliższych latach rewolucja, przynajmniej jeśli chodzi o procesy produkcyjne i skalę wykorzystania różnych odpadów do produkcji nowych opon? Wydaje się, że ten proces już nie ulegnie zatrzymaniu, bo inaczej utoniemy w szkodliwych dla środowiska odpadach. Według analizy Goldstein Research, co roku powstaje ponad 1,6 mld nowych opon, a zużywamy 1 miliard. Przemysł recyklingu przetwarza zaledwie 100 mln opon rocznie.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze