Podwyżka opłat za przegląd motocykli i samochodów. Ministerstwo infrastruktury rozpoczyna prace nad zmianami
Temat podwyżki opłat za badania techniczne pojazdów ciągnie się jak telenowela. Przedstawiciele diagnostów już kilkukrotnie spotykali się z politykami z ministerstwa infrastruktury, co dało im nadzieję na upragnione zmiany. Teraz resort ogłosił podjęcie pierwszych konkretnych kroków w tej sprawie.
Badanie techniczne samochodu kosztuje obecnie 98 zł, a za przegląd motocykla trzeba zapłacić jedynie 63 zł. Stawki pozostają bez zmian od 2004 r., a w międzyczasie znacząco wzrosły m.in. koszty prowadzenia działalności gospodarczej, nie wspominając już o podwyżkach płac. To doprowadziło do zamknięcia wielu stacji, były nawet ogólnopolskie strajki diagnostów. Poprzedni rząd nie zdecydował się jednak na podwyżkę opłat, choć kilka razy zmiana przepisów była już naprawdę blisko.
Teraz Polska Agencja Prasowa zacytowała wypowiedź rzecznika prasowego ministerstwa infrastruktury, która może przynieść diagnostom nadzieje na zmiany. Jak powiedział Rafał Jaśkowski, ruszyły analizy, które mają zmierzać do zaproponowania konkretnych rozwiązań w kwestii podniesienia opłat za przeglądy pojazdów. Według ekspertów koszt badania technicznego samochodu powinien wynosić 505 zł, ale diagnostom wystarczy 246 zł.
Sugerowana kwota w wysokości 505 zł została ustalona na podstawie aktualnych danych gospodarczych. Choć zapowiedź ministerstwa wydaje się optymistyczna, to Jaśkowski dodał, że obecnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych planach i rozwiązaniach systemowych. Brak podwyżki opłat za badania techniczne to również brak podwyżek pensji.
Jak czytamy w porównywarce wynagrodzeń OLX, diagności samochodowi zarabiają średnio ok. 5950 zł brutto, a ciąży na nich duża odpowiedzialność. Coraz częściej pojawiają się głosy, że na rynku brakuje diagnostów, bo obecni przechodzą na emeryturę, a młodzi szukają lepszych źródeł zarobku. Warto wiedzieć, że stacja kontroli pojazdów musi zatrudniać co najmniej dwóch diagnostów. Żeby pracować w tym zawodzie, trzeba mieć wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i mieć udokumentowane 6 m-cy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub warsztacie.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze