tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pięć ulubionych torów Giacomo Agostiniego
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Pięć ulubionych torów Giacomo Agostiniego

Autor: Janusz Bębenek 2020.06.08, 11:25 Drukuj

Giacomo Agostini to w tym momencie rekordzista wszechczasów w liczbie zdobytych tytułów mistrza świata. Ma ich na koncie aż 15. W wywiadzie dla prowadzonego przez markę Dainese serwisu "Demonerosso" przedstawił pięć swoich ulubionych torów oraz opowiedział kilka ciekawych historii związanych z rywalizacją na nich. 

Określenia "legenda" i "legendarny" często bywają nadużywane, ale w przypadku Giacomo Agostiniego nie ma najmniejszych wątpliwości. Włoski zawodnik ma na koncie 15 tytułów mistrza świata i jest pod tym względem absolutnym rekordzistą. Podium uzupełniają Angel Nieto (13 tytyłów) oraz ex-aequo Mike Hailwood, Valentino Rossi oraz zmarły kilka dni temu Carlo Ubbiali. Do zaszczytnego grona może po tym sezonie awansować Marc Marquez, który do dziś zdobył 8 tytułów mistrzowskich

NAS Analytics TAG

Giacomo Agostini ma dziś 77 lat i wciąż jest aktywny medialnie, udzielając licznych wywiadów i komentując aktualne wydarzenia w MotoGP. W wywiadzie dla związanego z Dainese serwisu "Demonerosso" opowiedział o swoich przeżyciach na pięciu ulubionych europejskich torach. Niebezpieczeństwa, epickie pojedynki ze słynnymi rywalami, z trudem wywalczone zwycięstwa i gorycz porażki. Wszystkie te obiekty działają do dziś, są jednak mocno zmodernizowane i bezpieczniejsze - dotyczy to również ulicznej trasy na wyspie Man. 

Monza - Włochy

Na tym torze testowałem MV Agustę, był naprawdę szybki. Średnia prędkość na okrążeniu to 190 km/h, naprawdę go lubiłem, miał kilka ekscytujących zakrętów. 

Mam stąd kilka niezatartych wspomnień. W 1966 roku zdobyłem tu moje pierwsze mistrzostwo świata klasy 500 cm3 na MV. Kiedy wpadłem na metę, publiczność wtargnęła na tor. Dostałem dużo ciepła i entuzjazmu, to świętowanie zostało we mnie na zawsze. 

Agostini 1 Monza

Snaefell Mountain Course - Tourist Trophy - Wyspa Man

To najtrudniejsza, najbardziej wymagająca trasa na świecie, wyznaczona na drogach publicznych. Okrążenie ma 60 km i najcięższą rzeczą jest zapamiętanie przebiegu trasy. Jeśli nie myślisz o niebezpieczeństwach, ta trasa daje emocje, których nie doświadczysz nigdzie indziej. 

W 1967 roku miałem tu wspaniały pojedynek z Mikiem Hailwoodem. Ja na MV Aguście, on na Hondzie. Mike był specjalistą na tej trasie, wygrał tu niemal wszystkie wyścigi w klasach 125, 250, 350 i 500. 

W czasie wyścigu klasy Senior TT 500 walczyliśmy przez cały czas, a na ostatnim okrążeniu udało mi się wypracować 7-sekundową przewagę. Odniósłbym wspaniałe zwycięstwo, ale kilka kilometrów przed metą pękł mi łańcuch. Po wszystkim, przed wejściem na podium Hailwood uściskał mnie i powiedział, że jestem moralnym zwycięzcą. To był wspaniały sportowiec i wielki dżentelmen.

Agostini 2 Man

Assen - Holandia

Ten wyścig odbył się tuż po TT na wyspie Man. To była prawdziwa ulga. Tor był bezpieczniejszy i bardzo techniczny. Miał ok. 8 km długości i wiele trudnych zakrętów. Chociaż był wyznaczony na drogach publicznych, jeździło się po nim jak po typowym torze wyścigowym. Sobotni wyścig oglądało 180 tysięcy osób, a już na pierwsze czwartkowe treningi przychodziło 60-70 tysięcy. Trybuny nie były zadaszone, ale nikt ich nie opuścił nawet wtedy, kiedy zaczęło padać. 

Mam stąd wspaniałe wspomnienia, poniewaz wygrywałem w Assen 14 razy. Jedno z nich jest dosyć gorzkie. Walczyłem do ostatniego okrążenia z Barrym Sheenem w klasie 500. Na dwóch ostatnich zakrętach byłem z przodu. Barry wyprzedził mnie na ostatniej prostej, kiedy myślałem, że zwycięstwo mam już w kieszeni i straciłem koncentrację. Wtedy nauczyłem się, by nigdy nie odpuszczać. 

Agostini 3 Assen

Spa-Francorchamps - Belgia 

Na tym torze średnia prędkość wynosiła 220 km/h i była najwyższa w mistrzostwach świata. Był tam tylko jeden zakręt, który pokonywało się na pierwszym biegu - resztę braliśmy z prędkościami 160-250 km/h. Podobnie jak na Man, upadek mógł być fatalny w skutkach. Trasa miała 11 km i była bardzo niebezpieczna, pełna drzew i murów. 

Wygrałem tu na mokrej nawierzchni. Padało tak mocno, że prawie nie widziałem trasy. Nie zauważyłem nawet flagi w szachownicę. O tym, że wygrałem, zorientowałem się dopiero wtedy, gdy moi mechanicy zdjęli mi kask i uściskali mnie. 

Agostini 4 Spa

Imola - Włochy

To wymagający tor z wzniesieniami i spadkami, nazywali go "małym TT". To była  prawdziwa świątynia motoryzacji, pełna ciepła i pasji do wyścigów. Przed linią mety była górka zwana przez nas "ludzkim wzgórzem", ponieważ była całkowicie zajęta przez publiczność. Dawało to ogromną energię i ekscytację. Czułeś trudność i strach, kiedy wchodziłeś w zakręt Tamburello z prędkością 220-230 km/h. 

W 1974 roku mieliśmy wspaniały pojedynek z Readem, Bonerą i Sheenem, który trwał przez cały wyścig. Poprawiłem rekord toru 3 lub 4 razy z rzędu i uzyskałem 6 sekund przewagi nad rywalami. Niestety w połowie ostatniego okrążenia skończyło mi się paliwo. Wylałem wiele łez, byłem bardzo zawiedziony, że przegrałem bitwę przed własną publicznością. 

Agostini 5 Imola

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę