Opona Metzeler Tourance
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 Następna strona »
Metzeler Tourance to efekt wielu lat doświadczeń niemieckiego producenta na polu opon offroadowych. Guma ta zadebiutowała na rynku w roku 1998, a dziś ciągle uważana jest za lidera na rynku w swojej kategorii! Walory tego produktu dostrzegli nie tylko motocykliści, ale także producenci jednośladów. Dziś Tourance jest na wyposażeniu fabrycznym motocykli takich, jak choćby najnowsza Yamaha XT660Z Tenerè.
Przeznaczenie
Przeznaczeniem tej opony są dualowe maszyny enduro, które poruszają się po drogach asfaltowych, z opcją zjazdu w teren. Sam producent określa ten produkt jako w 80% drogowy i tylko w 20% terenowy. W praktyce oznacza to, że motocyklem wyposażonym w te opony bez problemu da się polatać po szutrowych drogach i w lekkim terenie poza nimi. Cechy Tourance, które temu sprzyjają, to bardzo wysoka wytrzymałość, bardzo dobra stabilność na każdym rodzaju nawierzchni, poręczność i komfort jazdy oraz niezłe parametry w terenie.
Budowa
Opona oparta jest na strukturze opasania 0° połączonej z lekkim karkasem. Taka kombinacja zapewniać ma stabilność, równomierny rozkład obciążeń i optymalną powierzchnię kontaktu opony z podłożem. Ciekawostką jest zróżnicowana odległość miedzy linkami kordów opasających karkas. Im bliżej barku opony, tym kord ułożony jest ciaśniej. To opatentowana technologia Metzelera (MAV), która daje w efekcie bardzo dobre tłumienie i wysoki komfort w czasie jazdy na wprost oraz stabilność i dobre sprzężenie zwrotne w czasie mocnych pochyleń.
Bieżnik opony, to wynik starań o bardzo dobre zachowanie na asfalcie, gdzie opona spędza najwięcej czasu przy jednocześnie wysokich walorach offroadowych. Co więcej Metzeler zawsze słynął z opon, które bardzo dobrze zachowują się na mokrej nawierzchni i Tourance nie jest tutaj wyrodkiem. Ułożenie klocków bieżnika minimalizować ma efekt poduszki wodnej przy wykorzystaniu efektu zwanego "water jets".
Samo jednak ukształtowanie bieżnika jest niczym bez dobrych mieszanek gumy. Metzeler podkreśla, że dzięki nowym technologiom przygotowania mieszanek oraz samego procesu ich mieszania, jest w stanie bardzo efektywnie połączyć składniki odpowiedzialne za poszczególne parametry opony. Chodzi konkretnie o sadzę i krzemionkę, które mieszane w nowy sposób zapewniają bardzo wysoką trwałość opony bez ograniczania przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni.
W akcji
Z oponami Metzeler Tourance miałem już wielokrotnie okazję zetknąć się w czasie jazd różnymi motocyklami. W przypadku tegorocznego Experts on the Road 2008 mogliśmy sprawdzić jak zachowują się te gumy w kombinacji z takim maszynami, jak wspomniana Yamaha XT660Z Tenerè, Aprilia Pegaso oraz BMW F650GS.
Tourance jest przede wszystkim oponą zapewniającą bardzo dużą przyczepność na suchym asfalcie. Bardzo kręte górskie trasy, mocne hamowania i nagłe zmiany kierunku nie robiły na oponach żadnego wrażenia. Jak podkreślali inżynierowie Metzelera Tourance ma być maksymalnie przyjazny codziennemu użytkownikowi. Stąd też bardzo dobra poręczność i szybkie nagrzewanie się. Pozwala to na bezpieczną i przewidywalną jazdę już od pierwszych metrów.
Tym, co mi najbardziej podobało się w testowanych Metzelerach było jednak co innego. W przypadku Tourance bardzo podobała mi się stabilność na kiepskiej jakości asfaltach, które zdarzają się także w nieprzyzwoicie bogatych krajach alpejskich. Uskoki asfaltu, pęknięcia, dziury i wszelkiej maści tarki nie są w stanie wytrącić motocykla z obranego toru jazdy. Bardzo fajna cecha, która wydaje się być potwierdzeniem zapewnień o benefitach płynących z zastosowania innowacyjnego karkasu.
Druga bardzo miła cecha, to świetne zachowanie na mokrej nawierzchni. Alpejskie serpentyny były idealnym miejscem do odnotowania tej zalety. Nagłe przejścia nawierzchni z mokrej na suchą i odwrotnie dają natychmiastową informację zwrotną, jak opona czuje się przy nagłej zmianie współczynnika przyczepności. Ten duży zapas przyczepności daje poczucie bezpieczeństwa i spokój psychiczny w sytuacji gdy nie wiadomo, jak będzie wyglądał asfalt za winklem.
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 Następna strona »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze