Metzeler Roadtec Z6 Interact - nasz test
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4
Ta opona była dla mnie osobiście gwoździem programu. Co prawda jej oficjalna prezentacja miała miejsce wiosną tego roku, ale dla większości dziennikarzy, w tym dla mnie, Metzeler Experts on the Road 2008 było pierwszą okazją do zapoznania się z Roadtec Z6 Interact.
Interact
O co właściwie chodzi? Chodzi o nową technologię wykorzystania karkasu i mieszanek gumy. Inżynierowie Metzelera odkryli, że na sposób pracy opony, a nawet na zachowanie samych mieszanek gumy można precyzyjnie wpływać poprzez zastosowanie odpowiedniego karkasu opony. Zróżnicowany rozkład włókien tworzących opasanie i dobór odpowiednich mieszanek pozwala na poprawę zachowania opony. Wymierną korzyścią w przypadku Z6 Interact jest wzrost powierzchni kontaktu wraz ze wzrostem pochylenia motocykla, co oczywiście zapewnia przyrost przyczepności właśnie wtedy, gdy jest ona najbardziej potrzebna. Inne korzyści, to równomierne zużycie bieżnika opony, bardzo dobre tłumienie, a także poprawiona zwrotność opony.
W trakcie Experts on the Road 2008 dziennikarze mieli możliwość zapoznać sie z nową oponą na bardzo zróżnicowanych motocyklach. Od najcięższych Moto Guzzi Norge i Yamaha FJR 1300 przez Hondę CBF1000, Suzuki Bandita 1250, Hondę VFR800, aż po lekkie maszyny typu Kawasaki ER6n, Yamaha FZ6 oraz egzotyki, jak choćby Aprilia Mana 850. To wystarczający park maszyn, aby wyrobić sobie zdanie o nowym produkcie niemieckich inżynierów.
Łyk techniki
Opona zbudowana została z wykorzystaniem wszystkich sztandarowych technologii Metzelera. O technologii Interact już wspomniałem. Nowoczesny karkas ze stalowym opasaniem 0° połączony został z nowymi mieszankami uzyskanymi dzięki nowym technologiom mieszania gumy. Opona korzysta także z technologii CTM (Contour Modelling Technology), czyli zmiennego profilu opony, który zapewnia lepszy kontakt opony z podłożem w czasie jazdy w pochyleniu. Sama mieszanka charakteryzuje się zwiększoną w stosunku do swojej poprzedniczki ilością krzemionki. Sprzyja to poprawie żywotności opony i zachowaniu na mokrych nawierzchniach.
Bieżnik Z6 Interact jest taki sam, jak w przypadku starszej Z6. Cechuje go bardzo dobre odprowadzanie wody i odporność na niekorzystne zjawiska, takie jak np. ząbkowanie bieżnika. W przypadku tylnej opony szeroki pas gumy na szczycie bieżnika znacząco poprawia jego trwałość.
Na drodze
Znając starszą generację opon Roadtec Z6 byłem pozytywnie nastawiony do nowego produktu Metzelera i raczej wiedziałem czego się po nim spodziewać. Pierwsze kilometry po suchych asfaltach na nowych oponach upewniły mnie w tym, co już dotychczas wiedziałem. Przede wszystkim opona zapewnia bardzo dużo przyczepności połączonej z ogromną stabilnością. Zmiana kierunku na nowych Z6 jest bardzo łatwa i bezproblemowa. Opona zachowuje się bardzo przewidywalnie w czasie hamowania, a moment prostujący przy operowaniu hamulcami w złożeniu jest bardzo mały i łatwy do kontrolowania. Ponadto, jak przystało na oponę do (także) turystycznego użytku, jest ona bardzo wygodna, cechuje ją dobre tłumienie drobnych nierówności. Podobnie jak w przypadku Tourance i Tourance EXP, także Z6 świetnie radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami. Dlatego też nagłe najechanie na uszkodzone fragmenty asfaltu nie grozi kierowcy zawałem.
Największym odkryciem okazało się jednak zachowanie opony na mokrej powierzchni. Nie jestem specjalnym entuzjastą forsownej jazdy po mokrym, więc pierwsze kilometry połykałem nieco asekuracyjnie. Szybko jednak okazało się, że na Interactach można na mokrym jechać de facto takim samym tempem, jak po suchej nawierzchni. Mówimy tutaj oczywiście o normalnej jeździe po normalnych drogach. Aby wyprowadzić te opony z równowagi trzeba operować motocyklem albo bardzo agresywnie, albo bardzo nieumiejętnie. Wieczorem przy kolacji okazało się, że moje zaskoczenie tak dobrym zachowaniem na mokrych nawierzchniach podzielali także inni dziennikarze. Te gumy są naprawdę rewelacyjne w deszczu. To ogromny plus w przypadku opon, które wykorzystywane mają być w motocyklach używanych na co dzień, niezależnie od warunków atmosferycznych. Na prezentacji prasowej inżynierowie Metzelera tłumaczyli, iż ich zamierzeniem było dostarczenie klientowi takiego produktu, który będzie z dużym nadkładem zaspokajał potrzeby jeźdźca i motocykla. Motocyklista ma jedynie skupić się na jeździe i czerpaniu z niej przyjemności, bez specjalnego analizowania, czy na najbliższym wirażu wystarczy mu przyczepności, czy nie.
Metzelera Roadtec Z6 Interact to świetna opona do motocykli uniwersalnych i tych o turystycznym zacięciu. Wysoka trwałość, świetne zachowanie na drodze i przede wszystkim wspaniałe zachowanie na mokrej nawierzchni to cechy, które są równie ważne w czasie dojazdów do pracy, jak i w czasie wakacyjnej wyprawy tysiące kilometrów od domu.
Filmy:
|
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzeTe testy to mo¿na sobie wsadziæ.Na takim asfalcie nawet mokrym to nawet stomilka nie straci przyczepno¶ci.Niech sobie poje¿d¿± po mokrych koleinach,zdrapkach i wsd³u¿nych po³±czeniach ³at ze starym...
OdpowiedzPowiedzmy tak, na suchym BT 014 daje rade, niespodzianek nie bylo, na mokrym trzeba uwazac, jezeli probujesz doszukac sie porownania, to zle mnie zrozumiales.
OdpowiedzMialem Bt014 fabrycznie na kolach. "Daj± radê na suchym" to najwiêkszy komplement na jaki bym siê zdoby³ pod ich adresem. Poza tym malo prezycyjne i malo stabilne. Na mokrym totalna porazka. Z6 wypadaja lepiej w kazdej konkurencji.
OdpowiedzTak samo jak ja, wyrzucic jednak troche szkoda, he, he :wink:
OdpowiedzJuz poraz drugi kupilem Z6 ( jeszcze poprzedni model ) i jestem z nich naprawde zadowolony, zwlaszcza z dlugiej zywotnosci i jej przyczepnosci, czy na suchym czy na mokrym.
OdpowiedzBardzo Dobra opona . Polecam
OdpowiedzCo ty wogole porownujesz?:) Bt014 to totalna kaszana
OdpowiedzNa filmiku ziom niezle zapodaje po wodzie.
Odpowiedz