Naukowcy: kszta³t zbiornika paliwa ma znaczenie dla bezpieczeñstwa motocyklisty
Kształt motocykla może mieć duży wpływ na obrażenia kierowcy podczas wypadku. Tak wykazały przełomowe badania przeprowadzone z wykorzystaniem testów zderzeniowych w laboratorium NeuRA w Australii.
Według Neuroscience Research Australia (NeuRA), niezależnego instytutu badawczego non-profit z siedzibą w Sydney, znanego wcześniej jako Prince of Wales Medical Institute, zbiorniki paliwa wznoszące się pod ostrym kątem od siedziska mogą zwiększać ryzyko urazów miednicy.
Ośrodek zajmujący się badaniami dotyczącymi mózgu i układu nerwowego przeprowadził trzyletnie dogłębne badania dotyczące wypadków motocyklowych, które z kolei doprowadziły do kilku innych projektów badawczych. Jednym z nich jest badanie zbiorników paliwa, które obejmowało również laboratoryjne testy zderzeniowe przy różnych kształtach zbiorników.
Po raz pierwszy, w ten sposób, badano interakcję między miednicą, a konstrukcją zbiorników paliwa. Było to możliwe dzięki nowo opracowanej metodzie testowej do fizycznego odtwarzania uderzeń miednicy kierowcy w symulowanych testach zderzeniowych.
Naukowcy odkryli, że zbiorniki paliwa o mniejszym kącie nachylenia lub stopniowo wznoszące się od siedzenia do kierownicy były bezpieczniejsze i rzadziej powodowały uraz miednicy kierowcy podczas wypadku. Doszli również do wniosków, że motocykliści o bardziej wyprostowanej postawie, na przykład motocykli typu cruiser, mieli większe prawdopodobieństwo uderzenia w zbiornik paliwa z większą siłą niż ci, którzy jeżdżą na motocyklach pochyleni do przodu, czyli na przykład na motocyklach sportowych.
- Około 15% urazów motocyklistów to urazy miednicy - mówi dr Tom Whyte, inżynier biomechaniki urazów i badacz w NeuRA.
Urazy miednicy spowodowane wypadkami motocyklowymi mogą być trwałe i skutkować trudnościami w wykonywaniu podstawowych czynności, takich jak chodzenie, funkcje seksualne lub oddawanie moczu. Zwykle występują, gdy motocykl uderza czołowo w inny pojazd lub obiekt, a kierowca przelatuje przez zbiornik i kierownicę.
- W symulowanych testach zderzeniowych stwierdziliśmy, że różnice w kształcie zbiornika paliwa wpływają na siłę uderzenia w miednicę. Zbiorniki unoszące się stromo i gwałtownie od siodełka zwiększają ryzyko kontuzji. Prawdopodobnie miednica motocyklisty będzie lepiej chroniona, gdy jeżdżąc pochyli się on do przodu. Nasze testy wykazały, że pomiędzy miednicą, a zbiornikiem paliwa występuje mniejsza siła uderzenia, gdy motocyklsta jest w tej pozycji. Odkrycie to pokazuje, że zwrócenie większej uwagi na konstrukcję zbiorników paliwa może poprawić bezpieczeństwo motocyklistów, zwłaszcza na motocyklach, na których kierowcy częściej przyjmują wyprostowaną pozycję podczas jazdy - powiedział dr Whyte.
Wyniki badań są przedstawiane producentom w nadziei, że uwzględnią je w swoich projektach motocykli w przyszłości.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeJak uderzysz w co¶ bardziej wystaj±cego i mniej op³ywowego to zrobisz sobie wiêksz± krzywdê. Naukowcy odkryli. W swych prze³omowych badaniach. Ja prdl.
Odpowiedz