Muzyka wpływa na zasięg e-pojazdów? Szokujące wyniki badań marki Kia
Wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych zaczęliśmy się dowiadywać, że wszystko, od pogody po rodzaj terenu, po którym jedziemy, może mieć wpływ na rzeczywisty zasięg pojazdu. Najnowsze badania marki Kia dodają do tej listy kolejny element. Dość nieoczekiwany, bo chodzi o... gust muzyczny kierowcy!
Do pomocy w przeprowadzeniu eksperymentu Kia UK zatrudniła dr Duncana Williamsa, wykładowcę na University of Salford's School of Science, Engineering and Environment oraz współzałożyciela WaveTrace, firmy konsultingowej z dziedziny psychoakustyki, która obserwuje reakcje ludzi na bodźce słuchowe. Firma chciała sprawdzić, jak wybór muzyki wpłynie na rzeczywisty zasięg samochodu Kia EV6, który w cyklu łączonym WLTP może przejechać 527 km na jednym ładowaniu.
Aby przeprowadzić test, uczestnicy, którzy nigdy wcześniej nie jeździli samochodem elektrycznym, usiedli za kierownicą EV6 w wersji GT-Line S, wyposażonym w najmocniejszy 14-głośnikowy system audio klasy premium firmy Meridian Audio. Kierowcy otrzymali identyczną listę odtwarzania i zostali wyposażeni w urządzenie rejestrujące ich pomiary biometryczne, w tym temperaturę skóry, pot, puls i zmienność rytmu serca. Następnie wysłano ich na 30-kilometrową trasę.
Trasa obejmowała mieszankę ruchu miejskiego, gwarnych rond, szybszych dróg dwujezdniowych i krętych dróg wiejskich, a punktem startowym była siedziba główna Meridian Audio w Cambridgeshire - firmy, która dostarcza system nagłośnienia do Kia EV6.
Do wyboru były takie utwory jak "Hello" Adele, "IX Symfonia d-moll" Beethovena, "Fade" Kanye Westa i "Blinding Lights" The Weeknd.
Badanie ujawniło, że różne rodzaje muzyki mają drastycznie różny wpływ na zasięg. Muzyka klasyczna zachęcała kierowców pojazdów elektrycznych do spokojniejszej jazdy, podczas gdy szybki pop powodował, że styl jazdy był bardziej dynamiczny, nawet gwałtowny i tym samym zmniejszał zasięg. Różnice okazały się duże.
Testy wykazały, że słuchanie IX Symfonii Beethovena może sprawić, że kierowcy jeżdżą aż do czterech razy wydajniej. Dla porównania, utwór "Blinding Lights" zespołu The Weeknd najszybciej wyczerpuje baterie. "Blinding Lights" wywołało intensywne emocje u kierowców testowych. Badacze stwierdzili, że skutkowało to "bardziej żywiołowym i energicznym stylem jazdy", który zachęcał uczestników do wykorzystywania w większym stopniu osiągów samochodu, co ograniczało zasięg.
"Po zaledwie dwóch dniach testów udowodniliśmy, że muzyka naprawdę może mieć ogromny wpływ na rzeczywisty zasięg pojazdu elektrycznego" - powiedział dr Williams."Różne piosenki powodowały różną aktywność elektrodermalną i wzrost objętości krwi u każdego z uczestników" - wyjaśnia Williams. "Miało to wpływ na styl jazdy, a ostatecznie wpłynęło na rzeczywisty zasięg jazdy EV6."
Okazuje się, że elektryczne dwu- i zapewne również jednoślady zasilane prądem, mogą niemiło zaskoczyć swoich właścicieli jeśli chodzi o rzeczywisty zasięg, szczególnie tych wszystkich, którzy od muzyki poważnej wolą rock, metal czy… techno.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze