tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Mniej fotoradarów, niebezpieczniej na drogach?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Mniej fotoradarów, niebezpieczniej na drogach?

Autor: Beavis 2016.03.23, 09:42 7 Drukuj

Prędkości maksymalne pojedynczych kierowców czasami sięgają nawet 160 km/h przy ograniczeniu do 60 km/h, duża część kierowców znajduje się w widełkach 10-20 km/h powyżej ograniczenia.

Z początkiem bieżącego roku straż miejska i gminy straciły fotoradary, czego na chwilę obecną jedynym widocznym efektem są ofoliowane słupy. Przekazanie fotoradarów policji lub GITD jest zbyt kosztowe z racji konieczności przystosowania fotoradarów do scentralizowanego systemu, więc póki co nie do końca wiadomo co z fotoradarami zrobić. Warszawscy urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich postanowili sprawdzić jak brak stacjonarnych fotoradarów wpływa na przestrzeganie dozwolonej prędkości w trzech strategicznych punktach stolicy - ul. Jana III Sobieskiego, Puławskiej i Modlińskiej. Informacje zbierano od 28. lutego do 16. marca przez całą dobę.

NAS Analytics TAG

Uśredniając, w statystykach ZDM około połowa kierowców nie przestrzega przepisów dotyczących maksymalnej prędkości w mierzonych punktach. Najwięcej kierowców przekracza prędkość na ul. Modlińskiej (ok. 75%), najmniej na ul. Jana III Sobieskiego (ok. 35%). Prędkości maksymalne pojedynczych kierowców czasami sięgają nawet 160 km/h przy ograniczeniu do 60 km/h, duża część kierowców znajduje się w widełkach 10-20 km/h powyżej ograniczenia. Patrząc na suche dane sytuacja wygląda mocno niepokojąco.

A teraz złapmy oddech. Jak dobrze zauważa Marcin Łobodziński z Autokultu, fotoradary nie robią zdjęcia przy przekroczeniu prędkości o 1-2 km/h, a takie przypadki były liczone jako "przekroczenie" prędkości w statystykach ZDM. Dodatkowo nie podano informacji o całkowitej liczbie zmierzonych pojazdów, o liczbie "rekordzistów" przekraczających prędkość kilkukrotnie i przede wszystkim o liczbie zdarzeń drogowych w danych punktach, najlepiej w odniesieniu do tego samego okresu sprzed roku.

Bardzo prosty przykład interpretacji danych przez ZDM na przykładzie niechlubnej ul. Modlińskiej:

Pomiar przeprowadzony 13 marca wykazał, że dozwolonej prędkości (która jest tu podniesiona do 60 km/h) przestrzegało tylko 15% pojazdów! Przeciętny kierowca jechał 70 km/h, zaś aż 15% przekraczało dozwoloną prędkość o ponad 20 km/h. […]

Nie zaprzeczam, że fotoradar w rejonie przejścia dla pieszych na ul. Modlińskiej jest potrzebny. Regularnie wracam dokładnie tą drogą z pracy do domu. Co faktu nie zmienia, że według pomiarów ZDM większość kierowców jechała na trzypasmowej ul. Modlińskiej 70 km/h zamiast 60 km/h. W statystykach ZDM wygląda to przynajmniej jak najniebezpieczniejsze miejsce w Polsce, w praktyce nie różni się przesadnie od stanu rzeczy sprzed ofoliowania radaru.

W publikacji ZDM pt. "Niebezpieczniej bez fotoradarów - wyniki pomiarów" pojawia się jeszcze kilka sformułować typu "liczby są dramatyczne", "bez fotoradarów, bez skrupułów" itp. Zgodzę się w 100%, że wiele z 27 warszawskich fotoradarów było ulokowanych w odpowiednich miejscach i miało prewencyjny charakter (ruchliwe skrzyżowania, przejścia dla pieszych). Przewrotnie dodam, że stacjonarne fotoradary powinna w miarę możliwość przejąć policja. Ale komentarz o wzroście niebezpieczeństwa na podstawie samej prędkości maksymalnej w moim odczuciu jest niemiarodajny.

Żródła: ZDM, Autokult

Reklama

ZOBACZ NOWE MODELE »
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy zamienisz kiedyś motocykl na elektryczny?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę