Miejsca wystarczy dla wszystkich - między samochodami w Krakowie
Stowarzyszenie MotoAutostrada mając na uwadze szeroko rozumiane bezpieczeństwo motocyklistów rozpoczęło akcję pod nazwą "Motocyklem bezpieczniej... między samochodami"
Niedawno przedstawiciele Stowarzyszenie stawili się w Parlamencie z wnioskiem o zmniejszenie opłat na autostradach dla motocyklistów (- wiemy, że akcja idzie w dobrym kierunku, a zespół prawników już analizuje bonifikaty dla jednośladów). Teraz z kolei, Stowarzyszenie przeforsowało w Krakowie tablice, które zachęcają kierowców samochodów do ustępowania miejsca w korku.
Po usilnych próbach i kilku spotkaniach z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi w Krakowie, Stowarzyszenie w końcu przekonało do założenia, że to nie krytyka, ale współpraca z motocyklistami oraz kierowcami samochodów przyniesie lepsze skutki. Finalnie Prezydent Miasta Krakowa, Jacek Majchrowski objął akcję patronatem, a do współdziałania dołączyli: Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu oraz Komenda Miejska Policji w Krakowie.
Kraków jest pierwszym miastem, które w ten sposób integruje się z motocyklistami i włącza się w podobną akcję. W ramach tego, podjęte zostały takie działania, jak umieszczenie sześciu tablic informacyjnych w ciągu Alei Trzech Wieszczów (jedne z głównych ulic Krakowa), rozdanie 12000 ulotek wśród kierowców, na stacjach benzynowych, w szkołach jazdy i wielu innych miejscach oraz 4-godzinny pokaz, w czasie którego 10 motocykli jeździło Alejami i prezentowało, jak poprawnie korzystać z przepisów Prawa o Ruchu Drogowym. W całą akcję aktywnie włączała się policja. Chyba nie trzeba tłumaczyć, jak takie tablice mają wpływać na świadomość kierowców samochodów?
Warto wspomnieć, iż prawo nie zabrania motocyklistom wyprzedzania samochodów w korku. Tutaj jednak powstaje kwestia wyobraźni, kultury i samodyscypliny. Nie od dziś wiadomo, że jeżdżąc na motocyklu trzeba zachować wzmożoną ostrożność, a często nawet myśleć za innych użytkowników dróg. Z drugiej strony musimy niestety przyznać, nie zawsze i nie każdy motocyklista jest święty...
Jako ciekawostkę wspomnimy, że akcja umieszczenia takich tablic i rozdania ulotek kosztowała Stowarzyszenie MotoAutostrada około dwa tysiące złotych i wiele rozmów z organami organizacyjnymi Krakowa. Może więc warto, aby zrzeszenia motocyklistów z innych miast również podjęły taką inicjatywę? W razie czego, wszelkich porad udzieli Stowarzyszenie z Krakowa.
Idea rozważnego promowania motocyklizmu i bezpieczeństwa wśród społeczeństwa bardzo nam się podoba. Wiemy też, iż Stowarzyszenie wraz z Wiceministrem Infrastruktury, Radosławem Stępniem pracuje już nad przemyślaną kampanią społeczną skierowaną na bezpieczeństwo motocyklistów. Jak natomiast Wam podoba się pomysł rozmieszczania takich tablic przy ulicach zatłoczonych miast?
|
Komentarze 24
Pokaż wszystkie komentarzeKwestie prawne. we wczorajszej gazecie prawnej (dziennik) byl 'ciekawy artykul' w tym temacie. kto ma racje? organizatorzy akcji czy 'eksperci' przytaczani przez dziennikarza? Fragmenty artykulu ...
OdpowiedzGazeta Prawna to stek bzdur; w Krakowie wszyscy eksperci są pod wrażeniem takich tez - również orzekli, że panom; Kąkolewskiemu i Profesorkowi czas zatrzymał się na poziomie kodeksu z 1983.
OdpowiedzWytłumaczcie mi tylko jedno - jak to nie zabrania, skoro wyraźnie mówi, że pojazd (nie określone jaki) nie możne jechać jednocześnie na dwóch pasach ruchu, jak ma to miejsce w przypadku motoru ...
OdpowiedzA w którym momencie motocykl jedzie równocześnie dwoma pasami ruchu? :) Jedyna sytuacja jaka mi przychodzi na myśl to wtedy kiedy jedzie jednym kołem na jednym pasie a drugim na innym. Tylko czy to można nazwać jazdą więcej niż jednym pasem? Według mnie jest to raczej zmiana pasa ruchu bo po pierwsze, tak można jechać tylko chwilę, a po drugie, nie można jechać w ten sposób CIĄGLE z uwagi na to że motocykl jest pojazdem wąskim i nie da się jechać w ten sposób. Pomyśl, nie ujedziesz w ten sposób bo musiałbyś ciągle jechać "na skos" jezdni.
Odpowiedzno tak..ale w przepisach jest mowa o pojeździe wielośladowym..motocykl jest jednośladem i nie ma zakazu poruszania się obok innego pojazdu na tym samym pasie ruchu..
OdpowiedzWidać, że nie masz bladego pojęcia o czym napsałeś. Po 1-wsze przeczytaj w ustawie różnicę pomiędzy omijaniem, wyprzedzaniem a wymijaniem - jak już pojmiesz podstawy przejdziemy dalej (zakładam, że masz prawo jazdy, więc powinieneś już coś na ten temat wiedzieć). Jak już doczytasz do końca pierwszy rozdział gdzie są definicje, przejdź do rozdziału o manwerach i sprawdź czy to co napisałeś powyżej jest prawdziwe. Aha i teraz egazmin dla Ciebie. (2 pytania) 1. Który z powyższych manewrów wykonuje kierowca motocykla gdy samochody stoją w korku? 2. Dlaczego manewr, który wykonuje koierowca motocykla (to będzie pytanie z podpowiedzią) jest prawidłowy?
OdpowiedzWidać, że nie masz bladego pojęcia o czym napsałeś. Po 1-wsze przeczytaj w ustawie różnicę pomiędzy omijaniem, wyprzedzaniem a wymijaniem - jak już pojmiesz podstawy przejdziemy dalej (zakładam, że masz prawo jazdy, więc powinieneś już coś na ten temat wiedzieć). Jak już doczytasz do końca pierwszy rozdział gdzie są definicje, przejdź do rozdziału o manwerach i sprawdź czy to co napisałeś powyżej jest prawdziwe. Aha i teraz egazmin dla Ciebie. (2 pytania) 1. Który z powyższych manewrów wykonuje kierowca motocykla gdy samochody stoją w korku? 2. Dlaczego manewr, który wykonuje koierowca motocykla (to będzie pytanie z podpowiedzią) jest prawidłowy?
OdpowiedzWidać, że nie masz bladego pojęcia o czym napsałeś. Po 1-wsze przeczytaj w ustawie różnicę pomiędzy omijaniem, wyprzedzaniem a wymijaniem - jak już pojmiesz podstawy przejdziemy dalej (zakładam, że masz prawo jazdy, więc powinieneś już coś na ten temat wiedzieć). Jak już doczytasz do końca pierwszy rozdział gdzie są definicje, przejdź do rozdziału o manwerach i sprawdź czy to co napisałeś powyżej jest prawdziwe. Aha i teraz egazmin dla Ciebie. (2 pytania) 1. Który z powyższych manewrów wykonuje kierowca motocykla gdy samochody stoją w korku? 2. Dlaczego manewr, który wykonuje koierowca motocykla (to będzie pytanie z podpowiedzią) jest prawidłowy?
Odpowiedzpomijając kwestie prawne mam pytanie - co w przypadku, gdy motocyklista zarysuje samochód lub zniszczy lusterko i ucieknie? jak go gonić w korku? a jakby tak zarysował samochód policyjny albo ...
OdpowiedzŚwietna akcja! Moje gratulacje! W końcu aby cokolwiek zmienić, owe zmiany konieczne są w samej świadomości ludzi, a ta akcja właśnie to robi.... Przydałoby się coś podobnego we Wrocławiu, choć ...
OdpowiedzDwa koła to przyszłość każdej metropolii, jest nie możliwe aby kilkuset tysięczne miasto przyjeżdżało do pracy autem. Dlatego stają się popularne dwa koła, dla mnie przyjazd z pracy rowerem jest ...
OdpowiedzMasz rację ponieważ sam jestem też cyklistą ale najbardziej mnie wkurza jak ktoś jedzie rowerem po ulicy i niekiedy bardzo ruchliwej jak np. wisłostrada a wzdłuż niej jest dróżka rowerowa. Po zwróceniu uwagi jak jadę widzę straszne oburzenie rowerzysty a nawet słyszę zjebkę. Taka osoba stwarza poważne zagrożenie dla wszystkich. Pzdr.
OdpowiedzA to normalne. W moim miałym miasteczku i jego okolicach jest naprawdę świetna sieć ścieżek rowerowych, o nawierzchni najczęściej lepszej od dróg publicznych. I co z tego? Jedziesz sobie, po ścieżce rowerowej zacinają rowerki ale zawsze znajdzie się kilku "odmieńców", którzy będą jechać drogą.... a że drogi te są ciasne i kręte, bardzo często dochodzi do wypadków. I tu uwaga rowerzyści! Jeśli jest obok drogi ścieżka rowerowa, TO MACIE OBOWIĄZEK NIĄ JECHAĆ! W przypadku jechania drogą, grozi wam najlżej - mandat, najgorzej - wypadek, w którym jeśli ktoś w Was wjedzie, jest to Wasza wina- gdyż nie powinno rowerzysty na tej drodze być, i możecie zapomnieć o ubezpieczeniu.....
OdpowiedzKierowcy aut nie znają prawa. Motocykliści mają ustawowy przywilej omijania aut w korku, przed światłami...
Odpowiedz