Motocykliści w Parlamencie - zmiany na lepsze
Przewodnim tematem była sprawa obniżki opłat dla motocyklistów na polskich autostradach, ale poruszone zostały też kwestie zmiany postrzegania motocyklistów oraz poprawy naszego bezpieczeństwa na drogach
Zostaliśmy (Stowarzyszenie MotoAutostrada – przyp. red) zaproszeni na spotkanie Parlamentarnego Zespołu Miłośników Motocykli. Pan Poseł Piotr Tomański (przewodniczący zespołu), a teraz po prostu Piotr dostrzegł w naszej pracy wielkie zaangażowanie i zaproponował abyśmy razem zabiegali o realizację wielu pomysłów skutkujących zmianą postrzegania motocyklistów oraz poprawą naszego bezpieczeństwa na drogach. Piotr również jest motocyklistą. Oczywiście przewodnim tematem była sprawa obniżki opłat dla motocyklistów na polskich autostradach.
W spotkaniu brał również udział Minister Infrastruktury, Pan Radosław Stępień, Pani Poseł Irena Tomaszak-Zesiuk oraz my, czyli czternaścioro osób – motocyklistek i motocyklistów.
Spotkanie trwało ok. 90 minut i okazało się, że w kolejne dwie godziny nie wyczerpalibyśmy w pełni wszystkich poruszanych tematów. Razem z panem ministrem ustaliliśmy czynności, które podejmiemy jako stowarzyszenie; napiszemy wniosek do ministerstwa o unifikację stawek opłat na wszystkich autostradach, a następnie po szczegółowej analizie prawnej zorganizujemy kolejne spotkanie, na które minister zaprosi przedstawicieli koncesjonowanych odcinków autostrad. Celem jest wypracowanie takiego instrumentu, aby Skarb Państwa nie ponosił dodatkowych opłat, a koncesje zachowały dotychczasowe podstawy prawne. W czerwcu powinniśmy być dużo bliżej zakończenia „Akcji Autostrada”.
Stowarzyszenie MotoAutostrada zabiega swoimi działaniami również o wypracowanie metod konsultacji z środowiskami motocyklistów, tak abyśmy współtworzyli politykę państwa w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Abyśmy tworzyli programy akcji społecznych służących poprawie wizerunku motocyklisty oraz mieli realny wpływ na poprawę infrastruktury drogowej poprzez tworzenie rozwiązań drogowych i otoczenia dróg przyjaznych dla motocyklistów. Czas skończyć z akcjami, które nas zaskakują i zamiast pomagać, antagonizują środowisko oraz motocyklistów z resztą użytkowników dróg.
Motocykl traktujemy jako środek lokomocji, narzędzie do uprawiania sportu, a przede wszystkim jako naszą życiową pasję. W związku z tym, że jest nas coraz więcej, zasługujemy, tak jak pasjonaci piłki nożnej na należyte traktowanie. Jeśli można budować potężne obiekty sportowe za setki milionów z pieniędzy publicznych, to i dla nas również powinny powstawać miejsca do uprawiania motocyklowych dyscyplin, a przede wszystkim miejsca aby doskonalić umiejętności jazdy – to podstawa naszego bezpieczeństwa. Ta tematyka również rozgrzała uczestników spotkania i spotkała się z wielkim zrozumieniem przedstawicieli władz.
Najistotniejszą zmianą dotychczasowych relacji pomiędzy motocyklistami, a przedstawicielem ministerstwa jest zmiana stosunku do naszych pomysłów i idei. Wspólnie postanowiliśmy nawiązać stałą współpracę i punkt po punkcie rozwiązywać nagromadzone problemy. Wierzymy, że na spotkaniu rozpoczęliśmy nowy rozdział, teraz trzeba włożyć jeszcze więcej pracy aby zobaczyć pozytywne efekty.
Panie Ministrze, Państwo Posłowie dziękujemy za spotkanie!
Kolejne działania w sprawie opłat na autostradach ustalone na spotkaniu:
1. Napisaliśmy wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o unifikację opłat dla motocyklistów, w którym sugerujemy sprawdzenie przez prawników możliwości ustanowienia stałych bonifikat na A1, A2, A4, tak aby motocykliści płacili tyle samo, co na autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad lub aby stosunek opłaty był identyczny, czyli 1/2 stawki samochodów osobowych. Wniosek zostanie wysłany już jutro.
2. Następnie Minister zleca analizę prawną. Osobiście podoba mu się taki pomysł. Ministerstwo potwierdziło dziś telefonicznie, iż sprawie nadano już odpowiedni tok.
3. Pan Minister organizuje kolejne spotkanie, z tym, że teraz zaprasza dodatkowo przedstawicieli koncesjonowanych odcinków, aby ustalić szczegóły i podjąć decyzję, w jaki sposób wprowadzą zmniejszenie opłat na tych trzech odcinkach.
Oczywiście Pan minister potwierdził utrzymanie projektu w sprawie opłat na autostradach zarządzanych przez GDDKiA - czyli motocykliści 10 gr/km, a samochody osobowe 20 gr/km.
Od redakcji:
Stowarzyszenie MotoAutostrada zapowiedziało już, że zostały też podjęte decyzje w innych sprawach, jednak pozostało jeszcze sporo pracy, aby ujrzeć ich zarysy. Gdy tylko będą znane konkrety, na pewno zostaną opublikowane.
Wszystko wskazuje na to, że akcje podejmowane przez Stowarzyszenie, jak na przykład czerwcowy protest w Warszawie, w końcu zaczęły być zauważane przez naszą władzę. Czyżby miał to być początek może nie rewolucji, ale na pewno ewolucji? Czas pokaże, ale wiele wskazuje na to, że zorganizowane akcje podparte odpowiednimi działaniami prawnymi to odpowiednio dobrana droga.
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarzetrzymam kciuki!!!!!!
Odpowiedzi jeszcze zeby milicja sie nie czepiala motocyklistow i nie zatrzymywala ich
OdpowiedzMilicja już na pewno tego nie zrobi , śpij spokojnie
OdpowiedzTo jest sfera marzeń, niestety :(
Odpowiedzdziękujemy!
Odpowiedztak sobie myślę...rząd z premedytacją wprowadza VAT na prawko kat.A, a teraz wypada aby motocykliści żebrali w ministerstwie o jego zniesienie/obniżkę
Odpowiedzco do tego, że motocyklizm to sport - w 100% się z tym zgadzam. w mojej miejscowości za 20zł można na godzinę wynająć kort tenisowy, można iść na basen który kosztuje 6zł za godzine (z legitymacja ...
OdpowiedzChełm?
Odpowiedz