tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Mandaty w Polsce i Europie 2020. Porównanie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Mandaty w Polsce i Europie 2020. Porównanie

Autor: Konrad Bartnik 2020.01.09, 16:10 27 Drukuj

Trwa gorąca debata na temat "pakietu Morawieckiego", dotyczącego poważnych zmian w Prawie o Ruchu Drogowym. Jedną z nich jest odświeżenie taryfikatora mandatów, czyli w praktyce znaczne podniesienie ich wysokości za poszczególne wykroczenia na drodze. Przyjrzeliśmy się, jak w tym momencie w praktyce wypadamy na tle Europy i czy rzeczywiście do tej pory żyliśmy jak pączki w maśle, jeśli chodzi o mandaty i pozostałe kary.

Najważniejszy punkt obecnie obowiązującego w Polsce taryfikatora mandatów, czyli jego maksymalna wysokość wynosząca 500 zł (dziś ok. 118 Euro), został ustalony w połowie lat 90. Wtedy było to ok. 70% średniego wynagrodzenia i rzeczywiście wpływało na wyobraźnię. Czego by o naszej gospodarce nie mówić, to przez ostatnie 25 lat poszła mocno do przodu i dziś 500 zł nie jest już tak przerażającą sumą, a dla sporej grupy kierowców to wręcz drobne, równowartość jednego tankowania luksusowego auta.

NAS Analytics TAG

Dzisiejszy tekst nie aspiruje do miana naukowego opracowania z dziedziny ekonomii i statystyki. Pozwoli jednak stosunkowo dokładnie uzmysłowić sobie realną sytuację w Polsce i reszcie krajów Europejskich, jeśli chodzi o wysokości kar i mandatów - zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i w stosunku do zarobków.

Tabela strachu

A oto sama tabela mandatów i kar w Europie, stworzona na bazie danych ze strony speedingeurope.com. Zawiera limity prędkości w poszczególnych krajach, a także prędkości, za jakie na różnych rodzajach dróg zatrzymywane jest prawo jazdy. Do tego średnia wysokość mandatu za przekroczenie prędkości o 21 km/h, czyli jednego z najczęściej popełnianych wykroczeń, a także o ponad 41 km/h z tych państw, z których dane były dostępne. Należy zaznaczyć, że wysokości mandatów w krajach posiadających waluty inne niż Euro były przeliczane po kursie, który może być już nieaktualny. Trzeba je więc traktować orientacyjnie.

Oczywiście poszczególne państwa mają dużo bardziej rozbudowane przepisy. W niektórych z nich, takich jak Szwajcaria, Hiszpania czy Finlandia możemy się spodziewać kary uzależnionej od wysokości zarobków lub, szczególnie w Norwegii, bezwzględnego aresztu. Podobnie z utratą prawa jazdy - długość okresu często zależy od oceny okoliczności przez policjanta i sąd, może on wynieść jeden dzień lub nawet rok.

Państwo Teren: Zabudowany Niezabudowany Autostrada
Albania Ogólny limit prędkości: 40 80 110
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 61 101 131
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 20 20 20
Austria Ogólny limit prędkości: 50 100 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 90 150 180
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 50 50 50
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 160 bd. bd.
Belgia Ogólny limit prędkości: 50 70 120
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 80 110 160
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 105-200 105-200 105-200
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 250 250 250
Chorwacja Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 101 141 191
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 135 67 67
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 270 135 135
Czechy Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 90 140 180
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 38 19 19
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 192-384 192-384 192-384
Dania Ogólny limit prędkości: 50 80 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 80 128 160
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 405 200 200
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 670 335 270
Estonia Ogólny limit prędkości: 50 90 nd.
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 101 141 nd.
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 400 200 nd.
Finlandia Ogólny limit prędkości: 50 100 120
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 76 140 160
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 312 260 260
  Mandat za +41 km/h (w EURO) zależny od dochodu
Francja / Monako Ogólny limit prędkości: 50 80 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 90 120 170
  Kara więzienia (warunkowo) 100 130 180
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 90 90 90
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 90 90 90
  Uwaga! Podana wysokość mandatów tylko jeśli płacisz na miejscu - jeśli nie, wzrasta do 135 euro.
Grecja Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 80 120 160
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 100 100 100
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 350 350 350
Hiszpania Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 100 140 190
  Kara więzienia lub wysoka grzywna 111 161 201
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 150 50 50
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 250 150 150
  Uwaga! Podana wysokość mandatów tylko jeśli płacisz na miejscu lub w ciągu 20 dni (tylko dla miejscowych). Jeśli nie, stawka wzrasta podwójnie!
 
Irlandia Ogólny limit prędkości: 50 80 120
  Utrata prawa jazdy za prędkość: tylko przez sąd
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 90 90 90
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 90 90 90
Kosowo Ogólny limit prędkości: 50 80 110
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 80 130 160
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 200 200 200
Litwa Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 100 140 180
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 28-86 28-86 28-86
Luksemburg Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 79 141 202
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 49 49 49
  Mandat za +41 km/h (w EURO) bd. 145 145
Łotwa Ogólny limit prędkości: 50 90 100
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 101 141 151
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 160 20 bd.
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 160 80 bd.
Niemcy Ogólny limit prędkości: 50 100 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 80 140 171
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 80 70 70
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 200 160 160
Niderlandy Ogólny limit prędkości: 50 80 120
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 100 130 170
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 157 139 121
  Mandat za +41 km/h (w EURO) bd. bd. 337
Norwegia Ogólny limit prędkości: 50 80 110
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 76 116 151
  Kara więzienia (bezwarunkowo!) 96 136 175
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 944 711 711
  Mandat za +41 km/h (w EURO) bd. bd. 1183
Polska Ogólny limit prędkości: 50 90 140
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 100 nd. nd.
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 48 48 48
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 96 96 96
Portugalia Ogólny limit prędkości: 50 90 120
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 90 160 180
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 120-600 60-300 60-300
  Mandat za +41 km/h (w EURO) od 300 od 300 od 300
Słowacja Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 111 151 191
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 80 40 40
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 360 300 300
Słowenia Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 100 140 190
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 250 80 80
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 500 250 125
  Uwaga! Podana wysokość mandatów tylko jeśli płacisz na miejscu lub w ciągu 8 dni (tylko dla miejscowych). Jeśli nie, stawka wzrasta podwójnie!
 
Szwecja Ogólny limit prędkości: 50 90 110
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 80 120 140
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 345 300 300
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 430 430 430
Szwajcaria Ogólny limit prędkości: 50 80 120
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 75 110 155
  Kara więzienia za prędkość: 100 140 200
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 560 374 243
  Mandat za +41 km/h (w EURO) grzywna na podstawie dochodu
Węgry Ogólny limit prędkości: 50 80 120
  Utrata prawa jazdy za prędkość: nd. nd. nd.
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 80 80 80
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 180 135 135
Wlk. Brytania Ogólny limit prędkości: 48 96 112
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 95 145 160
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 118 118 118
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 118-1176 118-1176 118-1176
Włochy Ogólny limit prędkości: 50 90 130
  Utrata prawa jazdy za prędkość: 90 130 170
  Mandat za +21 km/h (w EURO) 143 143 143
  Mandat za +41 km/h (w EURO) 143 143 143

Wnioski?

Każdy powinien wyciągnąć je sam, spróbujmy tylko przytoczyć najważniejsze fakty. Weźmy przekroczenie prędkości o 21 km/h w obszarze zabudowanym. Europejska średnia mandatu za to wykroczenie to 187 Euro, jest ona jednak zawyżona przez horrendalnie wysokie kary w krajach skandynawskich i w Szwajcarii. Powyżej tej wartości uplasowały się jeszcze Niderlandy (dawna Holandia) oraz Słowenia.

Polska, obok m.in. Czech, Luksemburga, Austrii i Niemiec, znajduje się w dole tabeli. Należy jednak wziąć pod uwagę, że jeśli chodzi o większe przekroczenia, powyżej 40 km/h, w "tanich" państwach robi się już naprawdę drogo. W Czechach z 38 do nawet 384 Euro, w Austrii z 50 do 160 Euro, w Niemczech z 80 do 200 Euro, a na Słowacji z 80 do 360 Euro. W Polsce skok ten jest relatywnie niewielki - z 48 do 96 Euro.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że nasz kraj znajduje się w grupie, która ma "płaskie" stawki mandatów, takie same dla wszystkich rodzajów dróg. Większość innych państw różnicuje je, najsurowiej karząc kierowców przekraczających prędkość w obszarach zabudowanych oraz w nieujętych w tabeli strefach zamieszkania. Kolejna rzecz - w Polsce można póki co stracić prawo jazdy tylko w terenie zabudowanym, co chce właśnie zmienić premier Morawiecki. Jak widać w większości innych krajów już to funkcjonuje.

Kwestia dochodów

W komentarzach pod artykułami na ten temat często pojawiał się wątek stosunku wysokości mandatów do zarobków w poszczególnych krajach. Dlatego publikując powyższą tabelę, uzupełniamy ją zestawieniem mediany zarobków w Polsce oraz w pozostałych krajach Europy. Dlaczego mediany, a nie średniej pensji? Ponieważ jest to wartość bardziej "odporna" na zniekształcenia przez bardzo wysokie pensje prezesów, dyrektorów, managerów itp. W medianie połowa obywateli zarabia więcej, a połowa mniej. W Polsce od kilku lat mediana wynosi nieco ponad 80% stawki średniego wynagrodzenia.

Zamieszczony poniżej wykres Eurostatu pochodzi z 2014 roku, a jego aktualizacja nastąpi w 2020. Póki nie będzie nowego opracowania, musimy się opierać na tym sprzed 6 lat. Dane dotyczą stawki godzinowej brutto w walucie Euro, a także w jednostkach PPS (na niebiesko), wyrażających siłę nabywczą w danym kraju. Przykładowo, w wartościach bezwzględnych zarabiamy mało, ale możemy za to nabyć w miarę dużo dóbr i usług w stosunku do tej kwoty. W bogatszych krajach koszty życia są dużo wyższe i PPS jest zazwyczaj niższy od sumy zarobków. Co oczywiście zebrane razem i tak daje wciąż znacznie korzystniejszy wynik, niż w Polsce.

mediana zarobkow

Wśród krajów z medianą zarobków zbliżonych do polskiej, między 4-5 Euro/h, znalazły się Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Estonia i Portugalia. Oprócz Czech, we wszystkich z nich stawka mandatu za 21 km/h w zabudowanym jest znacznie wyższa niż u nas, nawet 2-3 krotnie. W przypadku większych wykroczeń różnica jest jeszcze bardziej widoczna. Jak widać na wykresie, naszą uprzywilejowaną pozycję podnosi jeszcze najwyższa siła nabywcza naszych wynagrodzeń w tej grupie państw.

Ciekawe jest natomiast to, że podstawowe stawki mandatów nie są zbyt wysokie w stosunku do zarobków w takich bogatych krajach, jak Niemcy, Luksemburg czy Austria. Lawinowo rosną jednak w przypadku wyższych prędkości, a także innych wykroczeń, m.in. nie utrzymywania odpowiedniego odstępu.

Co do Skandynawii, a zwłaszcza Norwegii, jaki koń jest, każdy widzi. Z naszymi zarobkami lepiej sztywno trzymać się tam przepisów, a nawet jechać nieco poniżej limitu. Inaczej możemy utonąć nawet nie wchodząc do wody...

Jak więc jest w Polsce?

Ogólnie mówiąc - jeśli chodzi o wysokości kar i mandatów, wciąż jakby luksusowo. Proponowane przez rząd zmiany dotyczące poważniejszych wykroczeń, w tym utrata prawa jazdy za 50+ poza obszarem zabudowanym, zbliżą nas po prostu do warunków panujących w innych krajach europejskich i to zarówno na podobnym poziomie zamożności, jak i bogatszych. Czy zatem otrzymujemy od władzy cios prosto w motocyklowe serce? Wystarczy spojrzeć na liczby, one zazwyczaj nie kłamią. Podobnie z rynkami sprzedaży motocykli - działają świetnie nawet tam, gdzie mandaty są wysokie. Szerokości!

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę