Mandaty w Polsce i Europie 2020. Porównanie
Trwa gorąca debata na temat "pakietu Morawieckiego", dotyczącego poważnych zmian w Prawie o Ruchu Drogowym. Jedną z nich jest odświeżenie taryfikatora mandatów, czyli w praktyce znaczne podniesienie ich wysokości za poszczególne wykroczenia na drodze. Przyjrzeliśmy się, jak w tym momencie w praktyce wypadamy na tle Europy i czy rzeczywiście do tej pory żyliśmy jak pączki w maśle, jeśli chodzi o mandaty i pozostałe kary.
Najważniejszy punkt obecnie obowiązującego w Polsce taryfikatora mandatów, czyli jego maksymalna wysokość wynosząca 500 zł (dziś ok. 118 Euro), został ustalony w połowie lat 90. Wtedy było to ok. 70% średniego wynagrodzenia i rzeczywiście wpływało na wyobraźnię. Czego by o naszej gospodarce nie mówić, to przez ostatnie 25 lat poszła mocno do przodu i dziś 500 zł nie jest już tak przerażającą sumą, a dla sporej grupy kierowców to wręcz drobne, równowartość jednego tankowania luksusowego auta.
Dzisiejszy tekst nie aspiruje do miana naukowego opracowania z dziedziny ekonomii i statystyki. Pozwoli jednak stosunkowo dokładnie uzmysłowić sobie realną sytuację w Polsce i reszcie krajów Europejskich, jeśli chodzi o wysokości kar i mandatów - zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i w stosunku do zarobków.
Tabela strachu
A oto sama tabela mandatów i kar w Europie, stworzona na bazie danych ze strony speedingeurope.com. Zawiera limity prędkości w poszczególnych krajach, a także prędkości, za jakie na różnych rodzajach dróg zatrzymywane jest prawo jazdy. Do tego średnia wysokość mandatu za przekroczenie prędkości o 21 km/h, czyli jednego z najczęściej popełnianych wykroczeń, a także o ponad 41 km/h z tych państw, z których dane były dostępne. Należy zaznaczyć, że wysokości mandatów w krajach posiadających waluty inne niż Euro były przeliczane po kursie, który może być już nieaktualny. Trzeba je więc traktować orientacyjnie.
Oczywiście poszczególne państwa mają dużo bardziej rozbudowane przepisy. W niektórych z nich, takich jak Szwajcaria, Hiszpania czy Finlandia możemy się spodziewać kary uzależnionej od wysokości zarobków lub, szczególnie w Norwegii, bezwzględnego aresztu. Podobnie z utratą prawa jazdy - długość okresu często zależy od oceny okoliczności przez policjanta i sąd, może on wynieść jeden dzień lub nawet rok.
Państwo | Teren: | Zabudowany | Niezabudowany | Autostrada |
Albania | Ogólny limit prędkości: | 40 | 80 | 110 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 61 | 101 | 131 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 20 | 20 | 20 | |
Austria | Ogólny limit prędkości: | 50 | 100 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 90 | 150 | 180 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 50 | 50 | 50 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 160 | bd. | bd. | |
Belgia | Ogólny limit prędkości: | 50 | 70 | 120 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 80 | 110 | 160 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 105-200 | 105-200 | 105-200 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 250 | 250 | 250 | |
Chorwacja | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 101 | 141 | 191 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 135 | 67 | 67 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 270 | 135 | 135 | |
Czechy | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 90 | 140 | 180 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 38 | 19 | 19 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 192-384 | 192-384 | 192-384 | |
Dania | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 80 | 128 | 160 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 405 | 200 | 200 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 670 | 335 | 270 | |
Estonia | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | nd. |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 101 | 141 | nd. | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 400 | 200 | nd. | |
Finlandia | Ogólny limit prędkości: | 50 | 100 | 120 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 76 | 140 | 160 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 312 | 260 | 260 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | zależny od dochodu | |||
Francja / Monako | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 90 | 120 | 170 | |
Kara więzienia (warunkowo) | 100 | 130 | 180 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 90 | 90 | 90 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 90 | 90 | 90 | |
Uwaga! Podana wysokość mandatów tylko jeśli płacisz na miejscu - jeśli nie, wzrasta do 135 euro. | ||||
Grecja | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 80 | 120 | 160 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 100 | 100 | 100 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 350 | 350 | 350 | |
Hiszpania | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 100 | 140 | 190 | |
Kara więzienia lub wysoka grzywna | 111 | 161 | 201 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 150 | 50 | 50 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 250 | 150 | 150 | |
Uwaga! Podana wysokość mandatów tylko jeśli płacisz na miejscu lub w ciągu 20 dni (tylko dla miejscowych). Jeśli nie, stawka wzrasta podwójnie! | ||||
Irlandia | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 120 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | tylko przez sąd | |||
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 90 | 90 | 90 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 90 | 90 | 90 | |
Kosowo | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 110 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 80 | 130 | 160 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 200 | 200 | 200 | |
Litwa | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 100 | 140 | 180 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 28-86 | 28-86 | 28-86 | |
Luksemburg | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 79 | 141 | 202 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 49 | 49 | 49 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | bd. | 145 | 145 | |
Łotwa | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 100 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 101 | 141 | 151 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 160 | 20 | bd. | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 160 | 80 | bd. | |
Niemcy | Ogólny limit prędkości: | 50 | 100 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 80 | 140 | 171 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 80 | 70 | 70 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 200 | 160 | 160 | |
Niderlandy | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 120 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 100 | 130 | 170 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 157 | 139 | 121 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | bd. | bd. | 337 | |
Norwegia | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 110 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 76 | 116 | 151 | |
Kara więzienia (bezwarunkowo!) | 96 | 136 | 175 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 944 | 711 | 711 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | bd. | bd. | 1183 | |
Polska | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 140 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 100 | nd. | nd. | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 48 | 48 | 48 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 96 | 96 | 96 | |
Portugalia | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 120 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 90 | 160 | 180 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 120-600 | 60-300 | 60-300 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | od 300 | od 300 | od 300 | |
Słowacja | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 111 | 151 | 191 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 80 | 40 | 40 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 360 | 300 | 300 | |
Słowenia | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 100 | 140 | 190 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 250 | 80 | 80 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 500 | 250 | 125 | |
Uwaga! Podana wysokość mandatów tylko jeśli płacisz na miejscu lub w ciągu 8 dni (tylko dla miejscowych). Jeśli nie, stawka wzrasta podwójnie! | ||||
Szwecja | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 110 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 80 | 120 | 140 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 345 | 300 | 300 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 430 | 430 | 430 | |
Szwajcaria | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 120 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 75 | 110 | 155 | |
Kara więzienia za prędkość: | 100 | 140 | 200 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 560 | 374 | 243 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | grzywna na podstawie dochodu | |||
Węgry | Ogólny limit prędkości: | 50 | 80 | 120 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | nd. | nd. | nd. | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 80 | 80 | 80 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 180 | 135 | 135 | |
Wlk. Brytania | Ogólny limit prędkości: | 48 | 96 | 112 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 95 | 145 | 160 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 118 | 118 | 118 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 118-1176 | 118-1176 | 118-1176 | |
Włochy | Ogólny limit prędkości: | 50 | 90 | 130 |
Utrata prawa jazdy za prędkość: | 90 | 130 | 170 | |
Mandat za +21 km/h (w EURO) | 143 | 143 | 143 | |
Mandat za +41 km/h (w EURO) | 143 | 143 | 143 |
Wnioski?
Każdy powinien wyciągnąć je sam, spróbujmy tylko przytoczyć najważniejsze fakty. Weźmy przekroczenie prędkości o 21 km/h w obszarze zabudowanym. Europejska średnia mandatu za to wykroczenie to 187 Euro, jest ona jednak zawyżona przez horrendalnie wysokie kary w krajach skandynawskich i w Szwajcarii. Powyżej tej wartości uplasowały się jeszcze Niderlandy (dawna Holandia) oraz Słowenia.
Polska, obok m.in. Czech, Luksemburga, Austrii i Niemiec, znajduje się w dole tabeli. Należy jednak wziąć pod uwagę, że jeśli chodzi o większe przekroczenia, powyżej 40 km/h, w "tanich" państwach robi się już naprawdę drogo. W Czechach z 38 do nawet 384 Euro, w Austrii z 50 do 160 Euro, w Niemczech z 80 do 200 Euro, a na Słowacji z 80 do 360 Euro. W Polsce skok ten jest relatywnie niewielki - z 48 do 96 Euro.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że nasz kraj znajduje się w grupie, która ma "płaskie" stawki mandatów, takie same dla wszystkich rodzajów dróg. Większość innych państw różnicuje je, najsurowiej karząc kierowców przekraczających prędkość w obszarach zabudowanych oraz w nieujętych w tabeli strefach zamieszkania. Kolejna rzecz - w Polsce można póki co stracić prawo jazdy tylko w terenie zabudowanym, co chce właśnie zmienić premier Morawiecki. Jak widać w większości innych krajów już to funkcjonuje.
Kwestia dochodów
W komentarzach pod artykułami na ten temat często pojawiał się wątek stosunku wysokości mandatów do zarobków w poszczególnych krajach. Dlatego publikując powyższą tabelę, uzupełniamy ją zestawieniem mediany zarobków w Polsce oraz w pozostałych krajach Europy. Dlaczego mediany, a nie średniej pensji? Ponieważ jest to wartość bardziej "odporna" na zniekształcenia przez bardzo wysokie pensje prezesów, dyrektorów, managerów itp. W medianie połowa obywateli zarabia więcej, a połowa mniej. W Polsce od kilku lat mediana wynosi nieco ponad 80% stawki średniego wynagrodzenia.
Zamieszczony poniżej wykres Eurostatu pochodzi z 2014 roku, a jego aktualizacja nastąpi w 2020. Póki nie będzie nowego opracowania, musimy się opierać na tym sprzed 6 lat. Dane dotyczą stawki godzinowej brutto w walucie Euro, a także w jednostkach PPS (na niebiesko), wyrażających siłę nabywczą w danym kraju. Przykładowo, w wartościach bezwzględnych zarabiamy mało, ale możemy za to nabyć w miarę dużo dóbr i usług w stosunku do tej kwoty. W bogatszych krajach koszty życia są dużo wyższe i PPS jest zazwyczaj niższy od sumy zarobków. Co oczywiście zebrane razem i tak daje wciąż znacznie korzystniejszy wynik, niż w Polsce.
Wśród krajów z medianą zarobków zbliżonych do polskiej, między 4-5 Euro/h, znalazły się Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Estonia i Portugalia. Oprócz Czech, we wszystkich z nich stawka mandatu za 21 km/h w zabudowanym jest znacznie wyższa niż u nas, nawet 2-3 krotnie. W przypadku większych wykroczeń różnica jest jeszcze bardziej widoczna. Jak widać na wykresie, naszą uprzywilejowaną pozycję podnosi jeszcze najwyższa siła nabywcza naszych wynagrodzeń w tej grupie państw.
Ciekawe jest natomiast to, że podstawowe stawki mandatów nie są zbyt wysokie w stosunku do zarobków w takich bogatych krajach, jak Niemcy, Luksemburg czy Austria. Lawinowo rosną jednak w przypadku wyższych prędkości, a także innych wykroczeń, m.in. nie utrzymywania odpowiedniego odstępu.
Co do Skandynawii, a zwłaszcza Norwegii, jaki koń jest, każdy widzi. Z naszymi zarobkami lepiej sztywno trzymać się tam przepisów, a nawet jechać nieco poniżej limitu. Inaczej możemy utonąć nawet nie wchodząc do wody...
Jak więc jest w Polsce?
Ogólnie mówiąc - jeśli chodzi o wysokości kar i mandatów, wciąż jakby luksusowo. Proponowane przez rząd zmiany dotyczące poważniejszych wykroczeń, w tym utrata prawa jazdy za 50+ poza obszarem zabudowanym, zbliżą nas po prostu do warunków panujących w innych krajach europejskich i to zarówno na podobnym poziomie zamożności, jak i bogatszych. Czy zatem otrzymujemy od władzy cios prosto w motocyklowe serce? Wystarczy spojrzeć na liczby, one zazwyczaj nie kłamią. Podobnie z rynkami sprzedaży motocykli - działają świetnie nawet tam, gdzie mandaty są wysokie. Szerokości!
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarzenie ma ludzi których nie korci by się rozpędzić, taka nasza natura i z tym cieżko czasem walczyć czysta historia w przypadku wykroczeń drogowych w ciągu roku to zamiast odbierać prawko dać ...
OdpowiedzJestem zainteresowany zgłębieniem tematu artykułu. Czy mogę prosić o kontakt z jego autorem (mail).
OdpowiedzSpoko tylko ze w Dani zarobki na poziomie 20 000zł...5tys euro to nirma wiec mają stosunkowo niższe mandaty. Wiem bo pracuje w Danii pyk.
OdpowiedzNasze mandaty osiągną poziom duńskich niebawem...
OdpowiedzWracamy do źródeł? Pierwszy mandat- 28 stycznia 1896 roku w hrabstwie Kent: W tamtych czasach był to prawdziwy akt piractwa drogowego. Walter Arnold aż czterokrotnie przekroczył dopuszczalną ...
OdpowiedzW naszym pięknym kraju gdzie piesi słysząc wszem i wobec o swoim pierwszenstwie wychodzą juz na jezdnię nawet bez patrzenia i bez pasów w końcu znowu może być to norma
OdpowiedzTylko głupie społeczniaki i tępe owce chcą wiekszych mandatów , myśla że jakiś mandat spowoduje że ktoś bedzie jezdzić z przepisami , po 1 samochod motor wymyslono zeby jechać szybko a wypadki i ...
OdpowiedzJeden z nich Ci nawet odpisał...
OdpowiedzMoże masz się za mądrzejszego od "głupich społeczniaków" i "tępych owiec" ale czy czy się to podoba, czy nie to wysokość mandatów i częstotliwość kontroli ma wpływ na poskromienie piratów drogowych, a tym samym na poprawę bezpieczeństwa na drogach.. Świadczą o tym przykłady innych państw i trudno dyskutować z faktami.
OdpowiedzPodzielam zdanie .W polsce powinny być zdecydowanie wyższe mandaty i przydały by się też najlepiej 20 punktów na cały zywot a nie ,że po 1rok się skasują,zaraz by się wyeliminowało piratów drogowych co niewinnych zabijaja na drodze
OdpowiedzPrawo jazdy mam od 1992 roku i do dziś bez mandatowa jazda samochodem,motocyklem. Nie będę dorabiał złodzieji w białych kołnierzykach. Czego i Wam życzę.
OdpowiedzTwój sprzęt chyba juz dawno jest w spoczynku i nie zalicza...żadnych tras. Prucz w kolo komina po placu. Nie znam nikogo kto by nie dostal mandatu kary czy upomnienia.;)
OdpowiedzI tu się mylisz. Moje motto to "kto szybko jedzie to go później wolno niosą ". A zamiast płacić mandaty, wolę zatankować.
OdpowiedzCzesc, jezeli przeslesz nam do siebie kontakt to napiszemy o Tobie artykul. Twoja historia jest niesamowita. scigacz@scigacz.pl lub facebook.com/ototomasz
OdpowiedzDzięki, ale po prostu nie ma się czym chwalić. Oprócz jazdy samochodem i motocyklem jestem AŻ MOTORNICZYM HA!HA!
Odpowiedz