tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Koniec "zakrętu idiotów". Bielskie wypadki przechodzą do historii
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Koniec "zakrętu idiotów". Bielskie wypadki przechodzą do historii

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.12.30, 11:10 Drukuj

Legenda "zakrętu idiotów" w Bielsku-Białej powoli odchodzi w przeszłość, a charakterystyczne miejsce jest przekształcane w nowoczesną infrastrukturę drogową.

Droga ekspresowa S1, łącząca Bielsko-Białą z Dankowicami, miała być ukończona już we wrześniu, ale z powodu licznych opóźnień plany te uległy zmianie. Obecnie drogowcy pracują intensywnie, by zniwelować powstałe opóźnienia, a wyniki tych działań są coraz bardziej widoczne.

NAS Analytics TAG

"Zakręt idiotów" był przez lata miejscem, które spędzało sen z powiek kierowcom i służbom drogowym. Wielu uczestników ruchu lekceważyło ostrzeżenia i ograniczenia prędkości, dając się zwieść stosunkowo łagodnym zakrętom trasy, by w konsekwencji zaskoczył ich niemal 90-stopniowy łuk. Barierki energochłonne w tym miejscu były niemal nieustannie naprawiane z powodu licznych kolizji. Pomimo doskonałego oznakowania i licznych apeli lokalnych samorządowców o poprawę sytuacji, co roku dochodziło tam do ponad stu zdarzeń drogowych.

Problematyczny zakręt od początku miał charakter tymczasowy. Już od dekady planowano jego przebudowę w ramach budowy nowego węzła drogowego, będącego częścią projektu połączenia Młynów z Bielskiem-Białą. W 2019 roku przewidywano, że sytuacja ulegnie poprawie do 2023 roku, kiedy oddany zostanie odcinek Dankowice - Suchy Potok, integrujący trasy S1 i S52. Choć ten termin nie został dotrzymany, prace idą naprzód, a nowy termin ukończenia odcinka to drugi kwartał 2025 roku.

Droga ekspresowa S1 ma kluczowe znaczenie dla regionu śląskiego i całej sieci transportowej Polski. Stanowić będzie szybkie połączenie od autostrady A1 w rejonie lotniska w Pyrzowicach aż do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jest również elementem europejskiego korytarza nr VI w ramach sieci TEN-T, łączącego kraje nadbałtyckie z południem Europy. Nowa trasa, obejmująca dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu na każdej z nich, będzie liczyć łącznie prawie 50 kilometrów. Kluczowe odcinki obejmują m.in. Młynów - Bielsko-Biała, Przybędza - Milówka oraz węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 4 miliardy złotych.

Za realizację fragmentu Dankowice - Suchy Potok odpowiada konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Koszt budowy tego 12-kilometrowego odcinka wynosi niemal 587 milionów złotych. Opóźnienia w realizacji wynikają głównie z przedłużającego się procesu uzyskiwania zezwoleń oraz niespodziewanych odkryć archeologicznych. Mimo trudności projekt zmierza ku finałowi, a legendarna trudność przejazdu S1 na tym odcinku pozostanie jedynie wspomnieniem. I dobrze.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę