tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Holenderski rz±d hamuje elektryczne motocykle. I to dos³ownie!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Holenderski rz±d hamuje elektryczne motocykle. I to dos³ownie!

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.12.30, 10:59 Drukuj

Holendrzy żegnają się z elektrycznymi motocyklami - tak można podsumować decyzję tamtejszego rządu, która, jak twierdzi wielu specjalistów segmentu elektryków, to nic innego jak cios w serce branży zrównoważonej mobilności.

Od 1 stycznia 2025 roku zniesione zostaną zwolnienia podatkowe dla pojazdów zeroemisyjnych, w tym motocykli elektrycznych, a także dotacje, które czyniły te pojazdy bardziej przystępnymi cenowo. Efekt? Przepaść cenowa między motocyklami elektrycznymi a spalinowymi stanie się nie do pokonania.

NAS Analytics TAG

Zmiany w przepisach ogłoszone w grudniu 2024 roku zakładają, że podatek BPM (od pojazdów osobowych i motocykli) dla motocykli elektrycznych wzrośnie aż siedmiokrotnie w porównaniu z elektrycznymi samochodami firmowymi o podobnej wartości katalogowej! Do tego dochodzi podwojenie ceny zakupu pojazdów elektrycznych, co czyni je opcją mało atrakcyjną dla osób szukających elektrycznego środka transportu.

 Przykładowo, w 2025 roku cena Energica Experia, elektrycznego motocykla, wzrośnie z 30 451 euro do 35 010 euro, głównie z powodu nowych obciążeń podatkowych. Tymczasem  spalinowa Yamaha Tracer 900 GT zachowa swoją cenę na poziomie 16 299 euro.

Kristrún Tryggvadóttir, założycielka Electric Motorcycles, oraz inne znaczące figury z branży pojazdów elektrycznych w Holandii, otwarcie krytykują tę decyzję, wskazując na jej destrukcyjny wpływ na firmy promujące zrównoważony transport. Podkreślają, że motocykle, które mogłyby odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu, są konsekwentnie pomijane w rządowych planach mobilności. Od lat wykluczone z programów dotacyjnych, teraz dodatkowo obciążone będą wysokimi podatkami. Według przedstawicieli segmentu elektrycznych jednośladów taka polityka jasno pokazuje, że motorowerzyści i motocykliści w Holandii są traktowani jako gracze drugiej kategorii.

Dotychczasowe dotacje, takie jak SEPP (Subsidy for Electric Passenger Cars for Private Individuals) czy SEBA (Subsidy for Emission-Free Commercial Vehicles), sprawiały, że pojazdy elektryczne były bardziej przystępne. Jednak motocykle elektryczne nigdy nie zostały uwzględnione w tych programach, co według przeciwników nowych planów rządu dowodzi braku zrozumienia potencjału w budowaniu bardziej ekologicznego transportu.

Oczywiście z perspektywy branży motocykli elektrycznych decyzja holenderskich władz jest krokiem wstecz w walce o zrównoważoną przyszłość. Z drugiej strony Holandia słynie przecież z rozważnej i sensownej polityki wewnętrznej. Być może holenderskie władze rozumieją lepiej niż środowiska biznesowe skupione wokół przemysłu e-pojazdów, że wspieranie tej technologii to ślepa uliczka.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê