tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kawasaki J300 - Zielone ¶wiat³o dla mobilno¶ci!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kawasaki J300 - Zielone ¶wiat³o dla mobilno¶ci!

Autor: Lovtza 2014.01.27, 10:48 20 Drukuj

Skuter Kawasaki… Zastanówmy się przez chwilę. Jeszcze kilka lat temu ludzie odpowiedzialni za ofertę modelową koncernu z Akashi z trudem byli w stanie zapanować nad irytacją, gdy padały tego typu pomysły lub sugestie. Kawasaki od zawsze trzymało się jedynie słusznej „motocyklowej” linii, twierdząc (nie bez racji zresztą), że skuter nigdy nie dorówna motocyklowi jeśli chodzi o osiągi i walory jezdne. Rzucane twardym tonem „Koniec, kropka!” zazwyczaj kończyło wszelkie dyskusje dziennikarzy z przedstawicielami firmy.

Skąd zatem nagle taka zmiana? Skąd w ogóle pomysł na skuter? No cóż, jak mówi stare mądre polskie powiedzenie – tylko krowa nie zmienia poglądów. Zieloni nie mogli pozostać obojętni na sytuację na rynku, a ta jest taka, że koncerny motocyklowe muszą zaproponować swoim klientom sensowne rozwiązania do poruszania się po terenach zurbanizowanych. Jest wielce prawdopodobne, że dzięki galopującemu rozwojowi technologii wkrótce wylądujemy na Marsie, ale nie należy się spodziewać, aby w najbliższej przyszłości udało się nam rozwiązać przyziemny problem korków w dużych miastach.

NAS Analytics TAG

Co więcej producenci jednośladów próbują różnych pomysłów. Na rynek trafiły już skutery elektryczne, z dachem, hybrydy, trójkołowce, czterokołowce, w planach są skutery stabilizowane żyroskopowo. Swój skuter wypuściło nawet BMW i jeśli nie myli mnie intuicja – wkrótce zrobi to także Ducati. Japońskie koncerny Honda, Yamaha i Suzuki – każdy ma w swojej ofercie kilka skuterów, w tym kilka prawdziwych hitów. Burgman, T-Max, ale także seria SH Hondy – to w chwili kryzysu ważny składnik oferty i magnes sprawiający, że młodzi ludzi stykają się z produktami danego producenta, a z czasem zachęceni jakością i osiągami przesiadają się na mocniejsze pojazdy, w tym na motocykle. Kawasaki też tak chce, a nawet chce pójść dalej. Pamiętacie J Concept zaprezentowany na targach Tokyo Motor Show? To jest punkt docelowy – czyli innowacyjna forma indywidualnego miejskiego transportu. J300 sam w sobie nie jest etapem końcowym, raczej początkiem przygody Kawasaki ze skuterami i swoistym papierkiem lakmusowym, który badał będzie odzew rynku.

Dlaczego współpraca z Kymco? Z kilku przyczyn. Przede wszystkim dlatego, że Kymco od lat produkuje świetne skutery, zbiera bardzo dobre recenzje ze strony klientów, kojarzy się z niezawodnością i dobrymi osiągami. Po co zatem wyważać otwarte drzwi? Wykorzystanie sprawdzonej bazy to diametralnie obniżone koszty prac badawczo-rozwojowych. To także najlepszy sposób na uniknięcie błędów i chorób wieku dziecięcego, które z definicji muszą przydarzyć się konstrukcjom budowanym od zupełnych podstaw.

Na wysoki połysk

Pierwszy kontakt z J300 jest bardzo przyjemny. Sporo czasu spędziłem na różnych skuterach Kymco, w tym na modelu Downtown 300, mam zresztą w garażu starszą 300-tkę tajwańskiej produkcji i jedno rzuca się w oczy natychmiast. To jakość wykończenia i dbałość o detale, które w przypadku J300 są na zdecydowanie wyższym poziomie. Lista zmian w stosunku do Downtowna 300 jest bardzo długa i obejmuje:

  • zupełnie nowe plastiki, z przekonstruowaną czołową owiewką, lampami oraz zegarami
  • niższa szyba ma nadawać skuterowi bardziej sportowy wygląd
  • przeprogramowane ECU dla lepszej reakcji silnika na dodanie gazu w średnich i niskich obrotach
  • poprawione hamulce, stalowe oploty hamulcowe w obu układach
  • poprawione zawieszenie
  • poprawiony tylni wahacz
  • podnóżki dla pasażera zamiast podłóg
  • zmieniona, wygodniejsza kanapa
  • oraz wiele innych, drobniejszych zmian…

Efekt? Kawasaki J300 oglądane z bliska przekonuje do siebie nawet tych nieprzekonanych. Kierowca siedzi wygodnie w komfortowej kanapie (ma ona dodatkową warstwę miękkiego wypełnienia, ale pod jednym względem Kawa ustępuje konkurencji. O ile w innych maksiskuterach można wybrać sobie pozycję z nogami bardziej do przodu, albo do tyłu, gdzie można nieco przesunąć się do przodu lub tyłu na kanapie, w Kawasaki wszystko jest ostatecznie ustalone. Można się spierać do tego czy ta opcja wyboru jest tak istotna, ale w przypadku J300, które nie oferuje nieograniczonej ilości przestrzeni, przydałaby się. Mam wrażenie że producent jest tego świadomy, bo modyfikacja siodła i upakowanie w nim dodatkowej warstwy pianki chyba nie jest dziełem przypadku. Wyższy komfort osiągnięto tracąc nieco z pojemności schowka. Kierowca przed oczami ma bardzo elegancko wystylizowany i czytelny zestaw wskaźników. Wszystkie łączenia, śruby mocujące, spinki ukryto przed wzrokiem kierowcy. Porządne przełączniki i dobrze dobrana kolorystyka detali uzupełniają ten pozytywny wizerunek. Nic tylko siadać i jechać!

Gaz do dechy

J300 rusza z miejsca płynnie i dynamicznie. Aby przekonać się o ile lepsza (dzięki zmianom w ECU) jest dynamika Kawasaki w zestawieniu z Downtownem 300 musielibyśmy zestawić ze sobą dwa modele równocześnie, ale nawet bez tego kierowca odnosi wrażenie jest takie, że dynamika pojazdu jest lepsza, niż wynikałoby to z samej pojemności. Silnik w czasie dynamicznego przyspieszania szybko wkręca się w okolice 7000 obr/min, a automatyczna przekładania gładko przenosi moment obrotowy płynnie rozpędzając skuter aż do prędkości blisko 150 km/h. Przebijając się przez korki z pewnością nie będziecie potrzebowali więcej pary. Zapewniam.

Zachowanie na drodze to temat trochę akademicki w przypadku skutera. Tych maszyn nie kupuje się po to, aby eksplorować nimi przyczepność opon i granice możliwości zawieszeń. Niemniej jednak Kawa nie daje na tym polu najmniejszych powodów do narzekań. Jak na skuter J300 prowadzi się bardzo precyzyjnie i neuralnie. Z pewnością pomaga temu niska masa, wynosząca 191 kg oraz nisko umieszczony środek ciężkości. Zawieszenie Kawasaki w porównaniu z pierwowzorem zestrojono nieco sztywniej, aby nadać maszynie nieco więcej sportowego charakteru. Pomimo tego, na głębszej portugalskiej wyrwie w asfalcie zawieszenie potrafiło nieprzyjemnie dobić.

Punkt, który nie przypadł mi do gust jeśli chodzi o zielonego maksiskutera to hamulce. Nie chodzi tutaj nawet o siłę hamowania, która przy zdecydowanym użyciu obu hamulców jest na odpowiednim poziomie. Osobiście życzyłby sobie hamulców bardziej czułych i precyzyjniejszych w działaniu. Szczególnie dotyczy to przedniego układu, który daje na dźwigni zbyt gumową informację zwrotną, a do jego skuteczności osobiście mam spore zastrzeżenia. Obstawiam że problem jest wynikiem zastosowania relatywnie małej tarczy (większej nie da się upchnąć w 14 calowej feldze), ale w moim prywatnym Kymco People 300 producent poradził sobie z tym problem w sposób banalny – montując z przodu układ dwutarczowy…

Mądre to, czy głupie?

Jak ocenić posunięcie Kawasaki w kontekście wprowadzenia do oferty skutera we współpracy z Kymco? Uważacie je za mądre, czy za głupie? Po teście J300 ja osobiście uważam je za genialne. Dlaczego? Przyjrzyjmy się suchym faktom. Do czego służy skuter? Jeśli odrzeć odpowiedź z marketingowego spamu, otrzymujemy prostą konkluzję – do dojazdów do pracy, do załatwiania spraw na mieście. Jaki jest zatem sens budowania skutera za 45 tysięcy złotych, skoro funkcję woła roboczego na dojazdy do roboty równie dobrze spełni motocykl, który ten sam producent ma za pół ceny. Dodajmy – motocykl o lepszych osiągach, niż wypasiony skuter oferowany w cenie przyzwoitego samochodu. Gdzie tu sens? Swoją drogą dziwię się, że ludzie w ogóle kupują te skutery. Maszyny klasy 250-400 (zarówno skutery jak i motocykle) to już raczej maksimum tego co można sensownie skonsumować w miejskiej dżungli. I tutaj nagle mamy przed sobą J300 – fajny sprzęt, który kosztuje wyraźnie mniej, niż konkurencja w swojej klasie! Jak dla mnie, to ma sens.

Pulsy dodatnie

- mocny i płynnie pracujący napęd
- stabilne podwozie
- komfort
- stylistyka
- jakość wykonania
- cena

Plusy ujemne

- słaby przedni hamulec
- brak możliwości wyboru pozycji za kierownicą

Dane techniczne Kawasaki J300 2014:

Układ napędowy
Typ silnika Chłodzony cieczą, 4 - suwowy
Moc maksymalna 20.3 kW (28 KM) / 7,750 rpm
Moc maksymalna 28.7 Nm (2.9 kgm) / 6,250 rpm
Pojemność silnika 299 cm3
Średnica x skok tłoka 72.7 x 72.0 mm
Stopień sprężania 10.8:1
Układ rozrządu/ilość zaworów SOHC, 4 zawory
Układ zasilania Wtrysk paliwa:φ34 mm x 1
Rozrusznik Elektryczny
Smarowanie Smarowanie wymuszone, misa mokra
Układ przeniesienia napędu Skrzynia automatyczna CVT
Przełożenie napędu Pasek
Przełożenie podstawowe 2.220 ~ 0.790
Przełożenie całkowite 7.222 (43/16 x 43/16)
Układ jezdny
Skok przedniego zawieszenia 110 mm
Skok tylnego zawieszenia 100 mm
Opony, przód 120/80-14 M/C 58S
Opony, tył 150/70-13 M/C 64S
Kąt skrętu, lewy / prawy 40o / 40o
Przednie zawieszenie 37 mm widelec teleskopowy
Tylne zawieszenie Aluminiowy wahacz wleczony, podparty na dwóch jednostkach resorująco tłumiących
Hamulce
Hamulce przednie Pojedyncza 260 mm tarcza o obrysie falistym Zacisk: Podwójny tłok
Hamulce tylne Pojedyncza 240 mm tarcza o obrysie falistym Zacisk: Podwójny tłok
Wymiary i wagi
Wymiary (D x S x W) 2,235 x 775 x 1,260 mm
Rozstaw osi 1,555 mm
Prześwit 145 mm
Wysokość siedzenia 775 mm
Pojemność zbiornika paliwa 13 litrów
Masa pojazdu gotowego do użytku 191 kg
Cena 19 990 PLN 21 500 PLN (ABS), wersja SE: 20 900 PLN 21 900 PLN (ABS)
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Rondo Nowe Kawasaki J300 2014Atlantyk Nowe Kawasaki J300 2014
NAS Analytics TAG
Nowe Kawasaki J300 2014Nad morzem Nowe Kawasaki J300 2014
Na drodze Nowe Kawasaki J300 2014Grafiti Nowe Kawasaki J300 2014
W trasie Nowe Kawasaki J300 2014Trasa Nowe Kawasaki J300 2014
Slonce i deszcz Nowe Kawasaki J300 2014Kawasaki J300 2014 profil
Zakrety Nowe Kawasaki J300 2014W miescie Nowe Kawasaki J300 2014
Kawasaki J300 2014 na miescieKolorystyka Kawasaki J300 2014
Na miescie Kawasaki J300 2014Wieczorne Kawasaki J300 2014
Proces wzornictwa Kawasaki J300 2014Nocne zdjecie Kawasaki J300 2014
Kawasaki J300 2014 grafikaProjekt Kawasaki J300 2014
Projekt nowego Kawasaki J300 2014Projekt przodu Kawasaki J300 2014
Front Kawasaki J300 2014Kawasaki J300 2014
Kawasaki J300 2014 od tyluKawasaki J300 2014 projekt
Lampa przednia Kawasaki J300Kokpit Kawasaki J300
Kierunkowskaz Kawasaki J300Kawasaki J300 regulowane klamki
Oslona silnika Kawasaki J300Oswietlenie schowka Kawasaki J300
Podnozek Kawasaki J300Podnozki Kawasaki J300
Pojemnosc schowka Kawasaki J300Przedni hamulec Kawasaki J300
Schowek Kawasaki J300Siedzenie Kawasaki J300
Stacyjka Kawasaki J300Tylna lampa Kawasaki J300
Uchwyty pasazera Kawasaki J300Uchwyt Kawasaki J300
Wahacz i tylny hamulec Kawasaki J300Zegary Kawasaki J300
Przednia szyba Kawasaki J300Amortyzatory Kawasaki J300
 Podloga Kawasaki J300
Komentarze 9
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê