tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM 300 EXC 2WD - sprawniejsze enduro
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

KTM 300 EXC 2WD - sprawniejsze enduro

Autor: Lovtza 2012.09.26, 13:29 8 Drukuj

Próby usprawnienia trakcji motocykli offroadowych są tak stare, jak dzieje samych maszyn terenowych. Jednym z większym wyzwań od lat pozostawało przenoszenie napędu także za pośrednictwem przedniego koła. Z uwagi na specyfikę konstrukcji klasycznego przedniego zawieszenia w motocyklach, nigdy nie był to prosty temat, co nie znaczy jest niemożliwy do realizacji.

 Oto kolejna próba. Przed wami KTM 300 EXC 2WD z napędem na oba koła. Amerykanin Marty Lawson podszedł do tematu w zupełnie odmienny sposób. Przednie zawieszenie przybrało postać czegoś w rodzaju pchanego wahacza, na kształt rozwiązań jakie widywano w motocyklach w latach 30 i 40-tych. Zaletą takiej konstrukcji jest fakt, że umożliwia ona poprowadzenie do przedniego koła napędu za pomocą systemu łańcuchów i przegubów. Rzut oka na załączone zdjęcia wyjaśnia o co chodzi w tym rozwiązaniu.

Kompletny system zwiększa masę motocykla o 13kg. To sporo, ale po stronie zalet pojawiają się: redukcja efektu nurkowania i podnoszenia, o wiele lepsze właściwości trakcyjne, szczególnie na podjazdach. Motocykl, zgodnie z zapewnieniami swojego twórcy, ma dzięki ograniczeniu poślizgu tylnego koła także mniejszą tendencję do niszczenia podłoża, co może być argumentem przy rozmowie z właścicielem terenu po którym się jeździ. Dzięki obecności w napędzie kół zębatych łatwo można regulować stopień poślizgu koła przedniego względem koła tylnego. W prezentowanym prototypie napęd przedniego koła włącza się, gdy różnica w prędkości tylnego koła przekroczy o 1% prędkość przedniego, co w praktyce oznacza stały napęd na obie osie.

Poniżej znajdziecie film, na którym widać porównanie KTM 300 EXC 2WD z tradycyjnym motocyklem z jednym napędzanym kołem.

System wygląda na przemyślany i dobrze wykonany. Konstruktor zapowiada dalsze zejście z jego masą do 6kg, co jest ambitnym planem. Gdy uda się osiągnąć tak niską wagę i odpowiedni poziom trwałości oraz niezawodności, będzie podstawa aby pomyśleć o produkcji seryjnej. Jak dotychczas swoje pomysły na napęd 2WD prezentowała już Yamaha WR450 2-Track, amerykańska firma Christini wprowadziła nawet do sprzedaży swój motocyklowy system AWD, a Ohlins przygotował propozycję dla motocykli drogowych. Pytanie czy takie rozwiązanie się przyjmie, szczególnie że dla wielu frajda z jazdy to w dużej mierze napęd na tylne koło, możliwość kontrolowania poślizgów i generalnie cała technika jazdy w terenie opierająca się na klasycznym układzie napędowym. A wy jak uważacie?

.
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę