Giez - klasyczny motorower z napêdem na dwa ko³a
W świecie fanów aut oznaczenie "2WD" nie robi wielkiego wrażenia. Co innego w jednośladach - te z napędem na oba koła to absolutne unikaty. Jednym z nich jest motorower Giez, w którym każde koło napędzane jest oddzielnym silnikiem.
Giez to projekt sprzed pięciu lat, którego autorem jest Paweł Hałczyński, w tamtym czasie student z Zielonej Góry. Powstał na bazie motoroweru Komar, a główną zmianą jest zamontowanie na przednim widelcu drugiego silnika wraz ze zbiornikiem paliwa, którego zadaniem jest napęd przedniego koła.
Autor projektu połączył linki gazu i sprzęgła z obu silników, tak aby można było nimi sterować za pomocą wspólnej manetki i dźwigni. W przednim silniku zmniejszony został stopień sprężania, w celu uzyskania pożądanego rozkładu napędu 45% przód, 55% tył.
Motorower Giez nie cechuje się przesadną urodą, choć jego autor zadbał o znakomite wykończenie detali. Moc i osiągi również nie powalają, w końcu to Komar z lat 70. Głównym celem projektu było jednak dokładne zbadanie właściwości jezdnych motoroweru z napędem na oba koła i porównanie ich z tradycyjnym i z tego zadania jego twórca wywiązał się wzorowo. Paweł bardzo dokładnie opisał swoją pracę na portalu Elektroda.pl. Zachęcamy do lektury, to sama przyjemność.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze