Ile nowych OPP w Polsce? Odcinkowy pomiar prêdko¶ci to kosiarz kierowców
GITD poinformował o wyborze wykonawcy dla nowych system OPP. To działająca od 1988 roku firma Sprint S.A, która specjalizuje się w integracji systemów teleinformatycznych.
Sprint podpisał umowę na dostawę i montaż 39 nowych systemów pomiaru średniej prędkości. Łączna długość nowych odcinków pomiarowych wyniesie ponad 400 km. Nowe urządzenia będą przystosowane do odczytywania tylnych tablic rejestracyjnych.
Łączna długość wszystkich działających w tej chwili w Polsce odcinkowych pomiarów prędkości wynosi 171,1 km. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim - razem to
42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. Na drugim miejscu w kraju plasuje się podkarpackie (25 km pod kontrolą), a na trzecim - warmińsko-mazurskie, gdzie monitoringiem objętych jest 21 km tras. Obecnie odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy.
Systemy odcinkowego pomiaru prędkości są bardzo drogie. Jedna instalacja wraz z urządzeniami to koszt wysokości 4 mln zł, ale liczba OPP rośnie bardzo szybko, bo znacznie przewyższają nawet najlepsze fotoradary — oczywiście pod względem zarejestrowanych naruszeń przepisów.
OPP przeważają nad tradycyjnymi fotoradarami czterokrotnie. Zaledwie 32 systemy tego typu w Polsce odnotowały w zeszłoroczne wakacje aż 30 tys. naruszeń przepisów drogowych, a w pierwszej połowie 2022 umożliwiły wystawienie ponad 95 tys. mandatów.
Montaż 39 nowych systemów OPP już się rozpoczął. Jednym z najnowszych jest urządzenie zainstalowane na Zakopiance, czyli popularnej trasie z Krakowa do Zakopanego. Oczywiście OPP nie działa na całym, ponad stukilometrowym odcinku. Kamery śledzące kierowców pojawiły się w nowym tunelu, a konkretnie na wjeździe i wyjeździe.
OPP śledzi poczynania kierowców na całej długości tunelu, czyli nieco ponad 2 km, o w obu kierunkach. O mandat jest łatwo, bo przejechanie tego odcinka powinno zająć kierowcom około minuty. Jeśli pokonają fragment trasy szybciej, zostaną ukarani mandatem. W tunelu zmotoryzowani muszą przestrzegać ograniczenia prędkości do 100 km/h.
Systemów odcinkowego pomiaru prędkości będzie coraz więcej, bo to obecnie najskuteczniejsze narzędzie w dyscyplinowaniu kierowców. Od tego nie ma już odwrotu.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze