Husqvarna TE310 model 2011
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 Następna strona »
Jak już wiecie KTM swoją „endurówkę dla mas” stworzył zupełnie od podstaw, zapożyczając jedynie silnik od crossówki. Husqvarna chcąc stworzyć enduro dynamiczniejsze niż 250cc i mniej potworne niż 450cc wybrało zupełnie inne rozwiązanie. Włosi po prostu rozwiercili dopracowaną „ćwiartkę”, którą od jakiegoś czasu mieli już w ofercie.
Lekko, lżej, Husqvarna
Model TE250, który stał się bazą dla modelu 310 to maszyna nie tylko dopracowana, ale też utytułowana. Włoscy inżynierowie z dumą podkreślają, że singiel ich małej endurówki, to najlżejsza jednostka napędowa w swojej klasie. Nie każdy jednak tak jak Bartek Obłucki potrafi iść niezależnie od terenu całą naprzód, utrzymując silnik na wysokich obrotach i wyciskając z niego bez przerwy ostatnie soki. Dla tych miłośników offroadu, których związek z Bartkiem Obłuckim ogranicza się do posiadania jego plakatu konieczna była ścieżka na skróty. Najprostszą okazał się rozwiert.
Lekkie zwiększenie średnicy i skoku tłoka dało w rezultacie zdecydowaną zmianę charakterystyki silnika. Mały singiel wyposażono przy tym w dopracowany układ wtryskowy, dzięki któremu włoska endurówka zawsze odpala chętnie i bezproblemowo. No i jak fajnie pracuje! Silnik ochoczo i spontanicznie wkręca się na obroty dostarczając cały czas sporą dawkę momentu obrotowego. Czuć, że jednostka napędowa KTMa jest mocniejsza, ale wydobywanie mocy przychodzi łatwiej Husqvarnie. Ta jednostka napędowa radzi sobie w terenie zdecydowanie lepiej niż 250-tka, przy czym nie jest to okupione żadnymi kosztami, ani ograniczeniami opisanymi gdzieś na dole drobnym druczkiem. Po prostu otrzymujecie lekką endurówkę klasy 250, tylko że mocniejszą i elastyczniejszą.
Sprawdzone rozwiązania są… sprawdzone
Jak już wspomnieliśmy wyżej TE310 została oparta na modelu TE250. Właściwie jeśli pominiemy silnik, są to dwa bliźniacze motocykle. Tymczasem to właśnie 250-tka jest maszyną na której Meo wygrał Mistrzostwo Świata w E2. Ponadto nawet w tym, co klient odbiera w pudełku Huska dokonała wielu usprawnień. Przede wszystkim Włosi zdecydowali się na przedni widelec Kayaba, bo chyba mieli już dość narzekania na kłopotliwe strojenie podzespołu Marzocchi stosowanego wcześniej. Z tyłu dobrze zestrojony został element resorująco tłumiący dostarczany przez Sachsa, ale w modelu na rok 2012 zastąpi go, podobnie jak z przodu, Kayaba.
Analogicznie jak w przypadku KTMa, Husce nie sposób zarzucić czegokolwiek jeśli chodzi o funkcjonalność i ergonomię. Po zajęciu miejsca za sterami TE czuć natychmiast że sprzęt ten zaprojektowali i objeździli ludzie, którzy wiedzą o co chodzi w enduro. Motocykl co prawda odstaje od KTMa w kilku punktach (jak choćby brak przejrzystego zbiornika paliwa), ale jest to ciągle w pełni funkcjonalne narzędzie do poruszania się w najcięższym terenie. Choć w ostatnich latach BMW wprowadziło drakońskimi metodami radykalną poprawę jakości, ciągle jest nad czym pracować. Plastiki nie dość że wyglądają słabiej niż w austriackim konkurencie, to ich spasowanie i kształt sprawia, że przy wywrotkach po prostu lubią się czasem urwać.
Zachowanie motocykla nie daje podstaw do krytyki. Podobnie jak w przypadku KTMa w czasie jazdy nie ma potrzeby siłowania się z maszyną. 310-tka łatwo wchodzi w łuki i pozostaje w nich neutralna. Motocykl chętnie zmienia kierunek. Przedni widelec oferuje dobre wyczucie tego, co dzieje się z przednim kołem, pozytywny obraz uzupełnia dobrze dozowalny i precyzyjny przedni hamulec. Zawieszenie jest dobrze dobrane dla kierowców o masie 75-80kg. Dobór sprężyn i tłumień pozwala na ustawienie maszyny pod większość zastosowań i preferencji jeździeckich. TE dobrze wybiera dziury, zawieszenie jest wyraźnie bardziej sprężyste niż w KTMie i wykazuje mniejszą tendencje do dobijania. 310-tką można agresywnie atakować przeszkody, lekkość i elastyczność jednostki napędowej umożliwia sprawne manewrowanie przy niskiej prędkości w trudnym terenie. Oboma motocyklami z uwagi na ich poręczność bardzo fajnie porusza się w gęsto zalesionym terenie, gdy trzeba przedzierać się w chaszczach oraz na luźnych podłożach.
Mniej znaczy więcej?
Tegoroczny tytuł Mistrza Świata zdobyty przez Antoine Meo właśnie na 310-tce w klasie E2 (czyli tam, gdzie jadą 450-tki) nie jest przypadkiem. Francuz zdecydowanie pokonał rywali wygrywając połowę rund i we wszystkich stając na pudle. Oczywiście motor startujący w MŚ i ten oferowany w salonie mają ze sobą tyle wspólnego ile minister z ministrantem, ale nie zmienia to faktu że TE310 to bardzo dobry motocykl. Szczególnie trafna wydaje się być koncepcja wzmocnienia i uelastycznienia bardzo dobrej, sprawdzonej „ćwiartki”, co dało w rezultacie maszyną odpowiadającą swoim charakterem i parametrami bardzo szerokiemu gronu odbiorców.
Bartek Obłucki dla Ścigacz.pl o Husqvarnie TE310
Husqvarna TE310 to moim zdaniem bardzo dobry pomysł fabryki. To super motocykl dla amatorów, bo jest dosyć mocny, a zbudowany na bazie 250-tki, czyli bardzo lekki. To idealny sprzęt, którym można pojeździć i po torze i bawić się w typowe enduro w otwartym terenie. Jeśli chodzi o ściganie się tym motocyklem, to Huska pozwala podciągnąć trochę moc, bo 310 to już jest klasa E2 ale wiem, że fabryka pracuje nad zmianami które pozwolą dorównać w mocą do chociażby KTMa350. Oczywiście dorównać w tym względzie 450-tkom będzie bardzo trudno, bo różnica pojemności jest jednak zbyt duża. Jeżdżąc TE310 należy jednak koncentrować się na wykorzystaniu zalet tego motocykla takich jak niska waga i bardzo dobre podwozie.
Mój motocykl od seryjnego różni się tylnym amortyzatorem Kayaby, który w modelach na 2012 będzie już w serii, zupełnie inne mam zestrojenie całego zawieszenia – przede wszystkim jest ono dużo twardsze. Mam inne, mocniejsze hamulce – zarówno pompy, jak i większe tarcze. Zmieniony został wydech na kompletny zestaw Akrapovica. System wtrysku paliwa jest zmieniony, inny jest sam wtryskiwacz, który zamiast 4 ma 12 otworów, inna jest elektronika zarządzająca silnikiem. Półki wymienione są na kute, dające inny offset przedniego widelca. Oczywiście reszta motocykla jest indywidualnie ustawiona pode mnie.
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 Następna strona »
|
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze