Honda CBR1100XX (historia, zmiany, opinia, wady, zalety)
Honda CBR1100XX zadebiutowała w 1996 roku, jako zawodnik wytypowany do bicia rekordów prędkości maksymalnej. Mocny silnik, stabilne podwozie i aerodynamika umożliwiająca skuteczną walkę z naporem powietrza - to cechy, które musiała spełnić, żeby mieć szanse przełamać barierę 300 km/h!
Nową konstrukcję nazwano CBR1100XX Blackbird, co nawiązywało do myśliwca zwiadowczego, jednego z najszybszych samolotów na świecie, a po angielsku znaczyło dosłownie "kos".
Już podczas pierwszych testów okazało się, że prędkość maksymalna to "zaledwie" 284 km/h, chociaż prędkościomierz przy prędkości maksymalnej zauważalnie przekraczał magiczną granicę "trzech pak". Faktem jest, że do czasu prezentacji Suzuki GSX1300R była najszybszym wielkoseryjnym motocyklem na świecie…
Honda CBR1100XX Blackbird i jej przepis na sukces
Blackbirda oparto na niezwykle udanej konstrukcji, CBR900RR. Silnik był rozwinięciem jednostki z Fireblade’a, podobnie jak rama i zwieszenie. Zintegrowany układ hamulcowy wywodził się z CBR1000F (Dual). Aluminiowa rama i wahacz oraz konwencjonalny przedni widelec zapewniły uczciwą masę - gotowy Blackbird ważył 253 kg( gotowy do jazdy). Przy mocy 164 KM wielu ekspertów wróżyło kłopoty z prowadzeniem, tymczasem już pierwsze testy zweryfikowały te herezje.
Silnik jest sprzymierzeńcem kierowcy; przyjazny, liniowy, przewidywalny z idealnie gładkimi przebiegami mocy i momentu obrotowego. Nie znaczy to jednak, że gwałtowny ruch prawego nadgarstka nie spowoduje reakcji jądrowej w jednostce napędowej, co duży rozstaw osi i geometria zawieszenia skutecznie przekują w atomowe przyspieszenia. Co ciekawe, wartość mocy z litra pojemności (ok 150 KM/l) była nawet w momencie prezentacji bardzo przeciętna - ówczesna CBR600F miała ok 180 KM/l.
Design Blackbirda 1100 XX
Wygląd motocykla podporządkowano prawom aerodynamiki i maksymalnemu komfortowi kierowcy. W CBR1100 nie znajdziemy żadnych ekstrawagancji poza lusterkami zintegrowanymi z kierunkowskazami oraz podwójnego, podwójnego, skutecznego reflektora. Mimo to, pojazd jest przyjemny dla oka i sprawia wrażenie łączącego spokój z dynamiką…
Zmiany konstrukcyjne w CBR1100XX
W 1998 roku zmodyfikowano układ chłodzenia czyniąc go bardziej wydajnym. Rok później zastosowano układ wtryskowy, zmniejszając moc do 152 KM. Przebieg momentu i mocy jeszcze bardziej się "spłaszczył". "Odczuwalne osiągi" na tym nie straciły, mocno zyskała elastyczność silnika. Przy okazji "XX" otrzymał układ dynamicznego doładowania, dopalacz katalityczny a zauważalną zmianą widoczną już na pierwszy rzut oka był mocno skorygowany kształt tylnej lampy. W 2001 dokonano ponownej modernizacji: zmieniono profil przedniej szyby, deska rozdzielcza otrzymała więcej elektroniki a normy czystości wymusiły przekonstruowanie układu wydechowego z bardziej skutecznymi systemami oczyszczania spalin.
Do końca produkcji skoncentrowano się na drobiazgach i wprowadzaniu nowych wariantów kolorystycznych. Przy okazji warto wspomnieć o krótkoseryjnej produkcji CBR1200XX stworzonej przez angielskiego importera, na 50 lecie marki Honda. Pojazd był mocniejszy (dysponował mocą 183 KM) a ponadto zaopatrzono go w "tonę" ekskluzywnych dodatków i specjalny wariant kolorystyczny. Powstał w liczbie 25 egzemplarzy. Wiemy o jednej sztuce w Polsce.
Słabe punkty Hondy CBR1100XX
Honda tradycyjnie dla konstrukcji z lat 90. wyprodukowała niezwykle trwały pojazd. Na palcach ręki można wymienić typowe wady: psujące się regulatory napięcia, wypalenia kostek elektrycznych, mało trwałe klocki hamulcowe oraz dobijający pod dużym obciążeniem amortyzator. Większość użytkowników chwali motocykl za duży potencjał do szybkiej turystyki, dużą poręczność i dzielność w codziennej eksploatacji. Silniki bez trudu osiągają przebiegi rzędu 150-200 tys. km.
Dość popularną modyfikacją jest przeróbka układu hamulcowego w taki sposób, że "dual" działa tylko po wciśnięciu dźwigni nożnej, przedni hamulec jednak nie uruchamia tłoczków w tylnym zacisku. Podobno to znacznie poprawia wyczucie hamulca w złożeniu w deszczu.
Który model wybrać?
W testach porównawczych Blackbird wygrywał z Hayabusą stabilnością, komfortem, zwrotnością precyzją prowadzenia i charakterystyką silnika do codziennego użytku, tracąc punkty za aerodynamikę, moc i prędkość maksymalną. My sugerujemy zakup modelu na wtrysku, jest nieco mniej kłopotliwy w serwisie i można go określić jako konstrukcję bardziej dojrzałą. Z drugiej strony, pierwsze roczniki już wkrótce będą pełnoprawnymi zabytkami, mają też image bardziej rasowej maszyny do bicia rekordów prędkości. Jednak każdy rocznik CBR1100XX, o ile w dobrym stanie, będzie godny polecenia….
Honda CBR1100XX Blackbird Wady/zalety
ZALETY -charakterystyka i moc silnika -zawieszenie (komfort i stabilność) -zwrotność, precyzja prowadzenia -jakość wykonania, bezawaryjność -aerodynamika |
WADY -mała podaż godnych polecenia egzemplarzy -niezbyt trwałe regulatory i tylny amortyzator -ceny zadbanych sztuk |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze